Jump to content

Vad får plutonsbefälsvärnpliktiga för grad vid muck?

Recommended Posts

Hej! 
Jag har nyss påbörjat min värnplikt. Den kommer pågå i 15 månader och jag ska bli plutonsbefäl, det jag undrar är vad vi kommer ha för grad när vi muckar, eller om vi kommer ha någon grad överhuvudtaget? 

Nedanstående länkar kan möjligen vara till hjälp och information.

I korthet gäller att efter ett visst antal dagars utbildning och genomgången (godkänd) befälsutbildning kan den värnpliktige ges tillstånd att bära tjänstegrad efter befattning.

"Gruppbefäl (GB) får befordras från mening till korpral efter 150 dagar och avslutade godkänd gruppbefälsutbildning...

...Plutonsbefäl (PB) får, utöver samma bestämmelser som GB, befordras från korpral till sergeant efter 270 dagar och godkänd plutonbefälsutbildning."

Min uppfattning är att om du har rätt befattning, rätt utbildning och genomgått rätt antal dagar så är du vpl sergeant vid muck och kan krigsplaceras som sådan.

//JE

intervju med arméförvaltaren på militardebatt.se

artikel från taktisk.se

Jag har väl varit inne på samma fråga sedan "återstarten" av vpl befäl, och en anledning till (tidigare) förvirring var väl att man benämnde PB för "KB". Alltså de som "förr" muckade som fänrikar. Men de muckade ju då som sergeanter, och då blev det PB. Igen.

Lurigt är väl den återinförda graden vicekorpral. Nyblivna GSS-K och T blir korpraler direkt efter sin GB-utbildning, och tydligen nu vpl ("GSS-P"?) också. Vilka blir då vicekorpraler? Och när?

Det har ju dessutom varit bilder på vpl gruppbefäl som fortfarande är under utbildning, och även dessa var korpraler. Innan de muckat alltså. Är det så att vissa erhåller graden redan under utbildningen? Ja, jag menar då inte PB där det ju är så. Igen.

Enligt FFS 2019:7 gäller följande för GSS:

"För befordran av menig 1 till menig 2, menig 2 till menig 3, menig 3 till me-

nig 4 och menig 4 till vicekorpral krävs endast att vederbörande är befordrings-

bar enligt 2 kap. 1 §." (5 kap. 2 §.)

I 2 kap. 1§. står:

"Befordringsbar är den som

1. tjänstgjort i Försvarsmakten i sådan omfattning att värdering avseende

lämplighet, kunskaper och färdigheter kunnat genomföras,

2. bedöms vara lämplig för befordran,

3. innehar de kunskaper och färdigheter som krävs för den högre tjänstegra-

den, och

4. uppfyller tidskrav enligt 2 §."

Tidskraven är som följer:

"2 § Befordran till högre tjänstegrad får tidigast ske enligt följande.

1. Den som innehar någon av de tjänstegrader som framgår av bilagan till

officersförordningen (2007:1268) ska ha innehaft tjänstegraden i minst två år.

2. För övriga tjänstegrader får befordran ske när vederbörande har innehaft

sin tjänstegrad i minst den tid som framgår av tabellen nedan.

Från tjänstegrad     Till tjänstegrad                                   Minsta tid

Förvaltare                Regements- eller flottiljförvaltare     Fyra år

Fanjunkare              Förvaltare                                            Fyra år

Översergeant          Fanjunkare                                          Fyra år

Sergeant                 Översergeant                                      Två år

Furir                        Överfurir                                              Tre år

Korpral                    Furir                                                     Ett år

Menig 4                  Vicekorpral                                         Två år

Menig 3                  Menig 4                                               Ett år

Menig 2                  Menig 3                                               Ett år

Menig 1                  Menig 2                                                Ett år"

En vicekorpral har alltså EJ genomgått gruppchefsutbildning och har minst 5 års tjänstgöring. Det som möjligen förvirrar är ju att en soldat kan skickas på gruppchefsutbildning när som helst under sin anställning. För antagning till GBU är det lämplighet och inte tjänstetid som avgör.

/JE