Jump to content

50 miljoner i budget för sablar. Hur livsnödvändigt var det just nu?

Recommended Posts

Man tappar verkligen hoppet om FM när kaffet serveras med nyheten att 50mille från försvarets budget skall gå till paradsablar. Det är fan tur att man kan skaffa egen hjälm, nvg, kroppsskydd, vapen och ammo för den här myndigheten kan inte hitta en prioriteringslista eller ha en känsla för vettiga krav hur många hjälpmedel de än har....

Det är inte utan att man tänker på de stackars jävla ryssarna som skeppades iväg till Ukraina med airsoftvästar och tänkar att nästa krig är det där jag.

https://sverigesradio.se/artikel/forsvaret-koper-sablar-for-uppat-50-miljoner--2

4 hours ago, Storm said:

Man tappar verkligen hoppet om FM när kaffet serveras med nyheten att 50mille från försvarets budget skall gå till paradsablar. Det är fan tur att man kan skaffa egen hjälm, nvg, kroppsskydd, vapen och ammo för den här myndigheten kan inte hitta en prioriteringslista eller ha en känsla för vettiga krav hur många hjälpmedel de än har....

Det är inte utan att man tänker på de stackars jävla ryssarna som skeppades iväg till Ukraina med airsoftvästar och tänkar att nästa krig är det där jag.

https://sverigesradio.se/artikel/forsvaret-koper-sablar-for-uppat-50-miljoner--2

Ja det skrämmande men så består tyvärr en stor del av FM av kontorsbyråkrater och inte krigare.

//TF 

• Thanks 1

9 minutes ago, Zimme said:

På vilket sätt är det ett problem? Det är nån promille av budgeten och dessutom en engångskostnad i praktiken. Du får räkna kostnaden per år som de ska användas.

För att det finns grejer som vi vetkligen behövt sen igår pga krigshotet mot oss.

//TF 

• Like 1

6 hours ago, Perman said:

Är ganska säker på att dom sa 50 miljarder i nyheterna på SVT:s Morgonstudion. Reagerade på summan.

/Per

Det handlade inte om hela försvarsbudgeten då? Om du kollar länken jag slängde med så var avtalet på 50 miljoner. Antar att 1300 sablar inte landar på den summan då jag pysslat lite med fäktning själv och har ett hyffsat hum om vissa kostnader men 50 mille .... 

Saxat ur SVT (https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-okad-forsvarsbudget-kommande-ar)

Regeringen: Ökad försvarsbudget kommande år

UPPDATERAD 9 JULI 2023

PUBLICERAD 28 JUNI 2023

Regeringen planerar att ge Försvarsmakten 20 miljarder kronor mer nästa år och ytterligare 12 miljarder året efter.

Därmed kommer Sverige under nästa år att nå Natos definition av tvåprocentsmålet för försvarsutgifter, säger försvarsminister Pål Jonson (M) till SVT.

– Det vi har sagt är att vi kommer att behöva öka budgeten med ungefär 20 miljarder till nästa år och det är helt nödvändigt, säger försvarsminister Pål Jonson (M) till SVT.

Regeringen vill alltså kraftigt öka försvarsanslagen nästa år. Utöver det planerar man att skjuta till ytterligare cirka tolv miljarder till år 2025. På ett par år kan alltså försvarsbudgeten öka med 32 miljarder kronor.

Totalt väntas försvarets budget uppgå till cirka 117 miljarder kronor nästa år.

Om nästa år är 2024 och vi då kommer ha 117miljarder samt att det tills nästa år skjuts till ca 20 miljarder har vi i år runt 97 miljarder?

50 miljoner av det är inte mycket men betänk att flottan och flygvapnet vars system ofta har ordentliga prislappar ofta får de riktigt hårda klapparna. Ska vi kallt räkna att vi kan ställa upp 50,000 man och sprillans ny utrustning (hjälm, uniform, väst, magasin, kängor mm) till dem går på 150,000 styck så ligger denna engångskostnad på 7,5 miljarder. Ganska lite om ni frågar mej....

