Jump to content

Möjligheter trots X66?

Guest

Recommended Posts

Tjabba!

När jag avslutade min värnplikt erhöll jag betyget X66, vilket ju inte uppfyller baskraven "för att gå vidare" inom FM. Tänker främst på RO och internationell tjänst. Finns det någon möjlighet att "bättra på" betyget eller är det helt kört för mig för all tid och evighet?

Vad jag vet så kan du höja ditt betyg via HV och FBU. Exakt hur vet jag inte, men så här står det på Swedint sida:

"Hur gör jag för att söka utlandstjänst när jag inte har X77 i betyg från min värnplikt?

Kravet är att du vid senaste militära tjänstgöring fått lägst X77. Således måste du vid nästa tjänstgöring förbättra ditt vitsord."

Den enda tjänstgöring du kan göra idag är(vad jag vet) via HV eller FBU. Så ring Swedint och fråga :)

Vad det gäller att förbättra på sina betyg så tror jag inte att det går via HV FBU, är dock inte 100% säker, tror nästan att de bara kan bidra med rekomendationer.

Kravet är att du vid senaste militära tjänstgöring fått lägst X77. Således måste du vid nästa tjänstgöring förbättra ditt vitsord

Inte helt säker här heller men misstänker att de syftar till Roff, repmöte eller annan utlandstjänst. Kan ju låta som ett moment 22. Har man inte X77 så kommer man inte ut och kan ju då inte höja. Så är det som tur inte, de kan plocka in en X66 om det är så, ofta är det då personalbrist men med en rekommendation kan du komma långt.

PHP; första (X.et) är uppförande, det får de flesta om man inte använt Kn bil till drive-by-shooting :P Sedan kommer jag inte ihåg i vilken tur de kommer men en är för befattning och en är "som soldat". X77 är en magisk gräns, tycker befälen inte att du är lämplig för Yoff, utlandtjänst sätter de gärna under X77 men man ska komma ihåg att X66 är godkänt. Hamnar man under den så har man inte gjort sitt bästa.

Som KB satt jag med och satt betygen, jättesvårt men det blir på något omedvetet sätt att jag som amröjare tänker, skulle jag vilja ha med honom på en utlandmission? Där gör man första uppdelningen, sedan om man tycker om soldaten är värd X66. Efter det så blir det lite, han var bättre än honom o.s.v. .....tyvärr så jämför du med övriga i gruppen/plutonen

Själv tycker jag att man ska jobba för att få bra betyg med sig från sin värnplikt, många tänker att de aldrig kommer behöva dem. Själv fick jag 10-9-8 och det har öppnat många dörrar, t.ex. var du på intervju Swede, jag behövde inte komma sa de... :P

EOD

Själv fick jag 10-9-8 och det har öppnat många dörrar, t.ex. var du på intervju Swede, jag behövde inte komma sa de... :P

EOD

Menar du på Ing2?

Nä, inte var jag på nån intervju.

Jag ringde och frågade om dom behövde instruktörer och det behövde dom.

Kan ha att göra med att min Kompanichef var kurschef på min plutonchefskurs. Sen var vi i Libanon samtidigt också. :)

Med kontakter kommer man långt. :)

The Swede

Satan! ;)

OK, fina betyg och lite kontakter kommer man långt med. Hur kommer det sig att du ska till SoT, (hej hopp TOLO tropp) ?, en pansarnisse som du skulle väl trivas bättre i en 401:a, eller ska du till ledning?

En sak till, skulle kanske vara bra om vi byter telenummer, skickar mitt till dig. Skulle inte vara så kul om man fick sova i ensamma vargen för att jag inte fått nyckeln...:P

EOD

Anledningen till att jag hamnade på 3:e komp. är just att Kompanichef där är min gamla kurschef och jag nämde hans namn när jag ringde Ing2.

Visste ju inte att han var på ledningskomp. men det får duga.

Jag får ju gå i uniform hela dagarna :)

The Swede

Vad det gäller att förbättra på sina betyg så tror jag inte att det går via HV FBU, är dock inte 100% säker, tror nästan att de bara kan bidra med rekomendationer.

Som värnpliktigt befäl kan man höja sina betyg via FBU, genom att gå en "Kompletteringskurs". Anmäl att du vill få ett vitsord efter genomförd kurs. Övningsledningen kommer då att låta dig truppföra maximalt för att skapa sig ett beslutsunderlag. Har ej begärt det själv, men de som gjort det får sällan mer än X 7 7, enligt mina erfarenheter.

Kurser att rekomendera:

1. Plutons strid barmark

2. Ledarskap i krig, (Grp eller Plut)

4. Plutons mörkerstrid vinter

Som menig, måste du gå en befodringskurs först. För att få göra detta måste du ha minst X 7 7. Moment 22. Menig med dåliga betyg är kört.

Med ett H-Es flyt kan du få göra Rep, innan nästa FB.

Lycka till!

Casca

Hmm... mina erfarenheter av militära vitsord är minst sagt rätt dåliga. Själv fick jag betyget X-6-7, alltså en sexa i min befattning som KVM. Enligt "boken" skall betyget sättas utifrån befattningen, en skplutch skall jämföras mot en skplutchef och en trtoch skall jämföras mot en trtoch och så vidare. I betyget ingår också som bekant ett betyg i så att säga normal soldatkunskap och den kan väl egentligen också bara jämföras mot andra med samma nivå, grpch-uttagna, e-spec, g-sold osv. En person som gjort 15 mån kan ju endast rimligtvis jämföras mot annan 15 mån soldat och inte 7,5, ett lägre betyg kan fortfarande räknas högre beroende på längden på genomförd utbildning. Till syvende och sist är det intrycket som du gör på rätt personer som avgör (även dessa fattar att man utvecklas efter lumpen), en god referens skadar ju heller aldrig precis som de övriga inläggen säger. Själv har jag inte några referenser eftersom mitt förband har lagts ned och man var väl inte så sugen att be om sådana direkt efter lumpen. Jag skall prova HV- vägen, har precis blivit erbjuden en sjvbefäls befattning i en HVbatstab. Med hopp om att du lyckas med dina mål.

Sammanfattning:

Det högsta betyget man kan få är 10-10-10. Har aldrig hört talas om någon som fått så högt betyg.

För att få bli Yoff eller åka på utlandstjänst krävs minst 10-7-7.

För att få en krigsplacering krävs minst 10-5-5. Har man lägre än det så är man 'useless' för försvaret som den rekryteringsofficeren jag pratade med sa.

Det högsta betyget man kan få är 10-10-10. Har aldrig hört talas om någon som fått så högt betyg.

Vet att farsan hade 10-10-9 på en av sina missioner och tror han hade 10-10-10 på en annan. Kan ha att göra med att högste chefen begärde att farsan skulle reka två gånger i rad. :)