Jump to content

Tjänstegrader, menig 1-4

Recommended Posts

Hej!

Jag har skrivit på avtal med Hemvärnet efter utförd och godkänd introutbildning i juni detta år.

Som bakgrund gjorde jag värnplikten som menig 98-99 på LV6 i Halmstad med godkända resultat och muckade som menig, men nu undrar jag med tanke på det nya gradsystemet med tjänstegrader, hur det fungerar?

När får man tjänstegrad menig -1,2,3 osv, är det något som sker per automatik vid avtalsskrivande till Hemvärnet och sköts av våra befäl, eller ska jag själv hålla reda på detta?

Min fråga är kort och gott:

• Borde jag redan nu inneha/erhålla tjänstegrad menig 1 vid skrivet avtal, med min bakgrund tänker jag? Alltså ska jag hämta ut kragspegel+hylsa med ett streck?

Hoppas ni förstår min fråga!

Du ska inte bära gradbeteckning för menig 1, utan för menig. För befordran till menig 1 gäller grundkravet:

Efter godkänd Grundutbildning (GU) alt. efter godkänd GU-F och befattningsutbildning samt KFÖ.

Dvs du behöver ha medverkat på minst en KFÖ i Hemvärnet (vilket i dessa sammanhang anses ekvivalent med ett tjänstgöringsår), sedan kan du befordras till menig 1.

Att du gjorde lumpen under ett år spelar ingen roll i detta sammanhang.

Kapitel 10, Direktiv Hemvärn (2023)

https://www.forsvarsmakten.se/siteassets/2-om-forsvarsmakten/dokument/handbocker/d-hv.pdf

Edited by AR123456789

Min gissning är att det är lägst kompanichef som befordrar. Eventuellt efter att bataljonschef godkänt.

Ska dock vara tydlig med att grad har i princip noll betydelse i Hemvärnet. Befattningen är det som spelar roll. Man använder någons grad där det ingår i formalian (vid avlämningar, visitationer osv), aldrig annars. Sen är det förstås kul att bli befordrad som en kvittens på att man gått de utbildningar som krävs osv. Men det har väldigt liten eller ingen praktisk betydelse.

Edited by AR123456789

Jag håller inte med. Såsom texten är formulerad, utan komma eller parantes: 

"Efter godkänd Grundutbildning (GU) alt. efter godkänd GU-F och befattningsutbildning samt KFÖ."

Tolkar jag det som:
"Efter godkänd Grundutbildning (GU)"

alt.

"efter godkänd GU-F och befattningsutbildning samt KFÖ."

Således enbart KFÖ för de som genomfört GU-F, inte för de med genomförd GU. I annat fall skulle även GU stå med i översta raden i tabell 10:5. 

image.png.6fa6086132b963bb017da4f09a78977e.png

Edited by Lt P
  • Thanks 1