Korre Posted November 29, 2024 Report Share Posted November 29, 2024 Hej. Fick nyligen reda på att kadetter får bära späns m/ä 1937. Frågan är då hur man bär den, vilka gradbeteckningar har man, und so weiter. Har ni någon aning om detta? Jag välkomnar all information angående detta antika plagg. Önskar er en trevlig kväll. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rauta Posted December 4, 2024 Report Share Posted December 4, 2024 (edited) Alltid undrat när någon sist bar karlbergsspäns. Om plagget försvann litegrann i samma veva som Du-reformen, avskaffandet av uniform m/ä och miljonprogrammets framväxt osv..? Alltså när det nya moderna Sverige växte fram i på 60 o 70 talet, och gamla traditioner skulle bort. Eller om det var nåt som gick ur modet tidigare. Edited December 4, 2024 by Rauta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans S Posted December 5, 2024 Report Share Posted December 5, 2024 (edited) Jag gick Karlberg 1985-86 och vi hade plagget ifråga. När, var och hur kommer jag inte ihåg. Edit: Jag var lärare 1992-1993 och då har jag inget minne av späns för eleverna. MVH Hans Edited December 5, 2024 by Hans S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rauta Posted December 10, 2024 Report Share Posted December 10, 2024 Tror plagget kan skymta förbi någon sekund i rekryteringsfilmen Ett yrke för män från 1944 (finns på youtube). Kass bildkvalitet dock. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts