Jump to content

Recommended Posts

Ja... För oss som önskat och biviljats en 2:a-mönstring för KJ kan detta ämne vara något att lägga in tankar, åsikter, idéer rörande mönstringen. Även andra tycker jag ska skriva här. Speciellt ni som klarat av lumpen som KJ och ni som mönstrade för KJ men av olika skäl inte blev KJ.

Själv tränar jag framför allt löpkondition nu. Styrkemässigt har jag enklare för mig än konditionsmässigt vilket resulterar i 2-3 gånger så mycket löpträning som styrketräning. Jag försöker springa 9-10km 3-4ggr i veckan (varannan dag). Jag började på kortare distanser för att vänja mig in. Jag tycker ni andra som satsar på att lyckas med denna mönstring ska göra som jag gjorde för ett år sedan, investera i ett par BRA löpskor. Skor som tål asfalt och skog och mark, men är BRA.

Förutom denna träning blir det en del simning när det passar sig. Däremot har jag inte börjat med någon marschträning, vilket kanske är att föredra så snart som möjligt =).

Jag är i alla fall intresserad av hur det går för andra, gärna med andra synvinklar.

MVH /Fredrik

Link to comment
Share on other sites

inte för att jag har något med KJ att göra men marshträningen är nog så viktig som löpningen för annars kajkar ovana axlar ryggar ihop när det väl blir time för lite marsch med packning...

desstuom är ju denna träning ett utomordentligt bra sätt att gå in sina kängor.

Link to comment
Share on other sites

Hah, ja, jag minns själv första gången jag skulle ut och marschera. Jag fick lite hybris och laddade ryggsäcken med 25 kg sand och fick skjuts ungefär 2 mil hemifrån.

 

Så här i efterhand skulle jag börjat med 10 kg och 1 mil, för att sen öka. :huh:

Link to comment
Share on other sites

Instämmer med VH - följ Amf1's schema och marschträna, marschträna, marschträna, marschträna, marschträna och marschträna tills du kräks, sedan marschtränar du lite till innan du börjar om från början..

 

Lycka till!!

Link to comment
Share on other sites

Ok, av era kommentarer drar jag slutsatsen att marschträning är viktig, logisk som man behöver vara för att se det.

Jag har läst amf1:s träningsråd och även k4:s. Deras förslag på träningsprogram liknar mina egna träningsvanor relativt mycket. Jag löptränar som sagt ca 10km åt gången. Jag kan däremot inte se något förslag på marschträning. Det jag hört av vänner som är eller varit på amf1/amf4 är det lämpligt att som de skriver på sidan, löpträna med lite vikt på ryggen. börja med 2-3kg mjöl i ryggsäcken och ha 10kg som slutmål. Men marschträningen då?

Vad tycker ni är en bra start som vikt i ryggsäcken? Jag har av naturliga skäl enbart ett par vinterkängor och tänker nog gå med mina löpskor istället. :)

Om man ser det ur en annan synvinkel då. Någon skrev att 1 mil till att börja med är att föredra. Ska jag dessutom ha en relativt lätt ryggsäck blir det inte jobbigare än skolutflykterna man hade på högstadiet :P Naturligtvis ska man inte göra det lättare för sig än nödvändigt, med tanke på att allt jag gör det för just nu är endorfinerna.

Till slut bör man alltid ha en gammal vis malajs motto till hands: "Det är aldrig försent att ge upp!"

Link to comment
Share on other sites

Man skall inte bara träna att löpa med packning (snabbmarsch) utan även gå några mil med lite tyngre packning innan inryck. Gör detta flera gånger innan. Det är inte skönt första gången man får en fullpackad berghaus på ryggen annars.

 

Sedan när man tränar snabbmarsch ska man vara noga med att börja med små vikter, det är lätt att skada benhinnorna i början. Kan vara skönt att ha tränat snabbmarsch innan oxo naturligtvis,

2 mils snabbmarsch kommer väl med största sannorlikhet under vpl. som jägare.

Link to comment
Share on other sites

Guest Fågel Fenix
Sedan när man tränar snabbmarsch ska man vara noga med att börja med små vikter, det är lätt att skada benhinnorna i början.  Kan vara skönt att ha tränat snabbmarsch innan oxo naturligtvis,

2 mils snabbmarsch kommer väl med största sannorlikhet under vpl. som jägare.

Angående snabbmarsch. Är det så "dåligt" med tid så att man behöver kubba hela tiden ? :) (pust)

Link to comment
Share on other sites

Sedan när man tränar snabbmarsch ska man vara noga med att börja med små vikter, det är lätt att skada benhinnorna i början.  Kan vara skönt att ha tränat snabbmarsch innan oxo naturligtvis,

2 mils snabbmarsch kommer väl med största sannorlikhet under vpl. som jägare.

