Wres Posted January 12, 2024 Report Share Posted January 12, 2024 Hej Gjorde lumpen för Många år sedan på K3 som jägare . Vi packade då liggunderlag och sovsäck tillsammans och vek ihop det som en kudde som vi sedan la i ett plast/gummi fodral (blev som en stor kudde). Funderar på om detta är en ide att packa nu när jag vandrar själv , dock lyckas jag inte hitta detta plast/gummi fodral. Är det någon som vet vad detta kallades eller likn. /Tack. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted January 12, 2024 Report Share Posted January 12, 2024 Knäppetält. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted January 12, 2024 Forumsledning Report Share Posted January 12, 2024 Knäppetält vanligen kallat "Ensamma Vargen" https://rodastjarnan.com/talt-och-mat/talt-och-mat/knappetalt-ensamma-vargen-33606 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wres Posted January 13, 2024 Author Report Share Posted January 13, 2024 (edited) Hej och tack för svar. Nej det är inte Ensamma Vargen eller Knäppetält, det hade vi också i packningen Detta är ett fodral (Som ett örngott man har på huvudkudden i sängen fast i gummi/plast) Man la ut liggunderlaget , la på sovsäcken och vek ihop till en fyrkant som man paketerade i detta plast/gummi örngott. Denna kudde spände man sedan utanför ryggsäcken(via locket och neråt) Bilden nedan var den bästa jag kunde hitta på nätet av denna "kudde" , eller liknar denna "kudde" (dock vet jag inte om det är liggunderlag och sovsäck paketerat i bilden nedan) Edited January 13, 2024 by Wres Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adeptus Bellum Posted January 13, 2024 Report Share Posted January 13, 2024 (edited) När jag skrev i Lk100-tråden så länkade jag till en annan tråd. I den tråden så fanns ett inlägg från en gammal K 4:ing som berättade om "Elefantkådisen", som tydligen var sovsäcksfodralet: (Aldrig hört talas om den här varianten innan heller) Edited January 13, 2024 by Adeptus Bellum Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wres Posted January 15, 2024 Author Report Share Posted January 15, 2024 (edited) eheh, nä finns inte mycket info alls om denna "kudde" fodral i gummi/plast. Hoppas jag kan stöta på mitt gamla befäl igen och fråga honom om han minns och vad det kallas /heter. Lyckades hitta ett foto !!! på denna "kudde" fodral när jag låg inne ( Bild är från start av baskerprovet ) i denna kudde hade man då vikt ihop liggunderlag tillsammans med sovsäck. Edited January 15, 2024 by Wres Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elkhound Posted February 7, 2024 Report Share Posted February 7, 2024 Ja, jägarförband. Stötte på detta fodral under värnplikt 77/78... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts