Jump to content

Namnbrickshållare på M90-byxan

Korvpralen

Recommended Posts

Tja! Undrar om anledningen till att det finns två hållare för namnbrickor, på baksidan av varje byxben på brallorna? Tänker att det eventuellt funkar som ett fäste för en glowstick, om man ska strida i mörker, men det är skumt att ha samma system som namnbrickan för det??

Förr i tiden (nu låter man gammal) så satte man en namnbrickshållare där, men istället för en namnbricka så fanns ett reflexklistermärke. De tappades ganska lätt och numera har man istället ett reflexband man sätter runt hela fotleden.

• Thanks 2

On 2/4/2024 at 11:18 AM, Korvpralen said:

Tja! Undrar om anledningen till att det finns två hållare för namnbrickor, på baksidan av varje byxben på brallorna? Tänker att det eventuellt funkar som ett fäste för en glowstick, om man ska strida i mörker, men det är skumt att ha samma system som namnbrickan för det??

Om jag inte minns fel så hette inte ens "namnbrickshållare" namnbrickshållare i utrustningslistan utan "reflexhållare" (eller något i den stilen) Reflexerna var i varje fall på min tid dessutom rena fredsgrejer.

1 hour ago, Peo said:

Om jag inte minns fel så hette inte ens "namnbrickshållare" namnbrickshållare i utrustningslistan utan "reflexhållare" (eller något i den stilen) Reflexerna var i varje fall på min tid dessutom rena fredsgrejer.

Reflexbrickan bak på m/90 byxan var när jag gjorde lumpen en grej som levde kvar lite bland vissa av yrkesbefälen. 

Antar att den ersattes av reflexbandet nån gång under andra halvan av 90-talet?

Även reflexbanden kunde tappas ibland minns jag, men långt ifrån så ofta som reflexbrickorna gissar jag.

Edited by Rauta