Jump to content

LvKanon

Guest

Recommended Posts

Ännu en gissning. Skulle tro att att det beror på att "flammorna" hindrar sikten för skytten, som på så sätt får det svårare att följa målet.  Särskilt viktigt borde detta vara vid Lv eldgivning, då det handlar om ihållande eld istället för korta eldskurar.

Samtliga Strf90 vagnar har denna flamdämpare!!

Det gör en jävla skillnad tydligen om man har på den eller inte!

(den går nämligen att skruva av under vård, specialbeställt av nitiska befäl för att ha ytterligare ett ställe att visitera)

För övrigt är det inte tal om någon ihållande eld! Siktar skytten bara så är fi nere fort som attan. Dock är det svårare att träffa flyg på första försökte jämfört med markmål. Därav kan det gå mer am.

Särskilt viktigt borde detta vara vid Lv eldgivning, då det handlar om ihållande eld istället för korta eldskurar.

Vc_90 Jo, jag vet det.

Sedan tänkte jag på användandet av den gamla Lv-kanon som nuvarande har utvecklats ifrån. Där kan det säkerligen varit tal om ihållande eld. Uttryckte mig otydligt om vad jag syftade på i föregående inlägg.

Detta låter lite motsägelsefullt tycker jag. Åtminstone om vi snackar om den gamla manuella 40mm Lv-kanonen. Det är ju en annan sak med Lvkv 90!

Siktar skytten bara så är fi nere fort som attan. Dock är det svårare att träffa flyg på första försökte jämfört med markmål. Därav kan det gå mer am.

Ok, uttryckte mig lite oklart!

Det jag tror/trodde du menade med ihållande eld var att man skjuter precis hela tiden. Det gör man inte med lvkv:n, utan man siktar precis som vanligt och skjuter när man har "läge".

Det går marginellt mer am för en lvkv, dock inte lika mycket som med de "gamla" lvkanonerna!

Inf, nu får du väl tänka till lite... en mynningsbroms ska trycka gaserna BAKÅT och på så sätt trycka pipan/eldröret FRAMÅT =bromsa den. Titta på AG90, där har du en mynningsbroms.

Ing: Tänka det slutade jag med för länge sedan. Ärligt så är jag ganska haj på fysik och tänkte först på detta också. Dock har jag ändå hört att det är en mynningsbroms och funderade lite till. Jag skulle kunna tänka mig att det är så att krutgaserna efter granaten lämnar mynningen har rejäl fart rakt framåt, i eldrörets förlängning. Detta givetvis under förutsättning att ingenting hindrar dem på väg framåt som t ex på ag 90s mynningsbroms. Om krutgaserna är på väg framåt blir inte reaktionskraften på tratten bakåt märkbar, dock "sugs" tratten med krutgasena framåt. Det är min gissning om hur det fungerar.

I vapenlära för Armén anges fö att den praktiska verkningsgraden hos mynningsbromsen hos lvakan m/48 är 50%, ganska imponerande.

Vc_90: Pjäsen på strf 90 är en lätt ombygd lvakan L/70 som du väl påpekade tidigare. Tratten är samma på strf 90 som på lvakan, för övrig har åtminstone inte jag hävdat att tratten bara skulle finnas på lvkanoner, jag är medveten om hur ett strf 9040 ser ut. Att tratten på lvkanoner fungerar som mynningsbroms kan man läsa t ex i vapenlära för armén. Det verkar rimligt att den fungerar så även när pjäsen råkar sitta monterad i ett strf 90.

Vad är för övrigt det verkliga behovet av en flamdämpare på lvakan resp strf 90? Flygplanen lär inte bry sig om mynningsflamman från lvakan, skytten sitter ju med sin siktlinje parallellt med eldröret förskjutet en meter så det bör inte bli så stora problem i normala ljusförhållanden. Inte så många lär bry sig om mynningsflammor när det kommer ett helt strf 90 och en mängd granater farande, har man upptäckt mynningsflamman är man nog tillräckligt nära för att se fordonet. Behöver vapnen i fråga mynningsbromsar? Ja det verkar väl vara en bra idé, då kan pjäsen göras lättare och vikten är extremt viktig för en lvakan och eftersom strf 90 har samma vapen verkar det nog bra att inte ändra för mycket på så stora delar.

En mer vanlig flamdämpare t ex på ak5 fungerar genom att krutgaserna delas upp i mindre delar som inte syns lika mycket som en sammanhållen flamma. Hur menar ni att tratten fungerar som flamdämpare?

• BlåGul -1

Ni blundar för det självklara, mina herrar och damer.

Tratten är helt enkelt till för att lede fi, när han stirrar rakt in i mynningen, ska tro att han blir beskjuten med betydligt grövre saker än 40 mm. Tratten gör ju att kanonen rakt framifrån ser ut att ha minst 8 cm kaliber, och ingjuter därmed betydligt större fruktan och respekt i fi än en fjollig 40mm-akan egentligen borde göra.  

9x19

:withstupid

• BlåGul -1
9x19, det där låter som Oddball i "Kellys hjältar", hihihi. *offtopic, jag vet*

/offtopic ON

Jo, den gick på TCM igår. En av mina favoritfilmer..har säkert sett den 100 gånger. :D

http://u1.netgate.net/~kirby34/wavs/kellys3.wav

/offtopic OFF

Inf>>

Ber om ursäkt för det med lvakan, det var mycket riktigt inte du som sa det! Sorry!!!!

Dock har du fel ang "tratten". Under min utb. frågade jag särskilt om denna då jag oxå tyckte det är lite konstigt med flamdämpare på en 90:a. Fick dock svaret av befälen att detta var en flamdämpare!

vc_90: Jo jag har hört många befäl säga mycket. Genomgången officerskurs på ett system är inte alltid detsamma som fullständig auktoritet på området. De som skriver vapenlära för armén brukar dock tillhöra de mera kunniga.

Som exempel kan nämnas en kapten med tio års skyttetjänst bakom sig som inte visste att remmen till KSP 58 heter KSP-rem. Säger han vapenrem förstår alla, felet blir aldrig rättat. Samma sak borde kunna gälla flamdämpare/mynningsbroms. Jag ska inte gräva ner mig i debatten mer utan hänvisar till tidigare argument. Jag har inte sett några vattentäta motargument än...

...men det kan ju komma. :D

Ok, det enda motargumentet jag har är min egen utbildning (bla av killen som var med o utvecklade lvkv:n)

Är det så att jag lärt mig fel böjer jag mig för detta, även om verkligheten inte alltid stämmer med böckerna!

• 10 months later...

Så som jag förstått det så handlar det inte om en rekyldämpare, utan tvärtom, det är en rekylförstärkare.

Detsamma gäller liknande konstruktioner på andra rekyldrivna vapen såsom MG3* och Ksp 39.

Principen är att krutgaserna, som när de lämnar mynningen vill sprida sig i tangentens alla riktningar,

m.h.a. rekylförstärkaren (tratten) tvingar pipan bakåt. Detta för att höja eldhastigheten.

Ksp 39 och MG3 så sitter dock inte rekylförstärkaren på pipan utan på manteln,

men det hjälper till ändå, eftersom pipan inte gärna kan hänga kvar när vapnet rör sig bakåt.

Dessa två vapen har ytterligare en rekylförstärkare, nämligen en klockformad kammare omedelbart framför pipans framplan.

Den fungerar som så att de ur pipan utrusande krutgaserna reflekteras mot klockan och vidare mot pipans framplan,

vilket får pipan att rekylera bakåt.

Eftersom Akan till CV9030 är eldriven behövs det ingen rekylförstärkare.

(*) MG3 är inte ett rent rekyldrivet vapen, utan det fungerar enligt principen rekyl & halvreglering.

Öhhhh... mynningsbroms !!!

"Tratten" på 40 mm akan är en flamdämpare inget annat. Den förhindrar/dämpar "blomning" av krutgaserna runt mynningen. Mynningsflamman

består av oförbrända krutgaser som strömmar ut ut mynningen och som antänds när den omgivandeluften höjer syrenivån till den punkt när antändning sker. " tratten" gör att detta sker framöver.

Vanligtvis så fungerar en mynningsbroms så att utströmmande krutgaser leds bakåt från mynningen och på så sätt dämpar eldrörets rekyl. Att 40 mm akan skulle ha denna funktion är fullständigt nytt för mig och jag har ändå jobbat med eldrörssysten fram och tillbaka i nästan 20 år.

Principen är att krutgaserna, som när de lämnar mynningen vill sprida sig i tangentens alla riktningar,

Tagenten i varje given punkt har ju tyvärr bara en riktning och brukar användas när an talar om cirkelrörelser. Därför kan detta argument knappast tillämpas i detta fall då man talar om krutgaser som rör sig parallellt med pipans insida (med viss förenkling). Inte heller kan man tillämpa hur gaser expanderar vid minskat tryck eftersom gaserna i det här fallet har en framåtgående rörelse. I så fall skulle mynningsflamman ha en sfärisk form vilken den bevisligen inte har.

Så jag får nog bestämt hålla med föregående talare!

Edited by Joanzon

Har för mig att boken Artlära för armén förklarar hur det fungerar, och jag lovar att det trotsar inga naturlagar. Tyvärr saknar jag boken och kan alltså inte ta några väl valda citat därifrån.

Larssons bruk av "tangentens alla riktningar" kan bero på att i militära sammanhang brukar tangentens riktning betyda alla jävla håll (fastän det är felaktigt språkbruk).

Larsson har rätt i att MG3 har en kombinerat flamdämpare/rekylförstärkare.

Det fungerar alltså på ungefär samma sätt som dysan på en raket.

Är trycket (pga utströmmande krutgaser) i en kon större än på utsidan kommer den fara iväg (för att utjämna trycket), det är den enklaste förklaring jag kan komma på.

Guest J-Star

cry4.gif <lägger sig ned och gråter i ren förtvivlan/> cry4.gif

För helvete... detta är ju värre än politisk debatt mellan ungmoderater och aktivist-vänstern. Kan inte någon skaffa lite klara raka fakta om detta och presentera den... med källa!

/J

I-bok Strf9040B kapitel 10. Vapen. Sidan 31. Punkt 2.1.8.

Eldrör.

Eldrörets kaliber är 40mm och dess längd 70 kalibrar (2800mm). Framtill har eldröret en konformad flamdämpare som hålls på plats av en låsmutter.

Flamdämparen är tillika en rekylförstärkare.

The Swede