Perman Posted April 10, 2024 Report Share Posted April 10, 2024 Under tisdagen avslutade det finska bogserbåtsrederiet Alfons Håkans sin isbrytning för säsongen med finländska Trafikledsverkets unika system med en löstagbar, motoriserad isbrytande bog, kallad Saimaa. Säsongen slut för isbrytande specialbogen (sjofartstidningen.se) (Alfons Håkans bogserbåt Calypso kopplad till finländska Trafikledsverkets motordrivna och löstagbara bogparti med isbrytarförmåga, kallad Saimaa. Fotograf:Alfons Håkans) /Per 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted April 10, 2024 Report Share Posted April 10, 2024 13 hours ago, Perman said: Under tisdagen avslutade det finska bogserbåtsrederiet Alfons Håkans sin isbrytning för säsongen med finländska Trafikledsverkets unika system med en löstagbar, motoriserad isbrytande bog, kallad Saimaa. Får mig att tänka på de amerikanska bogserbåtarna som skjuter en pråm framför sig i floderna. Hur tjock is klarar denna isbrytarbog? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted April 11, 2024 Author Report Share Posted April 11, 2024 (edited) 14 hours ago, vikingman said: Får mig att tänka på de amerikanska bogserbåtarna som skjuter en pråm framför sig i floderna. Hur tjock is klarar denna isbrytarbog? Från Aker Arctic's pdf: Quote The first level ice tests were performed on Lake Paasselkä, in southern Savonia, Finland, where a suitable level ice field with a thickness of approximately 60 cm was found. After the ahead test, in which a speed of 4.7 knots was achieved, flexural strength and compressive strength were measured from the ice. The turning tests at various angles showed excellent manoeuvrability. “The combination of a wide bow, the pusher’s azimuthing thrusters, and four propulsion units in total provide excellent manoeuvrability,” Heinonen says. Over the next two days, performance in ice channels was tested at Pyhäselkä, near Joensuu. The channel tests demonstrated that the combination fulfils the 7-knot speed requirement in a 150-cm-thick unconsolidated channel. Additional level ice tests were performed in approximately 50-cm-thick level ice, in which a speed of 6.5 knots was achieved. Icebreaking bow Saimaa and tug Calypso in ice trials Jag kan tänka mig att det inte beror så mycket på själva bogen utan mer på den totala effekten på fartyget och bogen tillsammans och på de förbättrade manöveregenskaperna, men naturligtvis hjälper utformningen till på så sätt att bogen åker upp på isen och sedan krossar den med sin tyngd. I det här fallet så har bogserbåten Calypso en maskineffekt på 2.317 KW eller 3.150 hp och en bollard pull på 36 ton. Isklassen är 1A. Bogen har en framdrivningseffekt på 2x600 KW, vilket ger en total uteffekt på ca 3,5 MW. Nu pratar vi om flodisbrytning på Saimaa (Finlands största och Europas fjärde största sjö) och på Saimaa kanalen. Tidigare så har man löst isbrytningen där med hjälp av en omotoriserad lös bog på en isbrytande bogserbåt. Bogen är framför allt till för att fartyget ska kunna bryta en bredare ränna och för att ge bättre manöverförmåga. Calypso själv har också fått nya "nozzle-free" propellrar eftersom de gamla tenderade att slamma igen av is, men på somrarna så byter man tillbaka till de gamla igen. Det är inte någon jättestor bogserbåt som vi pratar om. Hon har ett tonnage på 198 GT och är mindre än FM:s bogserbåtar av Hector-klassen, men är något starkare. Se en åskådliggörande video om den löstagbara bogen: (youtube.com) Self-propelled detachable icebreaking bow for Lake Saimaa (pdf) /Per Edited April 11, 2024 by Perman 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.