• Thanks 1

12 minutes ago, Zimme said:

På vilket sätt är det ett problem? Det är nån promille av budgeten och dessutom en engångskostnad i praktiken. Du får räkna kostnaden per år som de ska användas.

Visst är det en liten kostand men är detta så hög prio att det MÅSTE beställas samma år som vi behöver panikrusta för att det är krig i Europa? Det kan inte vänta typ ett år eller tre? Borde inte nya västar, nya hjälmar prioriteras högre, snabbare just nu? 

1 minute ago, Storm said:

Visst är det en liten kostand men är detta så hög prio att det MÅSTE beställas samma år som vi behöver panikrusta för att det är krig i Europa? Det kan inte vänta typ ett år eller tre? Borde inte nya västar, nya hjälmar prioriteras högre, snabbare just nu? 

Det beror ju bara på, men att det här blev klart nu innebär inte att det prioriterades högre. Sen är det beställt för 17 miljoner, resten är option på fler vad det verkar. Sen tror jag rent ärligt att de som jobbar med sablarna inte är samma som jobbar med västarna.

• Like 1

Just now, Zimme said:

Det beror ju bara på, men att det här blev klart nu innebär inte att det prioriterades högre. Sen är det beställt för 17 miljoner, resten är option på fler vad det verkar. Sen tror jag rent ärligt att de som jobbar med sablarna inte är samma som jobbar med västarna.

Att det blev klart nu borde ju antas att den arbetsuppgiften prioriterades högre för ett tag sen, ja. Håller med dej där. Dock förmodligen efter 2014 då vi hade en förhöjd vaksamhet efter övertagandet av Krim. Jag anser att även om den prioriterades högre då borde det finnas tillräckligt med flexibilitet i systemet för att temporärt åsidosätta den rådande arbetsgången och kraftsamla för en snabb omprioritering vad gäller processhanterande, resursdistribution och arbetsuppgiftstilldelning. Annars blir det ju så att om bonden Marcus ska mjölka sina 30 kor och han  är på Rosa nr 23 när räven far in i hönshuset kommer Marcus den dumme saten mjölka klart innan han hämtar bössan....

1 minute ago, Storm said:

Att det blev klart nu borde ju antas att den arbetsuppgiften prioriterades högre för ett tag sen, ja. Håller med dej där. Dock förmodligen efter 2014 då vi hade en förhöjd vaksamhet efter övertagandet av Krim. Jag anser att även om den prioriterades högre då borde det finnas tillräckligt med flexibilitet i systemet för att temporärt åsidosätta den rådande arbetsgången och kraftsamla för en snabb omprioritering vad gäller processhanterande, resursdistribution och arbetsuppgiftstilldelning. Annars blir det ju så att om bonden Marcus ska mjölka sina 30 kor och han  är på Rosa nr 23 när räven far in i hönshuset kommer Marcus den dumme saten mjölka klart innan han hämtar bössan....

Det sker konstant upphandlingar på en massa onyttiga grejer. Kaffe, gem, papper, toaborstar osv osv som behövs i verksamheten. 

• Like 2

3 minutes ago, Zimme said:

Det sker konstant upphandlingar på en massa onyttiga grejer. Kaffe, gem, papper, toaborstar osv osv som behövs i verksamheten. 

Kaffe? Onödigt? Nä nu jävlar!
Skämt åsido, ja absolut. Förbrukningsvaror kommer alltid ligga på rullande beställlning men upphandlingarna existerar inte i ett vakum. Betänk hur detta sticker i ögonen i relation till turerna kring stridsskjortan, den segdragna processen kring olika plattbärare/stridsvästar, nya vapensystem mm. mm.

