Jump to content

En upplevelse

Recommended Posts

Det var en rätt kylig höst kväll på Halmstads regimente.

Det var dax för höstbal. Alla fejade på sina personliga utrustningar, man såg till att allt skulle se snyggt och prydligt ut när gästerna anlände till garnisonen. lanterner och vitvakt sattes ut. Efter alla förberedelser så börjar gästerna droppa in. Befälen hade mycket ståtliga uniformer från historiens olika epoker och dammerna hade sina långa balklänningar. Det var rätt fräckt att se Fänrikarna komma med en brud i varje arm.

Men iallafall så flyttades festen under kvällens gång till Kanslihusets övre våning för efterfest.

Jag och en till gick patrull på kasserngården då vi ställde oss och tittade mot den våning som festen var på. Man kan se Genom ett rätt stort panorama fönster i trappen upp till den dörren som leder in till festen. Då öppnades dörren och ut kommer en tjej och en kille klängandes på varandra. Jag och min vapenbroder intog stirrande ställning. Killen lyfte hennes kläning och tryckte henne mot fönstret. Hon stod som ett kors mot mot fönstret då hon försökte att greppa efter något att hålla i under akten. sedan vände han henne så att hon stod med handflattorna mot rutan. Det höll på så i en stund tills det var över och dom rättade till sina kläder och gick in igen och fortsatte festen.

Vi stod kvar en stund och sedan brast vi ut i ett skratt. Frågan var sedan vem skulle tro oss om vi berättade.

Ibland kan det vara rätt fröjdsamt att gå på patrull. :D

Hoppas att ni tyckte om ett av mina många minen.

Mvh

Vlad

Jodå, sånt händer. Killarna som låg vakt och beredskap följde med vaktchefen för att kontrollera am-förråd. Det hade skett en del inbrott så pulsen steg när det stod en bil parkerad bland förråden. Vid en närmare kontroll visar sig bilen innehålla en något besvärad man och efter ytterligare kontroll även en kvinna som reser sig upp efter att ha haft sitt huvud mellan mannens ben...

Den här gånen var det dock en hel vaktpatrull med vittnen, så vi var tvugna att tro dem när de berättade sin historia.

Vaktplutonen i Libanon hade många trevliga kvällar när dom satt i södra tornet.

Speciellt lördagskvällar då det var mässkväll på transportkompaniets mäss.

Framåt kvällskröken kom det alltid par som gick ner till transportkompaniets bastu nere vid stranden.

Dom hade inte en tanke på att det satt folk i tornet utrustade med både kikare och bildförstärkare.  :D

• 4 weeks later...
  • 7 months later...

Sedan finns ju alltid legenderna om Örnnästet på Camp Oden och en viss Sugs....d, men eftersom jag är en gentleman vill jag inte hänga utnågon här. Dock ingick även en Major, bildförstärkare, vaktpost och en blöt kväll på mässen i denna makabra legend.

Andra inlägget med XXX-anknytning från mig i kväll, tillsammans med en del av mina tidigare inlägg blir jag väl snart klassad som forumets "fula gubbe".

:D

Kan ju bara säga att i mitt yrke så ser man en hel del och får hör kolleger berätta.

En klassiker är när en ryckare (Larmutryckningsväktare) kommer till en privat bostad i dom finare delarna av Sthlms län och går in i huset för att se vad som har hänt så påträffas en man+kvinna i sovrummet i action. Väktaren frågar efter ID av mannen var på mannen viftar mot en klädhög och säger "i byxorna i byxorna" väktaren åker där i från med konstaterandet att mannen bodde där men kvinnan gjorde det inte hmmmm. :D

Hehe...

Min pluton låg på inproviserad fältövning vid ett gammalt förråd invid pistolskyttebanan vid kaknästornet (Det enda område som våra kära chefer kunde ordna när vi helt plötsligt ville ha "slutövning" precis som riktiga aoldater)

Just det här området är tydligen ett populärt ställe att åka till efter att ha varit och "raggat" på Malmskillnadsgatan, så då och då dök det upp mörka volvo-bilar av chefsmodell.

