Jump to content

Körorder, en fiktiv kreation eller en förlegad term?

Hemvärnsnoob

Recommended Posts

Jag arbetar just nu med att författa transportinstruktioner för min enhet inom hemvärnet, jag kommer ha en roll där jag utfärdar körorder och kommer vara ”ägare” av några av försvarsmaktens fordon.

Jag söker efter samtliga tillgängliga källor av formell information som finns tillgängligt kring körorder, och det verkar inte finnas någon evidens för att det faktiskt finns och denna tråd kan stängas så fort vi hittar ett svar på fråga. 

Alla ”vet” att körorder behövs. Jag gick själv en utbildningen för militärt förarbevis för 4 veckor sedan och en sida i instruktörens presentation framgick tydligt att detta var ett krav och att muntlig order räcker.  

Även MP/trafikplutoner kräver körorder av förare i försvarsmaktens fordon och är ofta rätt så stöddiga kring detta kravet.  

Vissa säger att det inte heter körorder utan körtillstånd. Detta har jag utforskat en del men hittar enbart att körtillstånd skulle gälla kvalifikation att framföra militärens fordon av tex utländsk militär med erforderlig kompetens, som tex utländskt militärkörkort. 

Jag söker igenom samtliga dokumenten i försvarsmaktens ”Lagrum” i FFS, FAR och FIB i områdena trafik och transport. Jag söker även igenom aktuella handböcker kring trafik, reglementen och transport. 

Jag VET vad syftet är och varför man ska ha en körorder eller liknande tillstånd för att nyttja ett fordon som ägs av försvarsmakten. Så det är inte alls vad tråden är ut efter att reda ut. 

Jag börjar tro att det är ett monster som har fått ett eget liv, en relik från en svunnen tid som lever kvar i folks goda minne. Även så tror jag disciplinåtgärder och bestraffningar delar ut olovligt om det saknas stöd i Försvarets FörfattningsSamling (FFS), Försvarets Allmänna Råd (FAR) eller Försvarets Interna Bestämmelser (FIB). 

https://www.forsvarsmakten.se/sv/om-forsvarsmakten/dokument/lagrum

Vart finns detta formella krav?

Att nyttja försvarsmaktens fordon utan körorder (eller i strid med körordern) är olovligt brukande.  I skrivande stund har jag som bäst Trafikteori Grunder från Armens Jägarbataljon (2018-01-18) att hänvisa till. Detta under punkt 1.2.

De militära trafikbestämmelserna kräver att all körning ska vara beordrad. Detaljbestämmelserna får du reda på av ditt befäl. Du ska således ha en muntlig eller skriftlig order för varje körning. Din chef utfärdar ordern.

Om du kör utan order kan et betecknas som olovligt brukande och du kan straffas. Om du utan anledning avviker från beordrad färdväg betraktas det också som olovligt brukande.

Endast den personal där tjänsten kräver det får åka med. Det är således förbjudet att ge lift med kronans fordon. Detta gäller även om den liftande är en anställd soldat under ledighet.
/.../
Vid olycksfall eller om någon plötsligt blir sjuk får man använda ett tjänstefordon utan körorder, för transport till sjukvårdsinrättning eller liknande.

Ska se om jag lyckas gräva fram någonting mer de närmaste dagarna. Beakta att du en militär trafikkontroll har rätten att be dig visa, eller hänvisa till, din körorder. Då är det bra om en sådan finns.

Tacksam för svar på mitt inlägg. Kul att forumet lever!

Jag har nu utökat sökningen i lagrummet till:

SFS 2009:212 Militärtrafikförordning

FFS 2021:2 Försvarsmaktens föreskrifter om militär trafik

FIB 2023:6 Försvarsmaktens interna bestämmelser om militär trafik

7 hours ago, 27Kilo said:

Att nyttja försvarsmaktens fordon utan körorder (eller i strid med körordern) är olovligt brukande.  I skrivande stund har jag som bäst Trafikteori Grunder från Armens Jägarbataljon (2018-01-18) att hänvisa till. Detta under punkt 1.2.

Ska se om jag lyckas gräva fram någonting mer de närmaste dagarna. Beakta att du en militär trafikkontroll har rätten att be dig visa, eller hänvisa till, din körorder. Då är det bra om en sådan finns.

Så med hänvisning till ovanstående skrifter så hittar jag inget ”olovligt brukande” eller motsvarande. 

Däremot finns i

SFS 2009:212, 8 kap. Ansvarsbestämmelser

ägare eller brukare… tillämpas på den eller de beffattningshavare av lägst fänriks tjänstegrad… 

Här blir det en snårig djungel av tolkningar av implicita antaganden som fortfarande inte verkar stämma enligt svensk lag (obs inte militär lag). Min tolkning här blir; Den som har bestämmande rätt över fordon av min fänriks grad hålls juridiskt ansvarig enligt termerna Ägare eller Brukare  enligt lagarna 1998:1276 (Trafikförordning), 2001:1085 (Förordning om motorfordons avgasrening), 2009:211 (Fordonsförordning).

Det innebär detta att vissa ansvar åligger ägaren av fordonet och inte föraren, detta gäller tex oaktsamhet eller uppsåtligen inte gjort skäliga insatser för att fordonet brukas i strid med andra lagar. 

Här är min tolkning:

För att kunna anses vara ägare för ett fordon som ägs av försvarsmakten krävs minst fänriks tjänstegrad. 
Ägare av fordon har juridiskt ansvar för fordon enligt lagar. Tex ska en åkare inte kunna skylla den dåliga lastbilen på att den inhyrda polska föraren och komma undan ansvar på ett oseriöst sätt. Även civila parkeringsböter eller andra ansvar som tillfaller ägaren.

Min slutsats är fortfarande att:

Militär körorder, brukanderätt, lov att bruka etc finns inte i formell skrift annat än generella militära termer, som tex missbruk av all materiel eller stöld av annans fordon. Det betyder att MilitärPolis har då enligt min tolkning, samma rätt att avkräva ett bevis om brukstillstånd som en Polis har rätt att avkräva din fru på tillstånd att använda ditt fordon. Och du har fan inte skyldighet att ge din fru en körorder varje gång hon kör till jobbet eller åker till frissan. Där emot är ju så klart stöld, tillgripande av fortskaffningsmedel etc fortfarande brottsligt. 

Så du får köra vart du vill med kronans fordon så länge utsedd ägare är ok med det. MP kan alltså välja att kontakta ägaren för att försäkra sig om att föraren inte stulit bilen, men det finns inga krav på att uttrycklig körorder för varje körning finns och således kan inte en bot eller straff utföras för att körorder saknats, det räcker med att ägaren är ok med det.

Det finns iaf inte enligt mig i de militära trafikbestämmelser (som diverse handböcker verkar göra gällande).

Jupp, det torde vara ansvarsbestämmelserna  under §5 i militärtrafikförordningen som "skapar" behovet av körorder. Den existerar inte som direkt juridisk term men blir nödgad eftersom att den som ansvarar för myndighetens fordon inte ska bli personligt straffbar för att signalisterna svängde vid fel *t* i Tvetaberg.

Edited by 27Kilo