Jump to content

lön som yrkesofficer?

Recommended Posts

• Replies 84
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

vad tjänar man som yrkes officer egentligen? är det möjligt att leva på? (har iofs en fänrik som har 2st porschar, en pickis och en mc, men det känns inte som kronans pengar har finansierat det..)

Vem blir officera för pengarnas skull?

Som sagt, ingånglönen är för närvarande 16.900:- för en "wet-behind-the-ears"-fänrik. Som ori kan jag nämna att min I-lön är för närvarande 20.500:-, då har jag varit anställd sen Dec 1998 och tillhör en "prioriterad" kategori i lönesammanhang så jag har lite mer än vissa kurskamrater från OHS. Med alla tillägg, övningsdygn och övertid låg jag på en snittlön på 26.000:- förra året.

Edited by Vargas

vad tjänar man som yrkes officer egentligen? är det möjligt att leva på? (har iofs en fänrik som har 2st porschar, en pickis och en mc, men det känns inte som kronans pengar har finansierat det..)

Vem blir officera för pengarnas skull?

Ingen skulle jag tro. :baskerHV: Möjligtvis för att få gå på kadettbaler och sådant... ;)

Hälsningar, Foxtrot Lima :wub:

Guest Fågel Fenix

Skall finnas en äldre tråd i samma ämne vet jag... dock är jag efter många sökförsök resultatlös :)

Någon annan som kan hitta tråden ?? :-(

En ganska trevlig sak med att vara officer och jobba på en flygflotilj är att eftersom piloterna tjänar lite mer än "vanligt" folk så smittar det av sig på markfolk B)

Skall finnas en äldre tråd i samma ämne vet jag... dock är jag efter många sökförsök resultatlös  :((

Någon annan som kan hitta tråden ??  :)

En ganska trevlig sak med att vara officer och jobba på en flygflotilj är att eftersom piloterna tjänar lite mer än "vanligt" folk så smittar det av sig på markfolk  B)

VA!!! de har då ingen berättat för mig :o:o:o .

Flygförarna tjänar inte så värst mycket mer än oss andra men de har en trevlig liten sak som kallas flygtillägg vilket på ren svenska betyder nåra tusen mer i veckan...

sen har dom lite andra trevliga tillägg som : sittastillbonus, innebandytillägg och milersättning för att ta egen bil ut på plattan :D

Men tyvärr så har jag samma ingångslön som mina kollegor i armén och marinen, efter det så tillämpas enskilld lönesättning.

Edited by Bellator

Guest ddghjrv

Vad spelar lönen igentligen för roll, det finns väl ingen som väljer att bli officer för pengarnas skull.

"Det är inte ett jobb det är ett äventyr." :)

Vad spelar lönen igentligen för roll, det finns väl ingen som väljer att bli officer för pengarnas skull.

"Det är inte ett jobb det är ett äventyr."  :)

Klart att lönen spelar en viss roll, man vill ju kunna leva av sitt arbete!

"Det är inte ett jobb det är ett äventyr."  :)

Även som officer har man andra intressen än FM (en del iallafall...), sen får man räkningar :) även om man arbetar inom FM...

Hur mycket tjänar man i de högre graderna. Finns det nån lönetrappa eller är det individuell lönesättning helt och hållet. Skulle vilja veta vad man tjänar med alla tillägg (OB, helg etc.)

Guest Fågel Fenix
Skall finnas en äldre tråd i samma ämne vet jag... dock är jag efter många sökförsök resultatlös  :)

Någon annan som kan hitta tråden ??  :)

En ganska trevlig sak med att vara officer och jobba på en flygflotilj är att eftersom piloterna tjänar lite mer än "vanligt" folk så smittar det av sig på markfolk  B)

VA!!! de har då ingen berättat för mig :wub::wub:8-/ .

Flygförarna tjänar inte så värst mycket mer än oss andra men de har en trevlig liten sak som kallas flygtillägg vilket på ren svenska betyder nåra tusen mer i veckan...

sen har dom lite andra trevliga tillägg som : sittastillbonus, innebandytillägg och milersättning för att ta egen bil ut på plattan 8-/

Men tyvärr så har jag samma ingångslön som mina kollegor i armén och marinen, efter det så tillämpas enskilld lönesättning.

Källa: min bror som förnärvarande jobbar på P4 men skall byta till F7 delvis för att lönen är bättre...

Ny arbetsplats, nya äventyr! ;)

Guest ddghjrv

Har inte jobbat i FM på ett tag men tidigare (typ förra året) var det så att det fanns löneboxar/löneintervall, när man anställdes eller bytte befattning blev man löneinplacerad i den box som gällde för den kategori man tillhörde, t ex instruktörer.

Sedan tillämpades individuell lönesättning inom boxens ramar beroende på kompetenser, tjänsteår mm.

Löneboxarna/-intervallerna skiljer från förband till förband, så det kan skilja ganska mycket mellan två officerare som gör ungefär samma saker men på olika platser i landet.

Vad avser tillägg så är det stora tillägget för oss i armén, övningsdygnen. Genom att jobba dygn kan man dryga ut sin lön och sin semester ganska bra.

Det centrala systemet som tagits fram av FM och facket fungrara så att man får en summa pengar extra i lön plus åtta timma kompensationsledigt för varje övningsdygn man arbetar.

Hur mycket betalt man får per dygn beror på hur många man har gjort tidigare under året.

Har för mig att man får ungefär ca 6-700 SEK/dygn de åtta första och sedan ca 8-900 SEK /dygn de nästa åtta, och sedan fortsätter det uppåt.

Men även detta system skiljer sig från förband till förband, t ex K4 har ett lokalt avtal som reglerar deras övningsdygn.

:}

Hur mycket tjänar man i de högre graderna.

En brigadchef och överste tjänar runt 50-55 tusen. Då har han så kallad chefslön, vilket innebär att han inte är arbetstidsreglerad på samma sätt som vanliga officerare. Han får inget extra för övertid och att han kanske måste jobba hemma osv.

Guest Fågel Fenix
Det allra högsta hönset, ÖB, tjänar ca 80 000 kr/månad. Det sa han i en intervju. Han sa även att han jobbar i snitt 80 timmar i veckan, 16 timmar om dagen med andra ord.

det kan han gott få..pengarna alltså! ;)

16 h ?! ganska mkt! :winner:

Har inte jobbat i FM på ett tag men tidigare (typ förra året) var det så att det fanns löneboxar/löneintervall, när man anställdes eller bytte befattning blev man löneinplacerad i den box som gällde för den kategori man tillhörde, t ex instruktörer.

Sedan tillämpades individuell lönesättning inom boxens ramar beroende på kompetenser, tjänsteår mm.

Finns dessa löneboxar för allmänt beskådande så att man kan få ett humm om hur mycket en officer tjänar.

Det allra högsta hönset, ÖB, tjänar ca 80 000 kr/månad. Det sa han i en intervju. Han sa även att han jobbar i snitt 80 timmar i veckan, 16 timmar om dagen med andra ord.

16 h ?! ganska mkt! :lala:

Ja vadå? Under GJUn jobbade jag och mina kamrater minst typ 18 h om dagen! :((

För 66 kr om dagen dvs.

Hur mycket får man i lön som BFA ? Lika mycket som en fänrik? eller vanlig Vpl lön?

Det varierar beroende på vilken grad du har.

Det är inte (och ska inte vara) lika högt som en Y-off fänrik.

Jag hade en grundlön på 15 300:- förra året jag jobbade.

Det blir väl några hundringar mer denna vändan.

I övrigt har du samma förmåner avseende semester, övertid, komp och övningsdygn som Y-off.

The Swede

Guest Fågel Fenix

16 h ?! ganska mkt! :((

Ja vadå? Under GJUn jobbade jag och mina kamrater minst typ 18 h om dagen! :D

För 66 kr om dagen dvs.

OCh ni har ju ssååååå mkt erfarenhet också...ungefär som ÖB :lala::D:D

Hur mycket får man i lön som BFA ? Lika mycket som en fänrik? eller vanlig Vpl lön?

I övrigt har du samma förmåner avseende semester, övertid, komp och övningsdygn som Y-off.

The Swede

Fyller på The Swedes inlägg. På vissa förband går man på vpl-förmåner istället, dvs 140:-/dag(eller vad max beloppet nu är...), gratis mat och boende, sjukvård, fria hemresor och allt annat om det nu finns någon mer förmån :lala:

The Swede

Fyller på The Swedes inlägg. På vissa förband går man på vpl-förmåner istället, dvs 140:-/dag(eller vad max beloppet nu är...), gratis mat och boende, sjukvård, fria hemresor och allt annat om det nu finns någon mer förmån :lala:

Jag känner till två personer varav den ena går på BFA och den andra på vpl-förmåner. Båda har graden sergeant, tjänstgör som instruktörer på en skola och är antagna till MHS. Anledningen till att den ena går på BFA är att den personen fick reservplats till MHS (som senare löste ut) och förbandet ville ha kvar personen i systemet. Rättvist? Logiskt? Så här kan det vara.