Eftersom vi inte avlyst området "på riktigt" ansågs det att vi faktiskt inte kunde hindra civilister från att passera genom området, men vi kom snart på ett bra sätt att bli av med dem:

När en bil kom inrullande så gömde alla sig efter förmåga och väntade tills bilen började guppa upp och ned på ett lätt igännkännbart vis. Då smög vi oss fram och "omringade" bilen, och så skickade vi fram någon som helt enkelt knackade på rutan...

Tror minsann att många volvoägare slog accelerationsrekord just den veckan!

Då det i Bosnien/Kosovo inte helt sällan är trångbott så idkas det en hel del könsumgänge i bilar, vi hade flertalet ställen i Bosnien där det frekvent spanades efter guppande bilar, i Kosovo hade vi "Lovers Lane", GN-1 och lite smygande kan ibland vara extra roligt... :blink:

Då det i Bosnien/Kosovo inte helt sällan är trångbott så idkas det en hel del könsumgänge i bilar, vi hade flertalet ställen i Bosnien där det frekvent spanades efter guppande bilar, i Kosovo hade vi "Lovers Lane", GN-1 och lite smygande kan ibland vara extra roligt... :blink:

I Bosnien hände det mer än en gång att man såg en Zastava med immiga rutor parkerad lite ensligt. Rätt kul att försiktigt med släckta ljus rulla fram med Sisu:n mot bilen och sedan dra på med hela belysningssatsen!

Under en nattpatrull på TAB (Tuzla air base) så låg vi och spanade över taggatråden då en bil rullar in och två personer kliver ut. Eftersom vi haft vissa problem med stölder så spred sig snabbt ett glädjens rus över mig och min patrull då vi ÄNTLIGEN skulle få ge igen lite. Mantelrörelser gjordes, sprintar på handgranter rätatades ut och vargflin formades.

Till vårt förtret hoppade de två in i baksätet, vargflinet ersattes av en sur "blåst min" men ersattes av kåtflinet då diverse aktiviter satte igång ca 10 m framför oss. Som gruppchef så ansåg jag det som min okränkbara rättighet att få ha AK5 bertil med nattsiktet hela tiden men var tyvärr tvungen att dela med mig för att inte få stryk. Vi funderade kraftigt över att dra en närlys över dom men taktfulla som vi är så gjorde vi inget förutom att observera. Efter väl förrrättat värv så hoppade de återigen in i framsätet och bilen försvann. därefter genomfördes patron ur och sprintar böjdes ut igen TÄNK PÅ SÄKERHETEN ;)

En liten favorit under sega nattpass, speciellt på sommaren är att leta lite "steamy windows" oftast utan framgång men ibland så hittar man några varvid flickan alltid tillfrågas "är det frivilligt?" varvid man vid jakande svar drar sig tillbaka och vid ett ev. nekande svar mentalt författar ett pm för att förklara den våldsanvändning som kommer att uppstå vid gripandet.

Bosnien minne...

Bat C hade fått för sig att det smulgglades vapen över en specifik bro som inte gick att köra över men som man kunde komma över gpendes... Denna var på en enslig väg och mitt på ZOSEN i Swebat:s område :D

Så.. OP upprättades... Natt efter natt... Det enda som de såg varje natt var att det kom bilar som parkerade enligt amerikansk films hångelställen.. Oftast kom den ena parten gående från ena sidan och bilen från andra (man kunde ju inte träffas inne i städerna då man kunde få stryk som Bosniak eller serb på fel sida)...

Det ar "intensiv" trafik varje natt... Inte av avpen utan av älskande hånglandes par :) Så.. Vapens,ugglare på denna platsen var nog kört.. Den var för vältrafikerad :)

Likdant var Borgen i Doboj välfrkventerad av samma anledning.. Småromantiskt.. Och man fick vara hyfsat i fred...

Ni som varit uppe vid gamla brig så fanns det en "escaperoute" byggd rätt över ett fält mot Finnarnas camp. Där fanns ett gäng mötesplatser.... Alltid upptagna av bilar efter kl 21 frdag och lördags kvällar..... ;-)