Jump to content

Basker till flottans uniform?

TKraften

Recommended Posts

Någonstans mellan att "basker får bäras enligt förbandschefs bestämmande" och att Reglemente Uniformsbestämmelser 2015 skapades för 8 år sen så känns det som att den boken hängt med precis lika bra som FM materielförsörjning.

Här har du en länk till gällande Reglemente Uniformsbestämmelser så du kan titta själv: https://www.forsvarsmakten.se/siteassets/2-om-forsvarsmakten/dokument/reglementen/r-unibest-2015-a3.pdf

Skulle vi gå stenhårt på gällande R UNIBEST 2015 så är det bara hemvärnsbataljoner som ska bära I 13 och I 21:s knappar...

Marinen har etablerat sina nya basbataljoner och dessa har begåvats med basker. Det känns ytterst rimligt att dessa då bärs till vardagsdräkt istället för båtmössan och att R UNIBEST inte hänger med.

https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2023/10/marinen-etablerar-tva-nya-krigsforband/

231002_ditboy01_amf1_mbb_ceremoni-127 (1).jpg

Edited by Adeptus Bellum

4 hours ago, Adeptus Bellum said:

Någonstans mellan att "basker får bäras enligt förbandschefs bestämmande" och att Reglemente Uniformsbestämmelser 2015 skapades för 8 år sen så känns det som att den boken hängt med precis lika bra som FM materielförsörjning.

Här har du en länk till gällande Reglemente Uniformsbestämmelser så du kan titta själv: https://www.forsvarsmakten.se/siteassets/2-om-forsvarsmakten/dokument/reglementen/r-unibest-2015-a3.pdf

Skulle vi gå stenhårt på gällande R UNIBEST 2015 så är det bara hemvärnsbataljoner som ska bära I 13 och I 21:s knappar...

Marinen har etablerat sina nya basbataljoner och dessa har begåvats med basker. Det känns ytterst rimligt att dessa då bärs till vardagsdräkt istället för båtmössan och att R UNIBEST inte hänger med.

https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2023/10/marinen-etablerar-tva-nya-krigsforband/

231002_ditboy01_amf1_mbb_ceremoni-127 (1).jpg

Jag alltid inbillat mig att basker är för armé-, amfibie- och flygstridskrafter. 

Flottister skall väl köra båtmössan till blå uniform eller bashatt till M90?

//TF 

10 hours ago, TKraften said:

Jag alltid inbillat mig att basker är för armé-, amfibie- och flygstridskrafter. 

Flottister skall väl köra båtmössan till blå uniform eller bashatt till M90?

//TF 

Basker var inget för Flygvapnet heller innan baskerfieringen av Försvarsmakten där runt 2000. Tittar du sen på den ärkekonservativa brittiska flottan så kan du även se där att sjögående personal nyttjar basker. 

https://www.theguardian.com/uk/2012/mar/18/royal-navy-trial-new-uniform
bild.png.1339bacd60e636e32697ae3c1441c7e4.png

Sadelskydd är en uppskattad huvudbonad :baskerFN::baskerHV::baskerHKP::musik::baskerPa:

När det då gäller bashatten så är det (tyvärr) ett utbildningstecken och nu så har man valt att införa ett kassernplagg till M90 för Marinens basbataljoner. Mode utvecklas. Nu ser jag bara fram emot när vi skall avskaffa fältmössan till förmån för en betydligt mera praktisk fälthatt

Edited by Adeptus Bellum

1 hour ago, Adeptus Bellum said:

Basker var inget för Flygvapnet heller innan baskerfieringen av Försvarsmakten där runt 2000. Tittar du sen på den ärkekonservativa brittiska flottan så kan du även se där att sjögående personal nyttjar basker. 

https://www.theguardian.com/uk/2012/mar/18/royal-navy-trial-new-uniform
bild.png.1339bacd60e636e32697ae3c1441c7e4.png

Sadelskydd är en uppskattad huvudbonad :baskerFN::baskerHV::baskerHKP::musik::baskerPa:

När det då gäller bashatten så är det (tyvärr) ett utbildningstecken och nu så har man valt att införa ett kassernplagg till M90 för Marinens basbataljoner. Mode utvecklas. Nu ser jag bara fram emot när vi skall avskaffa fältmössan till förmån för en betydligt mera praktisk fälthatt

Ok

Tycker basker bara skulle finnas till super elit förbanden.

Resten får köra fältmössan, mössa och bashatten.

//TF

• Thanks 1

Jag brukar kalla detta "baskerinflation". "Från början" var ju detta ett plagg för elitförband + pansar i svenska FM, men sen har det svällt till en massa färgglada varianter genom åren. E u för att de är billigare än båt/ flygmössan, vilket gjort att den spridit sig till FV och Marinen. Och nu t o m Flottan, som jag trodde kämpade mot.

Ett annat svar är väl att det finns en "tuffhetsstämpel" över baskern; "varför ska bara armén få..", och möjligheten att införa "baskerprov" på alla förband. Så alla får visa vad de förtjänat, inte ens pansarförbanden får väl basker "på en gång" =till rekryter som förr?

Till fältuniform är väl en sak (typ), men när Helikopterflottiljen bär knallblå basker till mörkblå daglig dräkt (motsv). Näää... Och nu då Flottan t o m till blåkrage. Definitivt näää... Nåja. Man är väl bara en gammal gnällgubbe som inte förstår sig på Nya Tider och Nya Seder? :huh:;-)

Edited by Granis
  • Sad 1

Mystiken kring baskrar övht numera är ju så löjligt överdriven.

Man ska förtjäna den, helst göra ett baskerprov (utb kontroll) men det får inte kallas för utb kontroll för det är inte ballt nog.

Det är ju bara en mössa, som dessutom är opraktisk till allt.

2 hours ago, Granis said:

Jag brukar kalla detta "baskerinflation". "Från början" var ju detta ett plagg för elitförband + pansar i svenska FM, men sen har det svällt till en massa färgglada varianter genom åren. E u för att de är billigare än båt/ flygmössan, vilket gjort att den spridit sig till FV och Marinen. Och nu t o m Flottan, som jag trodde kämpade mot.

Ett annat svar är väl att det finns en "tuffhetsstämpel" över baskern; "varför ska bara armén få..", och möjligheten att införa "baskerprov" på alla förband. Så alla får visa vad de förtjänat, inte ens pansarförbanden får väl basker "på en gång" =till rekryter som förr?

Till fältuniform är väl en sak (typ), men när Helikopterflottiljen bär knallblå basker till mörkblå daglig dräkt (motsv). Näää... Och nu då Flottan t o m till blåkrage. Definitivt näää... Nåja. Man är väl bara en gammal gnällgubbe som inte förstår sig på Nya Tider och Nya Seder? :huh:;-)

Knallblå?

Trodde den färgen var reserverad för FN styrkor?

Lite OT 

Väktarbolaget Probus i Stockholm ville ju ha blå basker till sina väktare  men länsstyrelsen sa nej med hänvisning till att den färgen är reserverad för FN styrkor.

//TF 

1 hour ago, TKraften said:

Knallblå?

Trodde den färgen var reserverad för FN styrkor?

Lite OT 

Väktarbolaget Probus i Stockholm ville ju ha blå basker till sina väktare  men länsstyrelsen sa nej med hänvisning till att den färgen är reserverad för FN styrkor.

//TF 

Fn baskern är ljusblå, helikopterbaskern är mellanblå.

• Like 1

18 hours ago, TKraften said:

Ursprunget till militär basker var ju en sorts skydd för huvudet för de som körde de första stridsvagnarna.

//TF 

Nej, detta stämmer nog inte. Den första gången som en civil huvudbonad likt en basker användes för att känneteckna en militär trupp var den skotska Blue Bonnet som blev en de facto symbol för jakobitiska trupper under 1600- och 1700-talen, detta var dock inget planerat utan kom endast från en trend bland högländarna.

Den första gången som en basker blev en officiell del av en uniform var i Spanien på 1830-talet när Karlisterna införde en röd basker i samband med att den baskiske Tomás de Zumalacárregui blev deras överbefälhavare.

Den första gången som ett elitförband införde en basker för att skilja sig från andra trupper var Chasseurs Alpins som införde en stor basker 1880 och använder den än idag. Den kallas vardagligt för "la tarte" (pajen) och var ursprungligen endast en praktisk uniformsdetalj, då den är i ylle och således är varmare och mjukare att använda i kalla bergstrakter än t.ex. en képi. Detta noterades även av andra truppslag och under den franska expeditionen till Kina år 1900 använde sig även marininfanteriet av samma sorts större basker. Detta ledde till att franska pansartrupper under slutdelen av första världskriget införde en mindre, men ännu mörkblå, basker att ha inne i sina vagnar. En detalj att nämna år även att alla franska trupper (utom Commandos Marine och Fusiliers Marins) stukar sina baskrar till vänster, med märket över höger öga.

År 1924 införde Royal Tank Regiment en svart basker, baserad på den skotska Tam 'o Shanter och storleksmässigt mellan alpinbasker som ansågs vara för stor och kunna fastna i inredningen och den franska pansarbaskern som ansågs vara för tunn och lätt gå sönder. Orsaken var att en basker kan anvöndas tillsammans med hörlurar och färgen valdes för att svart gjorde att oljefläckar inte syntes. Detta var dock 10 år innan tyskarna infördes sin gummiförstärkta Schutzmütze år 1934. Det var dock först år 1940 som de andra regementena i Royal Armoured Corps införde svart basker.

Den första gången som basker blev ett tecken på ett specialförband var när Parachute Regiment införde en vinröd i juli 1942 och Commando Forces som införde en mörkgrön i augusti samma år.

Och för övrigt heter det barett! ;)

Edited by Andratenor
  • Like 2

21 minutes ago, Andratenor said:

Den första gången som basker blev ett tecken på ett specialförband var när Parachute Regiment införde en vinröd i juli 1942 och Commando Forces som införde en mörkgrön i augusti samma år.

... och på den linjen (liksom) blev det ju i Sverige också: Vinröda till fallskärmsjägarna och gröna till andra jägarförband (inkl marinens kustjägare och så småningom FV:s flygbasjägare). Och så pansartruppernas svarta då. Sen hände nåt under 00-talet när andra käcka varianter dök upp till i princip alla andra förband. Och då inte bara till fältuniform. Flottan trodde jag höll sig kvar till båtmössan, men tydligen inte. T o m för att ersätta (?) rundmössan till daglig dräkt! Och även Flygvapnet med basker till motsvarande uniform där. Suckelisuck .... :/

• Haha 1
  • Confused 1

12 hours ago, Rauta said:

Men vänta nu, jag trodde att de nya marina basbataljonerna lydde under amfibiekåren?

Nej. det tillhör Marinbasen (baserna?), d v s Flottan. Annars vore ju blåkrage för kustartillerister ( =dagens amfibiekårister) mer historiskt korrekt än basker. Kanske kombinerat med sådan då. Och gröna fältbyxor. Och vita handskar. Det kan väl förbandschefen besluta om? Nej, nog gubbgnällt nu... :-P

Edited by Granis

On 11/27/2023 at 10:50 AM, Dass said:

Gode gud, jag trodde allt snack om baskrar hade dött ut så här 20 år efter min värnplikt. Det är bara en huvudbonad. Vem bryr sig om vilka som bär och inte bär den.

Så du tycker man skall skippa historik, reglementen och vettiga färgkombinationer och låta sjömän få klä sig hursomhelst???

Nej 

Jag tycker inte baskern klär sig i flottans kalle anka uniform utan de borde bara få hålla sig till sin båtmössa.

//TF 

• Like 1

10 hours ago, TKraften said:

Jag tycker inte baskern klär sig i flottans kalle anka uniform utan de borde bara få hålla sig till sin båtmössa.

Man borde kunna göra en bredare diskussion/ fråga om just detta: Varför frångår FM (såväl FV som Marinen då) flyg/ båtmössan i så många sammanhang? Är den för dyr, räknas för bökig att bära -eller är den inte tillräckligt tuff!!? Och anställda GSS i FV och Amf får inte (heller) bära skärmmössa, som liksom har högre status. Då blir det basker även till daglig dräkt -en huvudbonad man redan har till fältuniformen...

11 hours ago, TKraften said:

Så du tycker man skall skippa historik, reglementen och vettiga färgkombinationer och låta sjömän få klä sig hursomhelst???

Nej 

//TF 

Jag kan uppriktigt säga att jag inte bryr mig det minsta och tycker hela frågan om vilka förband/enheter som bär basker eller inte är tröttsam (och var tröttsam för redan 20 år sen). Men om detta är en fråga som engagerar dig så go for it, jag har inget emot att andra tycker helt annorlunda. Men som sagt, jag finner hela diskussionen tröttsam och jag tycker inte heller att saker ska vara som de är bara pga  "detta är en tradition" eller "historia". 