"Ceremoniavdelningen" inom FMV om vi ska benämna de som behandlar den här processen har säkert också yrkesstolthet och vill göra ett bra arbete men som överallt annat inom FM ska man snabbt kunna skifta växel, fokus och energi till något helt annat om det krävs. För att ta ett exempel blev paradhjälmarna utdömda av arbetsmiljöverket härom månaden. Det borde knappast vara något som helt plötsligt smyger sig på någon då den mesta skyddsmatrielen har ett bäst före datum.

Så slutligen:

Nej, jag tycker nog inte du har helt fel men upphandlingen sticker i ögonen i jämförelse med allt annat som är bristvara och behov just nu.

Sen rent krasst ... 17,000,000 / 1300 = 15,000 .... 15,000 per sabel. Då hoppas jag fan de är i rent guld. :blink:

13000 styck ish är det väl sagt. Men det är bara trams att jaga upp sig på det här. Upphandlingar sker som sagt i stor mängd och parallellt. När man begärt in anbud på kroppsskydden sitter man inte och rullar tummarna tills anbudstiden är slut utan då kan man göra nått annat. 

1 minute ago, Zimme said:

13000 styck ish är det väl sagt. Men det är bara trams att jaga upp sig på det här. Upphandlingar sker som sagt i stor mängd och parallellt. När man begärt in anbud på kroppsskydden sitter man inte och rullar tummarna tills anbudstiden är slut utan då kan man göra nått annat. 

Kan tyckas trams att jaga upp sig men förtroendet från både inom organisatione samt allmänheten kan påverkas negativt av detta inte sant? Eller är det tumme upp?

Jag är ingen Yes Man. Jag kritiserar för att jag vet att FM kan vara så mycket bättre. 

• Like 1

1 hour ago, Storm said:

Kan tyckas trams att jaga upp sig men förtroendet från både inom organisatione samt allmänheten kan påverkas negativt av detta inte sant? Eller är det tumme upp?

Jag är ingen Yes Man. Jag kritiserar för att jag vet att FM kan vara så mycket bättre. 

Håll ut. Det kommer bli så mycket bättre 2024 och framåt.

//TF 

• Like 1

1 hour ago, Zimme said:

Sen kan man med visst fog ändå hävda att ceremoniell verksamhet är en del av kärnverksamheten.

Jag hade hellre sett att detta läggs ut på ngn slags 10 årig entreprenad med vanliga anställda civila skyddsvakter med olika tilläggsutbildningar som har detta som ett jobb med Kungen som kund och anställning i Securitas.

Våra soldater måste vi ha till riktiga krigsjobb.

//TF 

18 minutes ago, TKraften said:

Jag hade hellre sett att detta läggs ut på ngn slags 10 årig entreprenad med vanliga anställda civila skyddsvakter med olika tilläggsutbildningar som har detta som ett jobb med Kungen som kund och anställning i Securitas.

//TF 

Håller delvis med och delvis inte.

Oavsett om man gillar knugen är det ett skarpt uppdrag. Finns viss mening att rotera in folk där för att de ska ha den erfarenheten med men jag förstår att det tar ett antal kapabla personer i anspråk...

2 minutes ago, Storm said:

Håller delvis med och delvis inte.

Oavsett om man gillar knugen är det ett skarpt uppdrag. Finns viss mening att rotera in folk där för att de ska ha den erfarenheten med men jag förstår att det tar ett antal kapabla personer i anspråk...

Ja och du såg hur bra det blev med värnpliktiga soldater när de möttes av individer i tomtemasker ngn tidig juldag får många år sen.

Att vara bra vaktsoldat kräver ett visst psyke och att du måste vara beredd på det oväntade sen att det kräver helt enkelt vana som du bara får genom att jobba med detta 12H dag med 2/5 schema eller natt 5/4 schema.

Alternativt att du har egna anställda vaktsoldater som bara jobbar med detta. Dvs Kungen som kund men arbetsgivaren FM som via Securitas har möjlighet att ta in flera civila skyddsvakter vid en höjd hotbild. 

