Jump to content

Franskt Herculesplan nödlandade i Sverige


vikingman

Recommended Posts

Öppen artikel.

Datum: 231215

Ett franskt Herculesflygplan har skickat nödsignaler över Sverige. Planet var därför tvunget att avbryta sin resa till Frankrike och nödlanda på Arlanda i stället. Samtidigt kopplade flygräddningen in flera resurser för att kunna följa planet.
Det franska militärflyget var på till Frankrike från Kiruna när det fick tekniska problem. Planet fick deklarera ”Mayday” och behövde därför nödlanda på Arlanda.

– Herculesflygplanet larmade om att de fått motorbortfall. Det är två av fyra motorer som inte fungerar. Då kan man inte fortsätta sin färd, säger Lisa Mjörning vid sjö-och flygräddningen JRCC.

Vad som orsakat motorbortfallet är oklart, men vid 13:12 lyckades planet, som fick sina problem i höjd med Sandviken, landa på Arlanda utan komplikationer.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/franskt-militarflyg-nodlandade-i-sverige.34ba8808-c34c-4854-bfbd-da914fe0ffaf

Edited by vikingman
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, vikingman said:

problem i höjd med Sandviken, landa på Arlanda utan komplikationer.

Spännande att de väljer att skriva i höjd med Sandviken när det befann sig på andra sidan landet när det fick problem. Är ju visserligen tekniskt sett inte fel att skriva Sandviken, men hade varit mer rimligt med Vansbro/Mora, åtminstone om man ska tro globe.adsbexchange är ju ganska stor skillnad på flyg sträcka.

Link to comment
Share on other sites

Quote

 

Sjöfartsverkets Sjö- och flygräddningscentral JRCC

  · 

Flygräddning

Dagens skift på JRCC hade väntat sig isrelaterade olyckor men istället inkom ett larm från flygtrafikledningen i Stockholm. Det gällde ett franskt militärflygplan söder om Östersund som ropat PANPAN då en motor slutat fungera.

Eftersom planet, som var av typen C130 (Hercules), har fyra motorer bedömde piloten först att de kunde fortsätta mot Frankrike. Planet, med 10 personer ombord, var på väg in i Norges luftrum och därför ringde JRCC vår norska motsvarighet för att informera om läget. Under samtalet inkom ny information från flygtrafikledningen: planet hade ropat MAYDAY då ytterligare en motor hade störningar och snart bekräftades även den motorn helt ur funktion.

Läget nödklassades eftersom två fungerande motorer är minimum för att kunna flyga. Om en motor till hade fallit ur, till exempel vid fel på bränslet, skulle det alltså betyda att det inte gick att flyga. JRCC larmade norsk helikopter samt Sjöfartsverkets SAR-helikopter i Umeå.

JRCC ringde även den svenska militära luftbevakningen för extra noggrann radarföljning.

Snart stod det klart att det nödställda planet devierat för att istället landa på Arlanda. Eftersom det flög mycket snabbt kunde norsk helikopter samt SAR-helikopter Umeå avlarmas och SAR-helikopter i Norrtälje larmades istället. Även ambulanshelikopter och polishelikopter ställdes i beredskap.

Då det inte var säkert att planet skulle nå flygplatsen behövde vi informera kommunal räddningstjänst, ambulans och polis längs hela färdvägen och detta gjorde JRCC med hjälp av SOS alarm och SOS krisberedskapsavdelning. Skulle det värsta hända under flygningen, var de beredda på att snabbt få ut information till berörda aktörer.

Samtidigt larmade flygtrafikledningen också Arlanda flygplats och alla säkerhetsorganisationer runt flygplatsen.

Ungefär en timme efter första samtalet kunde Arlanda bekräfta att flygplanet landat väl och alla resurser kunde återgå.

Kvarstående arbete för JRCC blev då att informera de instanser som ska göra efterföljande utredningar.

Syntolkning:

Skärmdump på karta över flygplanets färd, en röd linje markerar rutten från larm till landning.

 

 

image.thumb.png.76b09e5086156fd54d07910ce3385d19.png

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Tombola said:

Det där är ju i höjd med Funäsdalen. Konstigt att de inte gick ned på Sveg Airport? Det är ju nära och de har en stor landningsbana (30x1700m).


Lättare att få support med flygtekniker på Arlanda eller flyga in tekniker till Arlanda? Lättare att flyga ut/in besättning om planet blir stående ett tag? Eventuell inkvartering etc?

Edited by vikingman
Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, vikingman said:


Lättare att få support med flygtekniker på Arlanda eller flyga in tekniker till Arlanda? Lättare att flyga ut/in besättning om planet blir stående ett tag? Eventuell inkvartering etc?

Ja eller Ärna som ju ändå är militärt.

 

Sen kan det inte ha varit sån jäkla mayday när de fortfarande kan flyga en ca 50 mil på två motorer.

Link to comment
Share on other sites

Det var nog ett jäkla mayday, att tappa två motorer snudd på samtidigt är riktigt illa. Planet håller sig fortfarande i luften men jag är rätt säker på att de övervägde var närmsta bana fanns. Men det är inte bara längden på banan utan även om det finns räddningstjänst etc på plats.

Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, Perman said:

Sen måste det väl ha varit en motor på varje sida som dom tappade? Har svårt att tänka mig att en Herkules kan flyga om bägge motorerna på samma sida fallerat.

 

/Per

Av bilderna att döma är nr 1 och 4 flöjlade så det bör vara de som la av.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, Tombola said:

Jo, jag tänker bara att det verkar som sagt dumt att flyga en timme extra utan hälften av motorerna, när det finns landningsbanor närmare. Det går ju att flyga dit support också.

 

Och brandkår finns i Sveg också vet du ;)

Med brandkår avses i såna här fall flygplatsbrandkår med de specialfordon som brukar ingå. Är också tveksamt att flygplatsen var bemannad med flygledning öht.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Zimme said:

Av bilderna att döma är nr 1 och 4 flöjlade så det bör vara de som la av.


Bild på planet med flöjlade propellrar. På den förstorade bilden syns det bättre.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BWpWJe/pagaende-insats-i-sandviken

Flygplansindividen har beteckningen: 61-PJ
Serial number : 382-5153
Variant: C-130H-30
Hittar dock inget om tillverkningsår.
 

Edited by vikingman
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Zimme said:

Av bilderna att döma är nr 1 och 4 flöjlade så det bör vara de som la av.

Kan väl sannolikt också vara så att om 4an la av så flöjlar man 1an för att få jämvikt, ex.

 

Är besvärligt att styra emot hela tiden om man har halv effekt på ena sidan.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Zimme said:

Det var nog ett jäkla mayday, att tappa två motorer snudd på samtidigt är riktigt illa. Planet håller sig fortfarande i luften men jag är rätt säker på att de övervägde var närmsta bana fanns. Men det är inte bara längden på banan utan även om det finns räddningstjänst etc på plats.

Flygledning finns alltid tillgänglig även ifall det är via remote. 
 

Flygplatser som alla ligger närmare än ARN och är i operation dygnet runt:

Trondheim, Östersund, Sundsvall och även Oslo. Alla har banor långa nog för en Hercules samt har flygledning och räddningstjänst. Oslo är dessutom delvis militärt.

 

Hade det varit jäkla mayday hade de gått ner på närmsta flygfält eller frusna sjö. Nu flög de 50 mil samt fick escort inför landning av polishelikopter, ambulanshelikopter samt sjöfartsverkets mut-helikopter. Känns spontant jäkligt overkill om faran nu inte är för själva landningen (vilket kan tyda på att det kanske nödvändigtvis inte var motorbortfallen som var det mest kritiska). Nödlandningar på Arlanda är inte ovanliga och jag kan inte minnas nåt fall där de får eskort in av civila eller militära helikoptrar.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Chassi said:

Kan väl sannolikt också vara så att om 4an la av så flöjlar man 1an för att få jämvikt, ex.

 

Är besvärligt att styra emot hela tiden om man har halv effekt på ena sidan.

Nej man skulle aldrig döda en fungerande motor om man redan tappat en.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Zimme said:

Nej man skulle aldrig döda en fungerande motor om man redan tappat en.

Det tänker jag att piloten avgör, Hercules flyger ju bra med två motorer, är det dessutom ingen last.

Så lägga den på tomgång ser jag inte som ett osannolikt alternativ.

 

Det är ju inte bra att flyga på skrå/sned dragkraft.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...