Jump to content

Slopa mönstringsplikten

Recommended Posts

Tycker hon har helt rätt!

Varför sla försvaret lägga ut massor av pengar på folk som inte vill göra lumpen?? Har inga uppgifter på vad det kostar att mönstra en person men jag kan tänka mig att det är några kronor. DÅ är det bättre att vi låter de som vill göra lumpen göra den och lägga pengaran på att dom får en bra utbildning.

Är man ensam om denna tanke?? :baskerHV:

Vad är det som säger att de som frivilligt skulle göra lumpen om plikten avskaffades är de som är bäst lämpade?

Vi har i dag en situation där befolkningens förståelse för vårt väpnade försvar sjunker i takt med att allt färre tar ut för grundutbildning. Den försvarsviljan lär ju knappast öka om plikten avskaffas.

Har Ricklottachefen inte bättre argument än "plikt är intregritetskränkande" så undrar jag varför hon ens öppnar truten.

Guest Fågel Fenix

Är ganska övertygad om att många ungdomar, (som nu skall rycka in/ har ryckt in eller genomfört vpl), inte skulle ha gjort detta om inte värnpliktslagen fanns.

Det jag menar är att många som kommer till mönstringen med tankar som "Nej jag vill inte göra lumpen"

går därifrån med tankar som "f*n vad tyfft!, jag skall göra lumpen!" :)

Om man då slopar att alla pojkar måste mönstra så försvinner nog ganska många fler vpl:iga :baskerHV:

Jag håller med. Fram till mönstringsdagen var jag 100% negativ till att göra lumpen, men när mönstringförättaren sa "Du måste" så gjorde man av någon anledning en tvärvändning. Jag tror aldrig att jag ångrade att jag var positivt inställd efter det.

Även om det är fel att bara "tvinga" en fjärdedel av alla att göra lumpen så funkade det för mig :baskerHV:

Är ganska övertygad om att många ungdomar, (som nu skall rycka in/ har ryckt in eller genomfört vpl), inte skulle ha gjort detta om inte värnpliktslagen fanns.

Det jag menar är att många som kommer till mönstringen med tankar som "Nej jag vill inte göra lumpen"

går därifrån med tankar som "f*n vad tyfft!, jag skall göra lumpen!"  :)

Om man då slopar att alla pojkar måste mönstra så försvinner nog ganska många fler vpl:iga  :baskerHV:

Håller med!!!

Jag var en sån och nu ska jag söka YOP!

Tänk vad jag hade missat om jag inte var tvungen att mönstra!

Jag förstår inte den här nya trenden att folk verkar tro att det är frivilligt att göra sin värnplikt. Man hör ofta saker som "Jag förlorar en massa pengar" eller "Jag tror inte på krig". Vilken verklighet lever dessa människor i? Samma människor tar med glädje emot barnbidrag, Studiebidrag, Bostadsbidrag, Studielån, Äter gratis skolmat, Får busskort av kommunen och Avnjuter vart fjärde år en viss sak som människor världen över har dött för i kampen att kunna skaffa. nämligen rösträtt i fria, demokratiska val.

I min Värld, så får man ingenting gratis. Alla tjänster kräver på ett eller annat sätt gentjänster. Om man då inte kan tänka sig att tjäna sitt land, som SKÄNKER en alla dessa rättigheter, med 7,5-15 mån. av sitt liv, då tycker jag att man borde få känna av det också.

Läs Stjärnkrigare, förlagan till filmen Starship Troopers!

Det samhällssystem som dom har där, tycker jag rimmar lite bättre med verkligheten.

Detta var vad en av lotterna sa:

Jag funderade på att göra lumpen för min personliga utvecklings skull, men annat kom i vägen. Sedan är det svårt för oss kvinnor att hinna med allt, skaffa utbildning, jobb och barn innan man fyller 40. Med lumpen skulle man bli ännu ett år äldre, säger Sofia Görling.

Jag kan tycka att det är bland det dummaste jag hört.Det är väl lika svårt för män att skaffa allt de så de argumenten köper jag defenitivt inte.

Jag hade velat att man både killar och tjej tvingades att mönstra.De som inte gjorde lumpen fick göra en form av samhälls tjänst.

Detta kunde också lösa problem som finns i samhället som t.ex.arbetsbristen inom vården.

Från artikeln i Sydsvenskan:

I framtiden ska försvaret bara utbilda omkring 10 000 värnpliktiga om året och att då kalla in 120 000 för mönstring vore överflödigt.

Är det inte så att Swedint är som gladast när de har cirka 10 sökande till varje plats? Då borde det väl vara alldeles utmärkt med 12 kandidater för varje utbildningsplats.

Att det sedan kostar pengar att mönstra folk är en del av priset vi får betala för att ha ett värnpliktsförsvar.

Jag tycker nog att man ska ha ALLMÄN (altså för båda könen )mönstringsplikt, men frivillig värnplikt..

Fast det kanske inte ska heta värnplikt om den e frivillig :P

Samma människor tar med glädje emot barnbidrag, Studiebidrag, Bostadsbidrag, Studielån, Äter gratis skolmat, Får busskort av kommunen och ...I min Värld, så får man ingenting gratis. Alla tjänster kräver på ett eller annat sätt gentjänster.

Hmm, var det inte Jepardy kategorin: "Saker och ting som finansierars med skatten jag betalar" för 100 kr?

Jag är själv för allmän värnplikt men tycker det är vettigare att satsa på de som vill göra värnplikten i första hand. Jag gjorde inte min värnplikt för att jag kände någon tacksamhetsskuld mot samhället utan för att jag var intresserad av värnplikten och perspektivet av att försvara Sverige i händelse av ofred.

Skrattar hånfyllt åt "Plikt är ett intrång i den enskildes integritet, säger Falkemo till Sydsvenskan."

Jag tycker ALLA skall mönstra, de bästa till försvaret, resten till samhälls tjänst. Hur svårt kan det vara? Betala tillbaks LITE för allt man får eller kommer att få.

Jag blir så förbannad på folk som tycker att individen alltid är viktigast. Spelar ingen roll hur samhället mår, huvudsaken är ju att vi inte ställer krav på individer.

Vart är vi på väg?

Jag förstår på sätt och vis vad skribenten är ute efter. Det är väldigt få saker samhället kan kräva av dig som individ. En av de sakerna som samhället dock kan kräva av dig, i.o.m. allmän värnplikt är att du ska riskera ditt liv i krig. Det är väl det hon menar är intrång... tror jag. Så stort intrång tycker jag inte man kan säga det är. Värnplikten är idag mer eller mindre frivillig. Och om du absolut inte vill göra värnplikten finns alltid totalvägran eller vapenfri-tjänst.

Jag tror mycket av dagen värderingar hade ändrats om det hade varit konflikter omkring (och kanske i) Sverige. Folks enorma tilltro till diplomati, "jag tror inte på krig som en lösning" och eftertänksamhet hade varit som bortblåsta när en angripare hade stått vid Svenska gränsen.

Skulle det bli krig är jag övertygad om att alla hade velat dra sitt strå till stacken oavsett vad de säger nu.

jag hoppas det. Skulle kännas lite jobbigt att stå där alldeles ensam i blåsten med min ak...

Lugn Wehrwolf, jag står bredvid.

The Swede :)

Ah! Då är vi tre! :dong: Ingen jävel över bron!

Idag är det kanske inte så att det är speciellt svårt att slippa undan lumpen, eftersom det är så få som tas ut, men hur kommer det se ut den dagen vi måste återta vår förlorade förmåga och öka vänpliktskullarna? Vad händer då om vi skrotat plikten och infört frivillighet?