Angående snabbmarsch. Är det så "dåligt" med tid så att man behöver kubba hela tiden ? :tveka: (pust)

Även i en såhär pass "enkel" sak finns det olika skolor. Antingen springer man lite snabbare för att kunna gå lite imellanåt eller så håller man ett något lägre tempo, men springer hela tiden. Ju längre sträcka desto lämligare kan "gåsträckor"(om än inte långa) vara. Själv föredrar jag konstant löpande :baskerKav:

 

Att tänka på är att målet med snabbmarsch inte är att förflytta sig snabbast mellan punkt A och B. Utan att man ska anpassa hastigheten så att man är i stridbart skick när man kommer fram.

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

Guest Fågel Fenix
Att tänka på är att målet med snabbmarsch inte är att förflytta sig snabbast mellan punkt A och B. Utan att man ska anpassa hastigheten så att man är i stridbart skick när man kommer fram.

 

GMY

Hmm...det är ju sant...Är ju inte så bra och komma fram men sedan stupa ner i diket 8| :baskerKav:

Link to comment
Share on other sites

Sedan när man tränar snabbmarsch ska man vara noga med att börja med små vikter, det är lätt att skada benhinnorna i början.  Kan vara skönt att ha tränat snabbmarsch innan oxo naturligtvis,

2 mils snabbmarsch kommer väl med största sannorlikhet under vpl. som jägare.

Angående snabbmarsch. Är det så "dåligt" med tid så att man behöver kubba hela tiden ? :baskerKav: (pust)

"Gott om" eller "ont om" tid är väl närmast individuellt, men oroa dig inte, ni kommer snabbmarscha i formering och du kommer troligen ha fullt upp ändå i början.

 

:tveka:

Link to comment
Share on other sites

Sant Gotcha! Man brukar ju inte ha 5 minuters marginal på en snabbmarsch alla gånger, men inte heller så man springer 5 min över kravet.

Tycker smileyn verkligen fångar ansiktsutrycket under en snabbmarsch... :baskerKav:

Edited by VH
Link to comment
Share on other sites

Guest Fågel Fenix
"Gott om" eller "ont om" tid är väl närmast individuellt, men oroa dig inte, ni kommer snabbmarscha i formering och du kommer troligen ha fullt upp ändå i början.

 

:-(

Nu vet jag ju iofs inte om jag kommer att snabbmarscha ngn gång :)

 

Har inte ens mönstrat än :P

 

Men jag hoppas på att få snabbmarscha som flygbasjägarasspirant ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att 10-15 km med lättare packning(5-15kg) kan vara en lämlig start. Marschrutin är att gå 50min därefter vila 10 min, gå 50 min... På varje 50 min pass bör du hinna ca 5 km.

Link to comment
Share on other sites

Guest Kulan
Jag försöker springa 9-10km 3-4ggr i veckan (varannan dag). Jag började på kortare distanser för att vänja mig in.

Visst är det bra att springa långa sträckor men jag skulle rekommendera att du bytar ut något av milpassen mot ett intervallpass eller en mindre sträcka i högre tempo. Man bör träna allsidigt. Och kom ihåg att inte träna för hårt i början om du är ovan eftersom det kan leda till benhinneinflammation och annat mög. Men jaja detta visste du säkert redan.

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Jo. Jag ska nog sätta igång att marscha och träna annan typ av löpning. Sen gör jag BRAK varannan dag.

Jag vågar säga att jag inte är någon novis när det gäller träning. Sen valde jag att göra mitt projektarbete 100p i 3an om idrottskador av två anledningar. Stort intresse och förebyggande åtgärd genom att lära sig innan det sker. I slutet av projekttiden fick jag symptom på benhinneinflammation (tidig vår) och lade då ner löpningen i 3 veckor och simmade istället den tid jag normalt joggade.

 

Så igeeeen... Är det verkligen ingen som är aktiv i detta forum som även har tänkt mönstra för KJ. Blir jag ensam där ute..? :baskerKav:

Nä, men allvarlgit, om det är någon omönstrad 85:a (själv är jag 84:a men beviljades uppskov ett år för att få söka) så rekommenderar jag att söka KJ. Ju fler som söker, desto bättre kommer KJ bli... oavsett om jag kommer med eller inte.

Link to comment
Share on other sites

Guest Old No.7

Variera var du går är ett tips.

 

Visst är det bra o vänja fötter o får 1 mil eller två men tänk på var du går, se till o gå på alla jävla underlag du kan, myrar, asfalt, lingonris, grusvägar osv, men framförallt gå i backig och jävlig terräng.

Det jag märker jag missade på när jag marshtränade var gå i jävliga backar som var ojämna, stock, sten, stubbar och annan skit täckt av mossa och liknande kan ge den värsta stukningar så se till att gå i sådan terräng för att träna/vänja ledband.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...