Perman Posted November 25, 2024 Report Share Posted November 25, 2024 (edited) Googlad artikel av Jaime Karremann på marineschepen.nl om det nya stora holländska stödfartyget (Combat Support Ship) Den Helder (A 834) som nu påbörjat hemresan från varvet i Galati i rumänien där hon byggts. Pga. minfaran i Svarta Havet så kommer man inte att genomföra några speciella sjöprov där, utan man kommer att kombinera hemresan med sjöproven. Fartyget är det första nya holländska örlogsfartyget på elva år. Quote CSS startade en resa till Nederländerna Av: Jaime Karremann Inlägg postat: 2024-11-16 | Senast ändrad: 2024-11-16 Marinens nya förrådsfartyg, Den Helder, har påbörjat sitt sjöprov från Rumänien. Detta rapporterade försvaret i morse på sin hemsida. Fartyget seglade längs Donau med bogserbåtar på lördagsmorgonen och kommer in i Svarta havet senare idag. Den Helder bör anlända till Nederländerna nästa månad. Den Helder vid Donau, Damen-varvet i bakgrunden. (Foto: Defense) Bygget av Den Helder startade för nästan fyra år sedan på Damen-varvet i Galati. Fartyget var nästan helt byggt där och skulle också slutföra sitt sjöprov i Svarta havet. Bygget gick bra, förutom en mindre försening, men kriget i Ukraina orsakade huvudvärk för försvaret. Eftersom en fullständig provkörning i Svarta havet inte ansågs vara ansvarig. Den Helder kommer nu att kombinera provkörningen och resan till Nederländerna. Fartyget seglar via Svarta havet och Bosporen mot Medelhavet. Enligt Defense.nl ska fartyget besöka sin första hamn nästa vecka. Väl i dessa farvatten kan Damen-personal med marinbesättningen ombord, borta från minhotet, fokusera mer avslappnat på den tekniska sidan av fartyget. Den Helder kommer på lördag att segla via Donau till Sulina, den rumänska hamnen vid Svarta havet (och som Galati gränsar till Ukraina). Hon kommer sedan att segla via vattnen i Nato-medlemsstaterna Rumänien och Bulgarien mot (NATO-medlemsstaten) Turkiet. Efter att ha passerat via Bosporen genom Istanbul och Dardanellerna kommer du in i Egeiska havet och sedan i Medelhavet. (Karta: Openstreetmap.org) Sedan följer resan till Nederländerna. Fartyget kommer att utrustas med sensorer, vapen och militär programvara i Vlissingen och Den Helder. CSS är det första nya holländska örlogsfartyget sedan Hr.Ms. Karel Doorman. De Doorman lämnade Galati den 22 juli 2013 för att bli färdig i Nederländerna. Ankomsten av Den Helder till Nederländerna markerar början på utbytet av nästan hela den holländska flottan. Flödet av nya fartyg (till största delen ersättningsprojekt som skjutits upp på grund av budgetnedskärningar) kommer att fortsätta till slutet av 2030-talet. Följ Den Helder via livebloggen. CSS startade en resa till Nederländerna Livebloggen av Jaime Karremann: Quote Sju år efter den första planen och fyra år efter bygget startade Combat Support Ship (CSS) Den Helder den kombinerade sjöförsöket och resan till Nederländerna från Rumänien lördagen den 16 november. Följ Den Helders resa via denna liveblogg. Den Helder, som seglar genom Bosporen under den kombinerade sjöförsöket och resan till Nederländerna, onsdagen den 20 november. (Foto: Bosphorus Observer ) En direkt resa från rumänska Galati till Vlissingen är mer än 3 400 nautiska mil (6 300 kilometer) och kan genomföras i en hastighet av 10 knop på cirka två veckor. Men det är inte vilken resa som helst: det är det första nya holländska örlogsfartyget på elva år (!), Den Helder måste passera Svarta havet och utför sjöprov på väg till Nederländerna. Fartyget beräknas anlända till Vlissingen i slutet av nästa månad. Resten av livebloggen har regelbundna uppdateringar av hemresan som kan följas här: Liveblogg - Senaste marinfartyg på väg till Nederländerna Den Helders huvuduppgift blir att fylla på andra fartygs förråd till sjöss med fartygs- och flygbränsle, oljor, ammunition, reservdelar och proviant. Dessutom kan hon användas för att bekämpa narkotikahandel, kontrollera flyktingströmmar och ge hjälp till offer för naturkatastrofer och katastrofer. Hennes transportkapacitet inkluderar 7 600 m³ dieselolja , 1 000 m³ flygbränsle , 226 m³ dricksvatten och 434 t fast last, inklusive ammunition. Dessutom kan 24 st 20-fotscontainrar transporteras ombord och två däckskranar på 40 ton är konstruerade för att hantera dem. Detta fartyg kommer att ha en tonnage på 20 000 ton och ett skrov med dimensionerna 179,5x22x8 m. Det kommer att drivas av fyra dieselmotorer från Wärtsilä 31-serien, vilket gör det möjligt att uppnå en maxhastighet på 20 knop. Besättningen kommer att vara 75 personer och det kommer även att vara möjligt att medföra ytterligare personal i samma antal. Utformningen av fartyget kommer att göra det möjligt att basera två NH90 NFH-helikoptrar för vilka en hangar och en landningsplatta har förberetts, och att bära ett par landningsfarkoster på dävertar och samma antal RHIB. Det holländska stödfartygets bestyckning ska användas för självförsvar och kommer att bestå av en 76 mm Leonardo OTO Melara Strales automatkanon med DART-precisionsammunition, ett lavettage för RIM-116 RAM kortdistansluftvärnsmissiler och fyra Lionfish 12.7 mm fjärrstyrda vapensystem. De viktigaste delarna av elektroniska utrustningen kommer att vara radarstationen Thales NS100 aktiv fasavsökning (AESA) avsedd för luft- och sjöövervakning och Thales PHAROS eldledningsradar. /Per Edited November 25, 2024 by Perman 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.