Perman Posted October 1 Report Share Posted October 1 Quote I anslutning till utnämningen som ny överbefälhavare i början av sommaren talade Michael Claesson om Försvarsmaktens behov av tillväxt i Göteborgsområdet, om inte annat gällande Älvsborgs amfibieregemente. – Den samlade bilden ställer krav på ytterligare yta och ytterligare förrådsyta. Det är ingen hemlighet att Säve är en av de platser vi tittar på och försöker lösa ut, både planmässigt och finansieringsmässigt, sa Michael Claesson i början av juni. Nästan fyra månader senare får Sveriges nya ÖB frågan om hur det arbetet fortlöper, att i närtid etablera militär verksamhet vid Säve flygplats på Hisingen. Svaret ges under en intervjustund i ”Chefens trädgård” bakom Karlbergs slott. – Det går inte tillräckligt snabbt framåt kan jag konstatera, säger Michael Claesson. Han utesluter inte heller stationering av stridsfartyg på västkusten: Quote I dagsläget ligger hela den svenska flottan i Östersjön. Finns det några planer på att stationera stridsfartyg i närheten av Göteborg? – Jag skulle säga så här: När vi nu går an den operativa planeringen tillsammans med Nato på ett mer genomgripande sätt och går ned på de taktiska nivåerna utesluter jag ingenting. Sveriges nya ÖB om beslutet för Göteborg: Går för långsamt (gp.se) Michael Claesson tillträdde på måndagen som ny svensk överbefälhavare, det vill säga högste försvarchef i landet. Bild: Nils Petter Nilsson /Per Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts