Shock Posted May 12, 2002 Report Share Posted May 12, 2002 Nyfikenheten har helt enkelt tagit överhanden nu när jag gör vad som helst för att slippa plugga fysik. Någon som tjänstgjort på 4.Skvadron och kan berätta lite matnyttig information? Hur är det, vad får man göra, vilken utrustning använder man, lär man sig något, finns det några beryktade (svinläskiga) befäl och händer det ofta att man ser prinsessan Madeleine? All information emottags tacksamt! /John Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted May 12, 2002 Report Share Posted May 12, 2002 Man har AK4:a med det udda tillägget bajonett. Vidare har man allt vanligt i stridsutrustning, m/90, stridsbälte, kroppskydd o.s.v. då man utbildas för att kunna krigsplaceras som bevakning (inte slottet då) med en smula inriktning stadsskytte. Man har även en uppsättning uniform modell äldre, kavalleriuniform, när det ska till parad. Till denna kan AK4:an (då med bajonetten på) bäras, men vanligtvis bär man den gamla korta kavallerimausern. Man lär sig rida inne på K1 på Lidingövägen vilket ska vara smärtsamt o ge många blödande sår på otrevliga ställen. Till slut ska man dock behärska det rätt bra så det ser ut såhär Vad gäller befälen så verkar det variera mellan plutonerna. Men när jag låg där så var det en mupp till stf Plutonchef på en av plutonerna som var lite skum. När resten av plutonerna sov i tält första fältveckan så skulle hans sova i knäppetält, tvångsrakning av håret var det också helt mot reglerna. Men det ska väl kommas ihåg, han försökte vara stenhård för att det på 4. Skv LÄTT är det högsta kravet på puts o studs i hela FM, vi snackar trots allt om parad inför kungen o tiotusentals turister med kameror. Fler bilder här, (de blå killarna i uniform m/ä) http://www.hogvakten.mil.se/article.php?id=2686 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrot Lima Posted May 12, 2002 Report Share Posted May 12, 2002 Men det finns ju massor med olika kompanier och skvadroner hit och dit på Livgardet. Har läst lite som hastigast på deras hemsida och det varkar ju som att alla (MP, MPJ, bevakning etc.) går hövakt etc. Att gå högvakt, är det samma sak som att paradera frmaför turisterna i centrala Stockholm, eller vaktar man "bara" slottet i Drottningholm eller vad? Förklara gärna utförligt vad det är för skillnad etc. Hälsningar, Foxtrot Lima Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted May 12, 2002 Report Share Posted May 12, 2002 Förut var det MPJ och MP som red högvakt. Eftersom det tar ett tag att lära sig rida så tog detta upp mycket tid från deras övriga utbildning. Därför startade man upp en särskild skvadron (4 plutoner) på K1, 4:e skvadron som enbart rider högvakt, i krigstid kommer de vara närskydd/stadsskytte o de har givetvis en sådan utbildning under sin värnplikt också. Numera rider inte MPJ alls, o MP bara ett fåtal gånger om alls (beroende på hur tight schemat är). Förut fanns även 3:e Skv som var bevakning. Men detta har man nu lagt ner eftersom personalbehovet minskat då civil vaktpersonal tagit över vaktandet av högkvarteret. O flyttat över så att de ligger tillsammans med MPJ ute på Kungsängen. Var en del gnäll från rangerwannabes först när de hörde detta, men tydligen så har det gått rätt bra. MP ligger rätt stor del av sin utbildningtid på K1 inne på Lindingövägen (vid högkvarteret) o det gör även 4:e Skv. Det finns ett högvaktskompani på Livgardet dessutom (killarna med björnmössorna) som kom till av ungefär samma anledning som 4:e Skv. Ett speciellt högvaktskompani så att de få förband som finns kvar slipper slösa så mycket tid på högvaktsförberedelser. Sen finns det ju även drabantvakten. Killarna i älgskinnsuniformer, såna man hade t.ex. vid Prins Bertils begravning, eller när riksdagen öppnar. Dessa tas som jag förstår det alltid från K1, o då tar man den pluton som ligger bäst till gällandes utbildning o så, så att man inte krockar, oavsett skv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 12, 2002 Report Share Posted May 12, 2002 4:e skvadron har som huvuduppgift att gå högvakt. detta gör man för att bl.a. kunna besätta högvakten under vårens slutövningsskede samt under sommaren då det inte finns så mycket vpl. inne. Högvakten vakta Stockholms och Drottningholms slott. På sommarhalvåret utgår högvaktsavlösningen från armémuseum med musikkår i spetsen. På vinterhalvåret har man en mindre ceremoni som utgår från Mynttorget. Övriga förband och skolor samt hemvärn går också högvakt. http://www.hogvakten.mil.se/ The Swede BLÅGUL Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted May 12, 2002 Report Share Posted May 12, 2002 Jag ryckte in på 4. Skv 30 okt 2000. O då var reaktionerna hos många "VAAAA? Vadå hästar?? VA?" Once again hade alltså Pliktverket briljerat o glömt berätta en massa. Tacka gud att man själv hade läst i lite forum liknande det här före man åkte dit. Kunde dock inte läsa mig till att jag inte tålde stöv (sånt hästar utsöndrar). Var en del andra som också var allergiska antingen mot det eller halm. Pliktverket briljerar. Skickar dit allergiska personer. Geeez Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 28, 2002 Report Share Posted June 28, 2002 Jag ryckte in på 4. Skv 30 okt 2000. O då var reaktionerna hos många "VAAAA? Vadå hästar?? VA?" Once again hade alltså Pliktverket briljerat o glömt berätta en massa. Tacka gud att man själv hade läst i lite forum liknande det här före man åkte dit. Kunde dock inte läsa mig till att jag inte tålde stöv (sånt hästar utsöndrar). Var en del andra som också var allergiska antingen mot det eller halm. Pliktverket briljerar. Skickar dit allergiska personer. Geeez Samma för mig, puckon, det enda jag fick veta var GA836, och på lumpen.nu stog det ingenting om några djur, jag är pälsallergiker. Nu har jag skickat ett brev angående detta, jag skulle rycka in 28:e oktober, vad tror ni kommer hända? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Posted July 2, 2002 Report Share Posted July 2, 2002 Ang. överskriften Kan bara tillägga att IB1 inte finns längre.. Regementet I1 ja, och stadsskyttebataljonerna mm. Men inte brigaden Må den vila i frid... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted July 2, 2002 Report Share Posted July 2, 2002 Regementet ligger kvar, ja. Men namnet är uppeldat. "Livgardet" heter det numera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Posted July 2, 2002 Report Share Posted July 2, 2002 Finns bara en IB kvar i Sverige, I5 och det är en NIB, NB5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Gone_crazy Posted July 4, 2002 Report Share Posted July 4, 2002 Jag ryckte in 29:e okt förra året. Pliktverket berättade hur bra allting var. Man skulle lära sig larm & övervakningssystem bla bla bla. Sen kom ett brev på posten: Du som rycker in i oktober skall göra högvakt till häst... VA? Sen kom inrycket: Inga hästar, ett helt annat kompani än vad jag skulle in i... JAHA? Livkompaniet... Vi gör samma saker som 4:e skv men vi gör högvakten till fots istället... OCH JA, MAN FÅR SE MADDE MYCKET... NÄR NI GÅR PÅ DROTTNINGHOLM, VÄLJ POST 4 OM NI SJÄLVA FÅR VÄLJA... DÅ STÅR MAN PRECIS UTANFÖR FAMILJENS BOSTAD... OCH NÄR MAN INTE KAN KOLLA PÅ MADDE, SÅ KAN MAN KOLLA PÅ KUNGENS FERRARI ISTÄLLET... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts