Jump to content

Packa Sovsäck och Liggunderlag tillsammans som en kudde.

Wres

Recommended Posts

Hej

Gjorde lumpen för Många år sedan på K3 som jägare . Vi packade då liggunderlag och sovsäck tillsammans och vek ihop det som en kudde som vi sedan la i ett plast/gummi fodral (blev som en stor kudde).
Funderar på om detta är en ide att packa nu när jag vandrar själv , dock lyckas jag inte hitta detta plast/gummi fodral.
Är det någon som vet vad detta kallades eller likn.

/Tack.

Hej och tack för svar.

Nej det är inte Ensamma Vargen eller Knäppetält, det hade vi också i packningen :)

Detta är ett fodral  (Som ett örngott man har på huvudkudden i sängen fast i gummi/plast)
Man la ut liggunderlaget , la på sovsäcken och vek ihop till en fyrkant som man paketerade i detta plast/gummi örngott.

Denna kudde spände man sedan utanför ryggsäcken(via locket och neråt)

Bilden nedan var den bästa jag kunde hitta på nätet av denna "kudde" , eller liknar denna "kudde" (dock vet jag inte om det är liggunderlag och sovsäck paketerat i bilden nedan)

rygg.png

Edited by Wres

När jag skrev i Lk100-tråden så länkade jag till en annan tråd. I den tråden så fanns ett inlägg från en gammal K 4:ing som berättade om "Elefantkådisen", som tydligen var sovsäcksfodralet:

(Aldrig hört talas om den här varianten innan heller)

Edited by Adeptus Bellum

eheh, nä finns inte mycket info alls om denna "kudde" fodral i gummi/plast.

Hoppas jag kan stöta på mitt gamla befäl igen och fråga honom om han minns och vad det kallas /heter.

Lyckades hitta ett foto !!! på denna "kudde" fodral när jag låg inne ( Bild är från start av baskerprovet :) )
i denna kudde hade man då vikt ihop liggunderlag tillsammans med sovsäck.

skydd.png

Edited by Wres

• 4 weeks later...