Jump to content

Usa Inbördeskrig 2.0?

TKraften

Recommended Posts

Såg att det är ngt tjafs mellan Texas och federala Usa om vem som skall kontrollera gränsen i söder?

Inget om detta på våra nyheter utan det är från twitter man ser hur Texas national garde mobiliseras och lägger ut taggtråd för att förhindra asylsökare att ta sig in.

Trots barriären så läcker gränsen som ett såll. Republikanerna vill inte fixa ngn lösning med sittande president för de vill tydligen använda konflikten för hjälpa Donald Trump i sin presidentkandidatur. 

Texas och 14 andra stater tycker att nuvarande president är för lam vid gränsfrågor. Republikanerna håller nu bidrag till Ukraina, Israel och Taiwan som gisslan samt har inget intresse av att lösa gränsproblemet.

Hursomhelst kommer det bli inbördeskrig i Usa?

Tycker det ser inte så bra ut men så är min enda infokälla twitter.

//TF

Fast jag tycker det mycket som talar för ett inbördeskrig i Usa.

Det tillochmed en film på gång med detta som tema.

Usa är otroligt polariserat land nu.

Det nästan 50% mot 50% som är emot varandra.

Västkust+östkust mot landets 

inre delar de sk "overflystates".

Blåa stater mot röda stater.

Städer mot landsbygd.

Söder mot Nord.

Liberaler mot Konservativa.

Pro invadring mot Anti-invandring.

BLM mot diverse vit maktsrörelser.

Trump ser nu ut att bli republikanernas kandidat trots en massa åtal samt fällande domar på gång.

Hans anhängare ser han som en gud. Republikanerna är mer som en kult än parti kan jag tycka.

Nuvarande president Joe Biden har svårt att ena Usa för nu när det är valår finns det ingen vilja hos republikanerna att komma fram till ngn sorts samförstånd i Kongressen.

Just nu använder republikanerna bla gränskonflikten mot Mexiko som ett sätt att svartmåla sittande president.

Sen har vi alla tusentals obskyra tungt beväpnade milisrörelser som bara väntar på en signal att få angripa den djupt hatade federala staten.

Hursomhelst så hoppas jag att amerikanska staten är beredd så det inte blir som en ännu värre  repris av det som hände 6/1 2021.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Stormningen_av_Kapitolium_2021

Sen få se vad som händer med Nato och Ukraina om Trump vinner. 

Vad händer sen med världen om Usa kollapsar till flera olika stridande fraktioner?

Från United USA till Divided DSA.

Min förhoppning är att Joe Biden vinner men om han förlorar så hoppas jag att Kongressen och federala Usa samt de olika domstolarna gör sitt yttersta för att förhindra att Donald Trump gör sig till en livstidsdiktator med ditt Projekt 2025. 

Jag hoppas Europa kommer ta mer ansvar och höja sina försvarsbudgetar om isolanist Trump vinner.

Trump har bara 2 år att förändra Usa sen blir han sk "Lame duck" vilket alla presidenter blir på sin andra period.

//TF