Jump to content

Vilka har den här på armen ?

Guest Fågel Fenix

Recommended Posts

Guest Fågel Fenix

fbaec2b4.jpg

Det ser ju ut som ett lodjur men FBJ har ju ett runt märke med en guldig lo. och ingen båge...

kan detta kanske vara ett "hemsyeri" ?? :)

SÅ snart det är utrett så kan BlåGul få låsa tråden så slipper vi onödiga diskussioner om Jägare :dong:

Det är inte fejk. Märket tillhör 16. Jägarbataljonen utbildningplats K3

Källa: Svenska Försvarets Tilläggstecken, Del 1 Armén

The Mighty Kimster ;) :)

Edit: Lade till källa

Edited by Nifelhel

Guest Fågel Fenix
Eller kan du använde mig till källa. Då min grann skvadron hade dem, medan vi tillhörde 11 Jbat  och har en vargtass som batmärke. ABP  kan oxå intyga :dong:

Tolkar detta svar som att djuret är en varg ?? :)

edit:....

fasen..hade för mig att jag la denna tråd i luckan..men ni med magiska fingrar kan ju flytta saker ;)

Edited by Fågel Fenix

Guest Fågel Fenix
svar ja

Lobat, Vargbat, Björnbat, Järvbat, Grävbat o Hästbat är de Jbat förband som finns/fanns

Djuren få ni gissa ut själva.

Vilka ingår i gruppen "finns"

och vilka hamnar i "fanns" ?? i

...finns/fanns
<---(kimster sa)

edit: mixtrade lite..

Edited by Fågel Fenix

• Forumsledning

Kan jag tyvärr inte svara på, då jag inte vet vilka som lagts ned osv.

Ej heller hur Org. ser ut på Jbat, om de kommer försvinna helt och ersättas av LBB som har ett helt annt märke. (Hästschackpjäs med vingar)

Jo det är Lobat, hade själv en sådan på armen. Så nu måste jag tyvärr döda alla som läser detta, så ni som har läst skickar vänligen ett mail till mig så jag kan vidta lämpliga åtgärder ;)

Jo det är Lobat, hade själv en sådan på armen. Så nu måste jag tyvärr döda alla som läser detta, så ni som har läst skickar vänligen ett mail till mig så jag kan vidta lämpliga åtgärder

hehe :)

Finns väl en hel sida om 7e plut ur lobat, Zetterlunds jägarbasen, han låg väl kanske i din pluton då.

Guest Fågel Fenix
Fågel Fenix

Jag hade kunnat sätta ut bilderna på vilka som finns inom K3 Jbat

där oxå LBB som  finns med..kommer oxå inom kort få massa märken

på K3 jbat mm

..//Livhusaren :D  :ph34r:

Du "hade kunnat" ? :huh:

What/who is stopping ye ? Inte fått dom än ? :)

• Forumsledning

Jo det är Lobat, hade själv en sådan på armen. Så nu måste jag tyvärr döda alla som läser detta, så ni som har läst skickar vänligen ett mail till mig så jag kan vidta lämpliga åtgärder

hehe :)

Finns väl en hel sida om 7e plut ur lobat, Zetterlunds jägarbasen, han låg väl kanske i din pluton då.

Förlåt om jag svarar istället ;)

Nej, de tillhörde dock samma skvadron, och placerades på samma Jbat.

• Forumsledning
ABPs pluton hette alltså då kanske 8:e pluton eller 6:e  :)

Har dock för mig att jag hört att den andra plutonen på röd skvadron det året var 8:e

Ja det stämmer. Vestra Nerike Skvadron heter den ..inte (röd) även om Skvadrons märket är rött då. ABP låg på 8.Jplut o Z på 7.Jplut

(svara igen..)

Vestra Nerike Skvadron heter den ..inte (röd)

Att den inte hette röd skvadron visste jag :) men namnet hade jag förträngt deras skvadrons sköld ser väl lika dan ut som den på min avatar i princip.

Guest Fågel Fenix
Järvbataljonen har ju fräckaste märket för där står det på latin "vi tar dem bakifrån"  :)  ,O

:} Kan man få det citerat tack! :camo:

Skicka mail till de lärde i lund ?? :D

*Förstärker Forsbergs inlägg så att ABP blir pressad*

svar ja

Lobat, Vargbat, Björnbat, Järvbat, Grävbat o Hästbat är de Jbat förband som finns/fanns

Djuren få ni gissa ut själva.

Finns/Fanns det verkligen en bataljon som heter hästbat?

Att använda rovdjur som namn på bataljoner passar ju bra men häst(?), är det ett arv från tiden då alla kavalerister red på hästar? Någon som vet?

Tillhör själv Lobataljon men frågan är om den inte är nedlagd eftersom jag inte hört något de senaste åren. Antagligen åker jag ut ganska snart på grund av ålder eller så lägger dom ned hela bataljonen eftersom vi numrera ska ha ett insatsförsvar.

• Forumsledning

Hästbat har jag tagit från att det är en Häst (Schackpjäs) som symbol.

Asså det finns/fanns bara inte en Lobat t.ex utan det finns flera. Så tro inte det bara existerar 6st Jbat. Hästbat t.ex har dessutom olika färger i kant runt halva märket för att visa vilken bataljon.

[Tillhör själv Lobataljon men frågan är om den inte är nedlagd eftersom jag inte hört något de senaste åren. Antagligen åker jag ut ganska snart på grund av ålder eller så lägger dom ned hela bataljonen eftersom vi numrera ska ha ett insatsförsvar.

K3 har stadsskyttebataljoner som överföringförband för Jägare. Dessa tillhör nationella skyddsstyrkona.

[Tillhör själv Lobataljon men frågan är om den inte är nedlagd eftersom jag inte hört något de senaste åren. Antagligen åker jag ut ganska snart på grund av ålder eller så lägger dom ned hela bataljonen eftersom vi numrera ska ha ett insatsförsvar.

K3 har stadsskyttebataljoner som överföringförband för Jägare. Dessa tillhör nationella skyddsstyrkona.

Kan du förklara lite mer och bättre? Är dem knutna till några specifika städer etc.etc.?