Vildmannen Posted July 14, 2003 Report Share Posted July 14, 2003 Hur lyckas man klämma in 9 pers med bagage i en Toyota Carina? http://www.st.nu/lokalt/index.php?task=view&id=322752 Link to comment Share on other sites More sharing options...
TEN Posted July 14, 2003 Report Share Posted July 14, 2003 Det kan man undra, tight blir det iaf Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted July 14, 2003 Report Share Posted July 14, 2003 Även om frågan rör ett fordon så tycker jag att ämnet hör hemma i markan. The Swede BLÅGUL Link to comment Share on other sites More sharing options...
Azan_Gb Posted July 14, 2003 Report Share Posted July 14, 2003 I förigår kom jag och en kompis från helsingborg , vi körde ungefär 70 km/h när vänster däck plötsligt sprängdes. Bilen svängde direkt åt vänster , tur att inga bilar kom mitt emot oss då den svängde. Vi körde ner i diket när där bilen våltade 2 meter från en betongvägg. Vi klarade oss märkligt nog. Men bilen var kaput. Men vem bryr sig vad som händer med bilen, bara vi var oskadda. Hur som helst ta det lungt ute på vägarna. Ps: Om inte vi hade haft bälte hade jag kanske inte kunnat skriva detta inlägg. Mvh Ali Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted July 14, 2003 Report Share Posted July 14, 2003 I förigår kom jag och en kompis från helsingborg , vi körde ungefär 70 km/h när vänster däck plötsligt sprängdes. Bilen svängde direkt åt vänster , tur att inga bilar kom mitt emot oss då den svängde. Vi körde ner i diket när där bilen våltade 2 meter från en betongvägg. Vi klarade oss märkligt nog. Men bilen var kaput. Men vem bryr sig vad som händer med bilen, bara vi var oskadda. Hur som helst ta det lungt ute på vägarna. Ps: Om inte vi hade haft bälte hade jag kanske inte kunnat skriva detta inlägg. Mvh Ali Whoa!!! Glad att du är med oss idag. B) /J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsleo Posted July 14, 2003 Report Share Posted July 14, 2003 hehe..jag satt i framsätet på en bil som smällde en älg i lördags morse..... men som tur klarade sig alla utan större skador..lite rispor och sånt men.. jag sitter ju här...om inte så det är vid såna tillfällen precis Azan säger...säkerhetsbälte är bra... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted July 14, 2003 Forumsledning Report Share Posted July 14, 2003 Alla länder har inte televinken och TSV. 9 pers är säkert bara en normallast för en bil i Afghanistan där famliljen kom ifrån. De som varit runt på backpack semester på sydligare breddgrader vet att en taxi rymmer betdligt fler än dubbla antalet säkerhetsbälten. Det gäller ju även fartyg, bussar tåg. etc Ska man köra en längre sträcka, vilket oftast innebär en hel del sträckor med höga hastigheter och omkörningar, bör man även i det civila göra "fordonskontroll" och "åtgärder före körning". dvs Kolla + fylla på vätskor, kolla lampor och att hjul sitter fast samt däckkondition. Det klarar man av under tiden man fyller tanken på macken. Vi som varit i det militära vet ju oxå hur vi skall bete oss på en olycksplats och vet vikten av att ha en del extra prylar i bagaget.... Marcinkos 6P-regel. Proper Planning Prevents Piss Poor Performance. Skönt att det gick bra för er iaf! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted July 14, 2003 Report Share Posted July 14, 2003 9 pers i en Skoda Octavia utan packning i Eksjö 03. Det var iofs riktigt dumt, men det var kväll, några hundra meter att köra och vi hade en TSI* med oss *)Trafiksäkerhetsinformatör Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gotcha Posted July 14, 2003 Report Share Posted July 14, 2003 Fifan. // Gotcha, nyss åter från bilresa i Polen och Tjeckien - glad att vara liv även han..!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
SG OLSSON Posted July 15, 2003 Report Share Posted July 15, 2003 Just den kurvan där de gick in i mitträcket är lite lurig. Vägverket hävdar att kurvan är rätt doserad men det är den inte utan du dras utåt ganska kraftigt. Som vanligt gäller dock anpassa farten efter väg och förmåga. Med en rejält överlastad carina skulle jag inte hålla de lagstiftade 90 i den kurvan utan snarare 70. Det är inte den första som går av i den kurvan dock. Rekordet är sneddande av e4 ner för en brant och ut på en lokalväg nedanför alltihop. /sundsvallsbo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.