Krigsapparaten Posted June 25, 2024 Report Share Posted June 25, 2024 Hej jag rycker in den 5e augusti som gruppchef på Lv6. Vad jag kan läsa till mig på försvarsmaktens kanaler, såsom Instagram etc, så verkar gruppbefäl rycka in redan nu. Kan en gruppchef göra 10 månader utbildning som jag ska, eller har något blivit fel? Dessutom har jag ett mindre synfel på höger öga och har därför fått ett dokument som säger att jag är berättigad att få speciellt glas till skyddsglasögon 9k, 10, 11 samt skyddsmask 90. Som sagt är mitt synfel inte stort och jag använder aldrig glasögon i vardagen, är jag skyldig att gå till en optiker och få detta gjort, eller kan jag välja att avstå? Det står inget i dokumentet om att det skulle vara en skyldighet, men vill helst slippa betala det själv vid ankomst ifall det skulle vara en skyldighet. tacksam för svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erenhagen Posted June 25, 2024 Report Share Posted June 25, 2024 Skyttesoldatsgruppbefäl är 10 månader såvitt jag vet. Du går GBU samtidigt som dina soldater går utb för understödsvapen. Jag använder glasögon till vardags och använde dem istället för skyddsglasögon under gu. Försvarsmakten betalar synundersökning, så mitt tips är att göra det. Jag använde inte insatsen till skyddsmasken, men hade jag fått slipade skyddsglajor hade jag använt dem! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts