Jump to content

Bilolycka


Vildmannen

Recommended Posts

I förigår kom jag och en kompis från helsingborg , vi körde ungefär 70 km/h när vänster däck plötsligt sprängdes. Bilen svängde direkt åt vänster , tur att inga bilar kom mitt emot oss då den svängde. Vi körde ner i diket när där bilen våltade 2 meter från en betongvägg.

 

Vi klarade oss märkligt nog. Men bilen var kaput. Men vem bryr sig vad som händer med bilen, bara vi var oskadda.

 

Hur som helst ta det lungt ute på vägarna.

 

Ps: Om inte vi hade haft bälte hade jag kanske inte kunnat skriva detta inlägg.

 

Mvh Ali

Link to comment
Share on other sites

Guest J-Star
I förigår kom jag och en kompis från helsingborg , vi körde ungefär 70 km/h när vänster däck plötsligt sprängdes. Bilen svängde direkt åt vänster , tur att inga bilar kom mitt emot oss då den svängde. Vi körde ner i diket när där bilen våltade 2 meter från en betongvägg.

 

Vi klarade oss märkligt nog. Men bilen var kaput. Men vem bryr sig vad som händer med bilen, bara vi var oskadda.

 

Hur som helst ta det lungt ute på vägarna.

 

Ps: Om inte vi hade haft bälte hade jag kanske inte kunnat skriva detta inlägg.

 

Mvh Ali

 

:2guns: Whoa!!! :uzi

 

Glad att du är med oss idag. B)

 

/J

Link to comment
Share on other sites

hehe..jag satt i framsätet på en bil som smällde en älg i lördags morse..... :uzi:ak::2guns:

 

men som tur klarade sig alla utan större skador..lite rispor och sånt men..

 

jag sitter ju här...om inte så det är vid såna tillfällen precis Azan säger...säkerhetsbälte är bra...

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Alla länder har inte televinken och TSV.

9 pers är säkert bara en normallast för en bil i Afghanistan där famliljen kom ifrån.

De som varit runt på backpack semester på sydligare breddgrader vet att en taxi rymmer betdligt fler än dubbla antalet säkerhetsbälten. Det gäller ju även fartyg, bussar tåg. etc

 

_1160896_bgl_train_ap.jpgpun1.jpg_1092657_ferry300.jpg

 

Ska man köra en längre sträcka, vilket oftast innebär en hel del sträckor med höga hastigheter och omkörningar, bör man även i det civila göra "fordonskontroll" och "åtgärder före körning". dvs Kolla + fylla på vätskor, kolla lampor och att hjul sitter fast samt däckkondition. Det klarar man av under tiden man fyller tanken på macken. Vi som varit i det militära vet ju oxå hur vi skall bete oss på en olycksplats och vet vikten av att ha en del extra prylar i bagaget....

Marcinkos 6P-regel. Proper Planning Prevents Piss Poor Performance.

 

Skönt att det gick bra för er iaf!

Link to comment
Share on other sites

Just den kurvan där de gick in i mitträcket är lite lurig. Vägverket hävdar att kurvan är rätt doserad men det är den inte utan du dras utåt ganska kraftigt.

 

Som vanligt gäller dock anpassa farten efter väg och förmåga. Med en rejält överlastad carina skulle jag inte hålla de lagstiftade 90 i den kurvan utan snarare 70.

 

Det är inte den första som går av i den kurvan dock. Rekordet är sneddande av e4 ner för en brant och ut på en lokalväg nedanför alltihop.

 

/sundsvallsbo

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...