Slenke Posted July 13, 2023 Report Share Posted July 13, 2023 Som frågan lyder. Finns några turkiska vapensystem som skulle vara intressant för Sverige? Kan tänka mig drönare och eventuellt markrobotar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted July 13, 2023 Report Share Posted July 13, 2023 (edited) 50 minutes ago, Slenke said: Som frågan lyder. Finns några turkiska vapensystem som skulle vara intressant för Sverige? Kan tänka mig drönare och eventuellt markrobotar. Som ersättning för gamla Elma systemet som härstammar från början av 80-talet: ANTI-SUBMARINE Warfare [ASW] Rocket And Launcher System Saab satsar ju numera vad jag förstår enbart på torpeder vad gäller vapensystem för ubåtsjakt. Vet inte hur det är om Turkiet tillverkar motmedel mot torpeder, men annars finns ju israeliska Rafael. /Per Edited July 13, 2023 by Perman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TKraften Posted July 13, 2023 Report Share Posted July 13, 2023 Jag kan tänka mig massa samarbeten inom olika komponenter till krigsmaterial. Stridsfordons motorer 40mm och 57mm boforskanoner. Archer Ubåtar Stirling motorn Radarsystem Frågan är bara om Usa låter oss få samarbeta med Turkiet fullt ut? //TF Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted July 13, 2023 Report Share Posted July 13, 2023 (edited) 3 hours ago, TKraften said: Jag kan tänka mig massa samarbeten inom olika komponenter till krigsmaterial. Stridsfordons motorer 40mm och 57mm boforskanoner. Archer Ubåtar Stirling motorn Radarsystem Frågan är bara om Usa låter oss få samarbeta med Turkiet fullt ut? //TF Turkiet har ju uteslutande satsat på tyskbyggda ubåtar de senaste decennierna och satsar nu på bränslecell tekniken på de allra senaste så det skulle förvåna mig mycket om de skulle vara intresserade av att samarbeta med Sverige om ubåtar och Stirling tekniken. 40 mm och 57 mm marinartilleriet ägs ju av brittiska BAE numera och de är väl konkurrenter till turkiska Mechanical and Chemical Industry Corporation (MKE som det brukar kallas). MKE tror jag för övrigt samarbetar med italienska Leonardo (f d Oto Melars). /Per Edited July 13, 2023 by Perman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TKraften Posted July 13, 2023 Report Share Posted July 13, 2023 3 hours ago, Perman said: Turkiet har ju uteslutande satsat på tyskbyggda ubåtar de senaste decennierna och satsar nu på bränslecell tekniken på de allra senaste så det skulle förvåna mig mycket om de skulle vara intresserade av att samarbeta med Sverige om ubåtar och Stirling tekniken. 40 mm och 57 mm marinartilleriet ägs ju av brittiska BAE numera och de är väl konkurrenter till turkiska Mechanical and Chemical Industry Corporation (MKE som det brukar kallas). MKE tror jag för övrigt samarbetar med italienska Leonardo (f d Oto Melars). /Per Oki Hur är det med JAS? Kan ngt locka där? //TF Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
griffon Posted July 13, 2023 Report Share Posted July 13, 2023 32 minutes ago, TKraften said: Hur är det med JAS? Kan ngt locka där? Nej. https://en.wikipedia.org/wiki/TAI_TF_Kaan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darkjak Posted July 17, 2023 Report Share Posted July 17, 2023 Turkiet ligger ju långt fram vad gäller drönare, så att köpa några sådana i väntan på att vi tar fram egna skulle kunna vara något. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slenke Posted July 17, 2023 Author Report Share Posted July 17, 2023 2 hours ago, darkjak said: Turkiet ligger ju långt fram vad gäller drönare, så att köpa några sådana i väntan på att vi tar fram egna skulle kunna vara något. Fast deras drönare verkar ju genuint bra och prisvärda, varför ska vi då slösa resurser på att ta fram egna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TKraften Posted July 17, 2023 Report Share Posted July 17, 2023 12 minutes ago, Slenke said: Fast deras drönare verkar ju genuint bra och prisvärda, varför ska vi då slösa resurser på att ta fram egna? Det kan vara strategiskt bra att ha den förmågan att tillverka egna drönare. Precis som Jas39 och våra ubåtar. //TF Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darkjak Posted July 17, 2023 Report Share Posted July 17, 2023 (edited) 1 hour ago, Slenke said: Fast deras drönare verkar ju genuint bra