Hemvärnet brukar väl vakta kungens slott eller hör detta till det förgångna?

//TF

• Like 1

On 7/14/2023 at 7:29 PM, TKraften said:

//TF 

Försvarsmaktens ceremoniella verksamhet/bevakning vid Kungl. Slotten belastar Försvarsmaktens budget, inte Kungl. Hovstaternas. Lyfter man av uppgiften till civil entreprenör, så kommer även pengarna till uppgiften att lyftas av FM (allt annat lika) och gå till den myndighet som i så fall hanterar uppgiften. Eftersom den ceremoniella verksamheten är en av FMs ansikten utåt som genererar intresse både inom och utom landet, så vore det i mitt tycke att såga av grenen som FM sitter på…

12 hours ago, jonar242 said:

Försvarsmaktens ceremoniella verksamhet/bevakning vid Kungl. Slotten belastar Försvarsmaktens budget, inte Kungl. Hovstaternas. Lyfter man av uppgiften till civil entreprenör, så kommer även pengarna till uppgiften att lyftas av FM (allt annat lika) och gå till den myndighet som i så fall hanterar uppgiften. Eftersom den ceremoniella verksamheten är en av FMs ansikten utåt som genererar intresse både inom och utom landet, så vore det i mitt tycke att såga av grenen som FM sitter på…

Fast när de plockar in vapenmekaniker eller andra typer av soldatyrkesmän som är kritiska för den primära militära verksamheten samt tar lång tid att utbilda och tvingar dessa att vakta ngt av kungens slott och får som konsekvens av detta  att vapen inte hinner underhållas och vara servade inför viktiga övningar ja då kan jag tycka att man på ngt sätt borde kunna snabbutbilda vaktsoldater och anväda dessa primärt eller ta in underleverantörer från säkerhetsbranschen.

//TF 

• Thanks 1

• 2 weeks later...

Problemet med högvakten är inte kostnaden för den utan tiden.

Jag gick högvakt 4 ggr under värnplikten (endast helger) vilket innebar om jag minns rätt 6 helger som övningsdygn (dyrt för officerarna) samt runt totalt 2 veckors övningstid på att marschera runt på regementet för att öva på detta. (först med KB/PB skolorna därefter med kompaniet)

Kopplingen till luftvärnstjänsten i detta får ses som tveksam. De veckorna hade jag hellre lagt på huvudtjänsten.

Högvaktens förmåga att locka folk till försvaret är nog högst överdriven. Ingen jag gick OHS med lockades av den. Om man nu anser att försvarsmakten ska göra detta så kan man ju ha ett speciellt förband för detta syfte. Finns ingen som helst anledning att rotera runt det.

Gällande sablarna, eftersom det är krav att vi ska ha sablar så får vi köpa skrotet det jag ifrågasätter skarpt är varför vi behöver så många. Snällt räknat har vi ca 25 förband som kan förväntas ha någon nämnvärd cermoniell verksamhet (gå högvakt) varje högvakt har typ 5 personer med sabel låt säga snällt räknat 10 st. Alltså behöver inga förband fler än 10 sablar utom livgardet som behöver något hundratal kanske. Vi borde således klara oss på 500 sablar snarare än 1500. De borde därtill göras i syrafast stål vilket gör att de bör hålla i 1000 år snarare än 100år. De ska bara vara blanka trots allt.

4 hours ago, Peo said:

...
Snällt räknat har vi ca 25 förband som kan förväntas ha någon nämnvärd cermoniell verksamhet (gå högvakt) varje högvakt har typ 5 personer med sabel låt säga snällt räknat 10 st.  ...

Ceremoniell verksamhet är mer än högvakt.

Edited by Anders G.
citat
  • Thanks 1

5 hours ago, Anders G. said:

Ceremoniell verksamhet är mer än högvakt.

Det är det, men det är ändå inte så att ett regemente behöver mer än 10 sablar. Varje befäl behöver definitivt inte en egen sabel.