• Thanks 1

2 hours ago, Granis said:

Man borde kunna göra en bredare diskussion/ fråga om just detta: Varför frångår FM (såväl FV som Marinen då) flyg/ båtmössan i så många sammanhang? Är den för dyr, räknas för bökig att bära -eller är den inte tillräckligt tuff!!? Och anställda GSS i FV och Amf får inte (heller) bära skärmmössa, som liksom har högre status. Då blir det basker även till daglig dräkt -en huvudbonad man redan har till fältuniformen...

Kanske är svårt att få till stuket snyggt på en båtmössa.

Sen är det lite "korvgubbe" över båtmössan som huvudbonad kanske?

Ser ju även vissa liknelser mellan polisens och OVs båtmössa.

Det har ju förts diskussioner att byta ut båtmössan till basker både hos poliser och OV. 

//TF 

• Confused 1

Meniga och gruppbefäl ska inte, och kommer inte, bära basker till m/48 (dessutom saknade de också råbandshalsduk).

I det här fallet var det något befäl med bristande kunskap och omdöme som tog ett felaktigt beslut om hur de värnpliktiga skulle klä sig. Dessvärre blev detta inte bara förevigat på bild utan också delat på förbandets socmed (nu borttaget vad jag kan se).

Ärendet ska vara "hanterat" och förbandsförvaltaren har meddelat att det inte kommer upprepas...

• Like 3

Jag minns 1990 när helt plötsligt KA2 soldater fick basker. 

Då var det mening att denna basker skulle vara marinblå (tänk polisens uniformsfärg) men blev snarare mer svart än blå.

Det var även mening att baskern endast skulle vara till permisuniformen.

Vad hände? Ja helt plötsligt kör man svartblå basker till m90 uniformen efter avklarad gröntjänst.

Sen var svartblå baskern ngt KA soldater bar till sin m90 fram till år 2000 om de inte var kustjägare eller amfibiesoldater.

//TF 

Det är inflation på basker precis som du säger. En kompis var på amf 1 och gjorde diverse grejer för att få badker. Året efter flyttade hans farsa från Lv3 till Amf och fick basker utan div prövningar, störde honom svårt!

I pansartrupoerna har ju alla basker  för att skapa förbandskänsla inom bataljonen.

Jag tycker att alla marinister flottörer och skogsmatroser ska ha båtmässa! Gillar den skarpt. Ha'de

6 hours ago, FurirJönsson said:

Det är inflation på basker precis som du säger. En kompis var på amf 1 och gjorde diverse grejer för att få badker. Året efter flyttade hans farsa från Lv3 till Amf och fick basker utan div prövningar, störde honom svårt!

I pansartrupoerna har ju alla basker  för att skapa förbandskänsla inom bataljonen.

Jag tycker att alla marinister flottörer och skogsmatroser ska ha båtmässa! Gillar den skarpt. Ha'de

Ja jag tycker båtmössa till de som kör m90blå och äldre flottist uniformer. Detta för förstärka det tidigare arvet.

Endast bruna, svarta eller gröna baskrar till m90 uniformen.

Marinblå eller mörkblå basker passar faktiskt till m90 blå måste jag väl erkänna men inte till m90 grön enligt min åsikt, tycke och smak.

//TF 

För att sammanfatta det nåt sånt här: "Förr" hade bara jägarförband och pansar basker. Såväl till fältuniform som till annat (i varje fall "daglig dräkt" -mässdräkt (motsv) var en annan historia). Till fältuniformen hade alla andra fältmössa, där FV och Flottan hade vapenslagsmärket ("FV-flugan" resp ankaret) som mössmärke för samtliga. Allt från rekryt upp till Amiral/ General då.

Armén och Kustartilleriet hade olika mössmärken för olika kategorier, en ordning som väl gäller än i dag för de (få) som har fältmössa ö h t. Fick man som flottist "fel" mössa =mössmärke på nåt förråd var det bara att byta. Ankare skulle det vara. Nu anses väl fältmössan bara vara en "ren rekrytmössa", eller motsvarande? Typ för dom som är med i "Kompani Svan" och så :/

Nej, nu ska det vara basker för alla. Till allt. Så man ska kunna visa att man "genomgått nåt" och växt till sig, redan innan man kan få gradbeteckningar inklusive "pommes frites pinnar". Plus att det kanske i nån sorts slutända blir billigare på nåt sätt. Ja, än båt/ flygmössa i varje fall.

Edited by Granis