Jump to content

ALECTO

Perman

Recommended Posts

Hittade lite intressant info i en gammal PDF från Kungl. Örlogsmannasällskapet om ALECTO. Dvs. det antiubåts-, antitorped- och ECM system som för nästan två decennier sedan var under utveckling för Visby. Utvecklingen av systemet stoppades av Genomförandegruppen 2008. 

Skärmklipp Kungl. Örlogsmannasällskapet PDF om ALECTO  -1.PNG

Skärmklipp Kungl. Örlogsmannasällskapet PDF om ALECTO  -2.PNG

Skärmklipp Kungl. Örlogsmannasällskapet PDF om ALECTO  -3.PNG

Skärmklipp Kungl. Örlogsmannasällskapet PDF om ALECTO  -4.PNG

Elma (antiubåtsgranatkastare) - ALECTO

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 1

Först, ”Alecto” låter som ett lönesystem..

För det andra, väldigt gjort för skärgård eller?

För det tredje så tänker jag genast på asroc (fast där är det ju riktiga torpeder).

2 hours ago, Slenke said:

För det tredje så tänker jag genast på asroc (fast där är det ju riktiga torpeder).

Jag tänker "industristöd"...

//TF 

2 hours ago, Slenke said:

Ja förmodligen skulle det ha varit optimerat för dom djup och skiktförhållanden som finns i Östersjön, vilket knappast är konstigt. Själva vapendelen skulle tydligen varit målsökande så det hade varit ganska likt vanliga ubåtsjakttorpeder. Troligen dock med mindre effekt i målet. Jämfört med ELMA förmodligen dock ett betydligt mer effektivt system. Det hade även varit ett väldigt mångsidigt system som kunnat användas mot undervattensmål, mot inkommande torpeder, som ECM system och i förlängningen kanske även för bombardemang av landmål som en granatkastare.

/Per

Edited by Perman

22 hours ago, ATK1797 said:

Synd bara att systemet inte utvecklades klart.

Ja, resultatet av "amatörernas afton". De flesta i genomförandegruppen hade nog inte en susning om vad de faktiskt gjorde.

/Per

• Like 1

11 minutes ago, Perman said:

Ja, resultatet av "amatörernas afton". De flesta i genomförandegruppen hade nog inte en susning om vad de faktiskt gjorde.

/Per

Handlade bara om att spara pengar.

Våra CV 90 GRK vagnar med AMOS var ju nästan klara. 40st chassin var ju byggda. Det är dessa som nu används för ett ngt förenklat system.

Systemet Torped/Sensor/Mina var klart och detta hade ju verkligen varit bra att ha inför ett kommande krig. 

Fordonet SEP var väl oxå klart tror jag.

Det värsta är ändå att vi har inte sparat pengar utan viktig försvarsmaterialsatsningar har bara blivit dyrare och enormt fördröjda.

//TF

On 2/12/2024 at 9:13 AM, Slenke said:

Alecto är en av furierna, hämndgudinnor i den grekiska mytologin.

EDIT: Jaha, står t om på en av bilderna.

Edited by AR123456789

27 minutes ago, AR123456789 said:

Alecto är en av furierna, hämndgudinnor i den grekiska mytologin.

EDIT: Jaha, står t om på en av bilderna.

Låter fortfarande som ett lönesystem på nån random svensk kommun, eller en personalliggare.

8 hours ago, Slenke said:

Fast SEP med med hybrid var nog lite för före sin tid. Kan tänka mig alla barnsjukdomar vi hade behövt tampas med och vad det hade kostat..

Lite OT nu kanske

Men var det så pass mycket barnsjukdomar på SEP kvar?

De hade ju tillochmed fått fram förserie fordon i olika variationer samt att de även hade mekanisk beprövad drivlina om man nu tyckte att den elektriska var för hightech.

Min åsikt är att detta var ännu ett onödigt besparing från amatörernas afton. 

Givetvis skulle man driftat SEP precis som Alecto, LV till Visby, olika remon, Stridsbåt 2010, TMS och aktivt pansar. 

//TF 

17 minutes ago, TKraften said:

Lite OT nu kanske

Men var det så pass mycket barnsjukdomar på SEP kvar?

De hade ju tillochmed fått fram förserie fordon i olika variationer samt att de även hade mekanisk beprövad drivlina om man nu tyckte att den elektriska var för hightech.

Min åsikt är att detta var ännu ett onödigt besparing från amatörernas afton. 

Givetvis skulle man driftat SEP precis som Alecto, LV till Visby, olika remon, Stridsbåt 2010, TMS och aktivt pansar. 

//TF 

Förstod helt ärligt aldrig riktigt vitsen med SEP. Dessutom så är det inte förrän de senaste 10 åren som batteritekniken mognat ordentligt (ur ett riskminimerande perspektiv).

15 minutes ago, Slenke said:

Förstod helt ärligt aldrig riktigt vitsen med SEP. Dessutom så är det inte förrän de senaste 10 åren som batteritekniken mognat ordentligt (ur ett riskminimerande perspektiv).

Skapar en ny tråd och svarar dig där.

//TF