och prisvärda, varför ska vi då slösa resurser på att ta fram egna? Det är bara att "slösa" med pengar om man bara behöver ett fåtal eller inte kan exportera. Kommer man upp i volymer så blir inhemsk produktion istället en besparing. Eller tycker du att alla länder som tillverkar eget, inklusive USA, är korkade som tillverkar grejer när man istället bara skulle kunna köpa det som finns? Edited July 17, 2023 by darkjak Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slenke Posted July 17, 2023 Author Report Share Posted July 17, 2023 2 hours ago, darkjak said: Det är bara att "slösa" med pengar om man bara behöver ett fåtal eller inte kan exportera. Kommer man upp i volymer så blir inhemsk produktion istället en besparing. Eller tycker du att alla länder som tillverkar eget, inklusive USA, är korkade som tillverkar grejer när man istället bara skulle kunna köpa det som finns? Nej men länder som USA får upp helt andra volymer och har dessutom mycket större chans att sälja vidare. ”Chans till försäljning utomlands” tycker jag inte ska vägleda FMs verksamhet eller budget utan får i så fall bekostas av Näringsdepartementet. FM behöver verkan i målet och inget annat. Hur många drönare har Frankrike, Tyskland och UK lyckats producera och hur framgångsrika har dessa varit på exportmarknaden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slenke Posted July 17, 2023 Author Report Share Posted July 17, 2023 3 hours ago, TKraften said: Det kan vara strategiskt bra att ha den förmågan att tillverka egna drönare. Precis som Jas39 och våra ubåtar. //TF Håller inte med. Ska vi tänka i dom termerna ska vi ta fram en Europa- eller Natogemensam drönare som sen kan tillverkas i flera länder. Det är alldeles för spretigt och för många tillverkare av försvarsmateriel med för små volymer i dagsläget i Europa som det är. Vi får i så fall gå ihop med Tyskland, Frankrike och UK och ta fram en 100% gemensam plattform utan nationsspecifika avarter och sen tillverka i respektive land. Eller så gör vi en deal med USA och öppnar en lina för typ Reapers och licenstillverkar i Sverige/Europa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
madman Posted July 18, 2023 Report Share Posted July 18, 2023 Sverige borde kunna köpa amerikanska minor och handgranat. Som licenstillverkas i Turkiet. Om nu USA godkänner det. Vi skulle även kunna köpa granatkastare i olika former från Turkiet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TKraften Posted July 18, 2023 Report Share Posted July 18, 2023 7 hours ago, madman said: Sverige borde kunna köpa amerikanska minor och handgranat. Som licenstillverkas i Turkiet. Om nu USA godkänner det. Vi skulle även kunna köpa granatkastare i olika former från Turkiet. Hur skall Sverige kunna köpa minor när vi skrivit på ett förbud mot minor? Jag antar nu att du menade personminor. Sen har väl Sverige bättre egna modeller av handgranater? //TF Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
madman Posted July 19, 2023 Report Share Posted July 19, 2023 7 hours ago, TKraften said: Hur skall Sverige kunna köpa minor när vi skrivit på ett förbud mot minor? Jag antar nu att du menade personminor. Sen har väl Sverige bättre egna modeller av handgranater? //TF Jag tänkte på även stridsvagnsminor etc. Men de tillverkar även claymore som väl inte är förbjudna. Eftersom de kan utlösa på olika sätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TKraften Posted July 19, 2023 Report Share Posted July 19, 2023 2 hours ago, madman said: Jag tänkte på även stridsvagnsminor etc. Men de tillverkar även claymore som väl inte är förbjudna. Eftersom de kan utlösa på olika sätt. Oki men vi tillverkar väl egna stridsvagnsminor? Stridsvagns mina 6 är väl svenskt? Likadant med försvarsladdning 13. //TF Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted January 22, 2024 Forumsledning Report Share Posted January 22, 2024 Jag har delat av 11 inlägg rörande 155 mm artilleriammunition till en egen tråd då det blev betydligt djupare än den allmänt hållna titeln för denna tråd rörande Turkiets produker som kan vara intressanta för FM. Inläggen finns här och jag är självklart öppen för en ändring av trådens titlel. /Henke - BlåGul Fortsätt gärna diskutera dessa här: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts