TKraften Posted June 8 Report Share Posted June 8 Vore det inte dags att återstarta flygbasen vid Frösön och öven tilllåta Nato ha en flygbas där? //TF Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted June 8 Report Share Posted June 8 1 hour ago, TKraften said: Vore det inte dags att återstarta flygbasen vid Frösön och öven tilllåta Nato ha en flygbas där? //TF Tveksamt. Och vem är nato? Nato är inte en enhet det är flera olika stater, finns det en önskan om att få basera där, vad är syftet? Nato som organisation upphandlar normalt inte grupperingsplats åt medlemsländer, det är respektive stat som gör det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TKraften Posted June 8 Author Report Share Posted June 8 8 minutes ago, Chassi said: Tveksamt. Och vem är nato? Nato är inte en enhet det är flera olika stater, finns det en önskan om att få basera där, vad är syftet? Nato som organisation upphandlar normalt inte grupperingsplats åt medlemsländer, det är respektive stat som gör det. Oki men inte ens åt det nationella försvaret? Är inte läget på flygplatsen i Sverige bra? Kan tycka att våra 3 och snart 4 krigsflygplatser är för få och för sårbara vid ett skymningsläge? F17 ligger ju för nära ett missilangrepp från Köningsberg. //TF Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted June 8 Report Share Posted June 8 15 minutes ago, TKraften said: Oki men inte ens åt det nationella försvaret? Är inte läget på flygplatsen i Sverige bra? Kan tycka att våra 3 och snart 4 krigsflygplatser är för få och för sårbara vid ett skymningsläge? F17 ligger ju för nära ett missilangrepp från Köningsberg. //TF Königsberg finns inte längre. Jo vi kan nog vara i behovs av flygplats, men jag är tveksam att expropriera tillbaka frösön är rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TKraften Posted June 8 Author Report Share Posted June 8 (edited) 16 minutes ago, Chassi said: Königsberg finns inte längre. Jag vet men jag vill inte skriva ryssarnas namn på staden. Jag är inte ensam om detta. Polen och Tjeckien har ju andra namn på staden. 16 minutes ago, Chassi said: Jo vi kan nog vara i behovs av flygplats, men jag är tveksam att expropriera tillbaka frösön är rätt. Fast vilket är lättast? Expropriera eller bygga ny flygbas med alla dessa byråkratiska processer och miljötillstånd och överklagande av människor som råkar bo i närheten av det tilltänkta området. Tror expropriera är billigare och snabbare än bygga nytt. //TF Edited June 8 by TKraften Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peo Posted June 9 Report Share Posted June 9 Frösön ligger ganska uselt till i förhållande till viktiga områden. Det är bara 20 mil till Trondheim där det finns större flygfält redan som NATO troligen förberett för användning. Ska vi återaktivera flygbaser så är det snarare att titta på antingen redan existerande civila flygfält eller ta de Bas90 som inte totalförstörts och återaktivera dem. Sannolikt är det betydligt enklare att bygga ett mer mobilt flygbaskoncept där basbataljonen och all utrustning för denna är rörlig så den kan flytta sig mellan existerande flygplatser. I "mellansverige" exempelvis finns det flygfält som troligen duger för detta i Stockholm, Arlanda, Uppsala, Västerås, Nyköping, Norrköping, Jönköping, Karlstad, Karlsborg, Örebro och säkert många fler som skulle kunna användas. Mer norröver finns Gävle, Malung, Söderhamn, Östersund osv osv NATO kommer vilja att vi anpassar våra flygbaser så att de kan operera från dem. Men de kommer inte kräva några nya (framförallt inte i områden som de redan har tillgång till) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted June 9 Report Share Posted June 9 12 hours ago, TKraften said: Vore det inte dags att återstarta flygbasen vid Frösön och öven tilllåta Nato ha en flygbas där? //TF Varför skulle man återstarta en flygflottilj som saknar berghangar när det finns nedlagda flygflottiljer som har berghangar? T ex Bråvalla i Norrköping. Dessutom fortfarande ägd av FM vad jag vet. /Per 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TKraften Posted June 9 Author Report Share Posted June 9 16 minutes ago, Perman said: Varför skulle man återstarta en flygflottilj som saknar berghangar när det finns nedlagda flygflottiljer som har berghangar? T ex Bråvalla i Norrköping. Dessutom fortfarande ägd av FM vad jag vet. /Per För mig är det läget. Ligger mitt i landet. //TF Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted June 9 Report Share Posted June 9 (edited) 3 hours ago, Perman said: Varför skulle man återstarta en flygflottilj som saknar berghangar när det finns nedlagda flygflottiljer som har berghangar? T ex Bråvalla i Norrköping. Dessutom fortfarande ägd av FM vad jag vet. /Per 1993 upphörde flygverksamheten vid flottiljen. Pågår en hel del civil verksamhet där; bland annat ett gymnasium; enligt Google Maps. Dessutom ligger området nära Norrköping så det blir nog för mycket bullerstörningar. Tyvärr. Edited June 9 by vikingman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted June 9 Report Share Posted June 9 43 minutes ago, vikingman said: 1993 upphörde flygverksamheten vid flottiljen. Pågår en hel del civil verksamhet där; bland annat ett gymnasium; enligt Google Maps. Dessutom ligger området nära Norrköping så det blir nog för mycket bullerstörningar. Tyvärr. Ok. Har hört rykten om att det skulle finnas förrådsställda Gripen plan av första generationen där i berghangaren, men det kanske inte stämmer. Nånstans måste ju dessa cirka hundratalet plan finnas dock om de inte är skrotade, men det tror jag inte att de är. /Per Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peo Posted June 9 Report Share Posted June 9 4 hours ago, Perman said: Varför skulle man återstarta en flygflottilj som saknar berghangar när det finns nedlagda flygflottiljer som har berghangar? T ex Bråvalla i Norrköping. Dessutom fortfarande ägd av FM vad jag vet. /Per Berghangarerna är nog inte något man tänker så mycket på. De flesta byggdes för tunnan/lansen så hur lämpliga de är idag kan man ifrågasätta. Modulära prefabricerade betongskyddsrum torde räcka ganska bra ffa tillsammans med spridd gruppering. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peo Posted June 9 Report Share Posted June 9 3 hours ago, Perman said: Ok. Har hört rykten om att det skulle finnas förrådsställda Gripen plan av första generationen där i berghangaren, men det kanske inte stämmer. Nånstans måste ju dessa cirka hundratalet plan finnas dock om de inte är skrotade, men det tror jag inte att de är. /Per Det finns inga hundratals gripen i förråd. Det finns ett 20 tal. De flesta är ombyggda till C/D, det gick 2 A för att bygga en D. Från wikipedia. Index över de 204 individerna.[64] 98 individer operativa flygplan av C/D-versionen. 32 individer demonterats eller destruerats. 28 individer på leasing till Tjeckien och Ungern. 24 individer förrådsställda i hangar i väntan på avveckling. 12 individer har sålt till Thailand 4 individer har använts som provflygplan. 4 individer har havererat. 2 individer har skänkts till Flygvapenmuseum i Sverige, och Royal Thai Air Force Museum i Thailand. Generellt kan man ju komma ihåg att det inte finns några stridsflygplan baserade på en av de redan existerande flottiljerna. (den enda med berghangar för övrigt) så innan det ska startas nya flottiljer (vilket jag inte tror är aktuellt överhuvudtaget) så skulle jag hellre se att man fick ett par till stridsflygdivisoner till Uppsala. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted June 9 Report Share Posted June 9 40 minutes ago, Peo said: Det finns inga hundratals gripen i förråd. Det finns ett 20 tal. De flesta är ombyggda till C/D, det gick 2 A för att bygga en D. Från wikipedia. Index över de 204 individerna.[64] 98 individer operativa flygplan av C/D-versionen. 32 individer demonterats eller destruerats. 28 individer på leasing till Tjeckien och Ungern. 24 individer förrådsställda i hangar i väntan på avveckling. 12 individer har sålt till Thailand 4 individer har använts som provflygplan. 4 individer har havererat. 2 individer har skänkts till Flygvapenmuseum i Sverige, och Royal Thai Air Force Museum i Thailand. Generellt kan man ju komma ihåg att det inte finns några stridsflygplan baserade på en av de redan existerande flottiljerna. (den enda med berghangar för övrigt) så innan det ska startas nya flottiljer (vilket jag inte tror är aktuellt överhuvudtaget) så skulle jag hellre se att man fick ett par till stridsflygdivisoner till Uppsala. Ok tack för info. Håller med om att det vore bäst att basera på F16 i Uppsala först. Vad gäller Gripen plan av första generationen så tror jag inte att tjeckiska, ungerska och thailändska Gripen plan ingår i de 204 plan som byggdes för det svenska flygvapnet. I så fall vill jag se hard evidence innan jag tror på det. I övrigt så stämmer nog det du säger. Det finns f ö en hel del fakta om Gripen som inte offentliggjorts av olika anledningar. Som t ex att vi förmodligen inte hade haft en flygburen version av Ro 15 om inte det thailändska flygvapnet hade valt denna till sina plan. /Per Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slenke Posted June 9 Report Share Posted June 9 5 hours ago, Peo said: Berghangarerna är nog inte något man tänker så mycket på. De flesta byggdes för tunnan/lansen så hur lämpliga de är idag kan man ifrågasätta. Modulära prefabricerade betongskyddsrum torde räcka ganska bra ffa tillsammans med spridd gruppering. Vill bara säga att jag helt håller med, bergshangarer är nog inte rätt. Ser precis som du hellre prefab betonghangarer utspridda på flygfälten (precis som i Natoländer ska sägas). Då räcker det inte med en eller två kryssningsrobotar för att göra verklig skada utan många dussin i ett överraskningsanfall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peo Posted June 10 Report Share Posted June 10 10 hours ago, Slenke said: Vill bara säga att jag helt håller med, bergshangarer är nog inte rätt. Ser precis som du hellre prefab betonghangarer utspridda på flygfälten (precis som i Natoländer ska sägas). Då räcker det inte med en eller två kryssningsrobotar för att göra verklig skada utan många dussin i ett överraskningsanfall. Därtill bör enligt mig flygbaserna ha organiskt luftvärn (vilket tyvärr inte verkar på G) men om det är någon dags förvarning så kommer rb103 förbanden stå där. Skulle egentligen ifrågasätta varför de tillhör armén när deras uppgift enligt öb kommer vara flygbaser men det är jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Optimisten Posted June 10 Report Share Posted June 10 12 hours ago, Perman said: Ok tack för info. Håller med om att det vore bäst att basera på F16 i Uppsala först. Vad gäller Gripen plan av första generationen så tror jag inte att tjeckiska, ungerska och thailändska Gripen plan ingår i de 204 plan som byggdes för det svenska flygvapnet. I så fall vill jag se hard evidence innan jag tror på det. I övrigt så stämmer nog det du säger. Det finns f ö en hel del fakta om Gripen som inte offentliggjorts av olika anledningar. Som t ex att vi förmodligen inte hade haft en flygburen version av Ro 15 om inte det thailändska flygvapnet hade valt denna till sina plan. /Per Apropå Gripen på F16. Tycker man ser Gripen ganska ofta över Stockholmsområdet nu förtiden. Något som snnars har varit en ovanlig syn de sista 20-15 åren. Borde väl betyda att man använder F16/Ärna mer frekvent nu (även om det inte finns några gripen divisioner baserade där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
madman Posted June 10 Report Share Posted June 10 (edited) 3 hours ago, Optimisten said: Apropå Gripen på F16. Tycker man ser Gripen ganska ofta över Stockholmsområdet nu förtiden. Något som snnars har varit en ovanlig syn de sista 20-15 åren. Borde väl betyda att man använder F16/Ärna mer frekvent nu (även om det inte finns några gripen divisioner baserade där. Eftersom jag bor nära Uppsala. Så kan jag bekräfta att GRIPEN flyger ganska ofta från Uppsala. I samband med övningar. Edited June 10 by madman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
madman Posted June 10 Report Share Posted June 10 Läste en annan sajt att han påstod att vi hade 90 st JAS 39 C/D. Varav bara ca 40 % kunde flyga direkt. Sedan har även Hultqvist varit lite diffus exakt hur många JAS 39 C/D som vi kommer att behålla när JAS 39 E kommer. Men drygt 30 st verkar det bli i varje fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
madman Posted June 10 Report Share Posted June 10 (edited) 4 hours ago, Peo said: Därtill bör enligt mig flygbaserna ha organiskt luftvärn (vilket tyvärr inte verkar på G) men om det är någon dags förvarning så kommer rb103 förbanden stå där. Skulle egentligen ifrågasätta varför de tillhör armén när deras uppgift enligt öb kommer vara flygbaser men det är jag. Ska vi även utlokaliser flygbaser så kan även de behöva enklare luftförsvar. För vi har väl en del som fortfarande kan tas i bruk. Det var inte heller så länge sedan man hade övningar från dessa baser. Kriget i Ukrina visar på det stora behovet av luftvärn. Så varför då inte köpa köpa in Iris-T SLM. Som även kan använda våra RB98. Men dessa skulle jag hellre ha som bataljon/brigad skydd för armén. Edited June 10 by madman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
madman Posted June 10 Report Share Posted June 10 20 hours ago, Peo said: Berghangarerna är nog inte något man tänker så mycket på. De flesta byggdes för tunnan/lansen så hur lämpliga de är idag kan man ifrågasätta. Modulära prefabricerade betongskyddsrum torde räcka ganska bra ffa tillsammans med spridd gruppering. Den i Norrköping byggdes om för Gripen 1991. Flygbasen lades ner 1994. Hangaren användes sedan som förvaring av militära flygplan en tid. För att senare bli en förvaringsplats för försvaret. Allt enligt officiella uppgifter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peo Posted June 10 Report Share Posted June 10 1 hour ago, madman said: Ska vi även utlokaliser flygbaser så kan även de behöva enklare luftförsvar. För vi har väl en del som fortfarande kan tas i bruk. Det var inte heller så länge sedan man hade övningar från dessa baser. Kriget i Ukrina visar på det stora behovet av luftvärn. Så varför då inte köpa köpa in Iris-T SLM. Som även kan använda våra RB98. Men dessa skulle jag hellre ha som bataljon/brigad skydd för armén. IRIS-T slm kan inte använda rb98, helt annorlunda sätt att skjuta på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peo Posted June 10 Report Share Posted June 10 1 hour ago, madman said: Den i Norrköping byggdes om för Gripen 1991. Flygbasen lades ner 1994. Hangaren användes sedan som förvaring av militära flygplan en tid. För att senare bli en förvaringsplats för försvaret. Allt enligt officiella uppgifter. Att den byggdes om för Gripen betyder inte att berghangarer nödvändigtvis är så lämpliga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted June 10 Report Share Posted June 10 (edited) 22 hours ago, Peo said: Det finns inga hundratals gripen i förråd. Det finns ett 20 tal. De flesta är ombyggda till C/D, det gick 2 A för att bygga en D. Från wikipedia. Index över de 204 individerna.[64] 98 individer operativa flygplan av C/D-versionen. 32 individer demonterats eller destruerats. 28 individer på leasing till Tjeckien och Ungern. 24 individer förrådsställda i hangar i väntan på avveckling. 12 individer har sålt till Thailand 4 individer har använts som provflygplan. 4 individer har havererat. 2 individer har skänkts till Flygvapenmuseum i Sverige, och Royal Thai Air Force Museum i Thailand. Tydligen så bekräftade Saab 2007 att de 12 Gripen C/D planen för Thailands flygvapen är nybyggda plan som inte kommer från svenska flygvapnet. Quote Saab has declared that the Royal Thai Air Force (RTAF) order for 12 JAS 39 Gripen multirole combat aircraft will be new-build rather than ex-Swedish Air Force aircraft. Thailand orders new-build Gripen fighters, Saab reveals Därmed så torde det finnas 36 individer förrådsställda (inte 24). Listan är ändå intressant. Däremot så kommer troligen de tjeckiska och ungerska Gripen planen från det svenska flygvapnet eftersom de är hyrda eller leasade, men det har jag inte kunnat hitta något som bekräftar eller förnekar. World Air Forces 2023 uppger f ö 71 st operativa Gripen C och 23 st operativa Gripen D dvs. totalt 94 st operativa Gripen. För ett par år sen uppgav de 97 st operativa Gripen. World Air Forces Directory 2023 /Per Edited June 10 by Perman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TKraften Posted June 11 Author Report Share Posted June 11 (edited) Lite OT men glöm inte att Sverige även har 14st "whitetails" dvs Jas39 C skrov men utan motor och aktiv utrustning. Detta var ju ett förtäckt industristöd till Saab tills de skulle få igång Jas 39 E produktionen i Sverige. Så Sverige kan ju på kort tid få 14st splitternya Jas 39C i drift genom att montera in utrustning samt motor i skroven. //TF Edited June 11 by TKraften Rättning av felaktig siffra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
madman Posted June 13 Report Share Posted June 13 On 2023-06-10 at 12:51, Peo said: IRIS-T slm kan inte använda rb98, helt annorlunda sätt att skjuta på. Hade för mig att jag läst att den kunde ta båda robotarna. Men är ändå en av lämpliga lösningar. Kanske då bara två Iris T-SLM och ett par Iris-T SLS på lastbil som en lösning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts