Jump to content

Finska kombinationsfartyget FNS Louhi


Perman

Recommended Posts

Jag hittade en informativ artikel från 7 april 2023 på sjöfartstidningen.se om det finska kombinationsfartyget FNS Louhi. Jag tyckte att hon är ett mycket intressant fartyg som borde få en egen tråd. Fartyget är ju ett exempel på hur innovativa finnarna kan vara. Hon skulle ursprungligen byggas som ett större kombinationsfartyg med betydande isbrytande egenskaper och för sanering av olje- och kemikalieutsläpp. När de offererade tjänsterna blev för dyra så la man inte ned projektet, utan man föreslog att marinen skulle bli samarbetspartner till miljöcentralen så att kombinationsfartyget skulle kunna utnyttjas kontinuerligt året runt i hemmavattnen. Nästa steg blev att anpassa projektet till marinens behov, av vilka kabelläggning, bränsletransporter och minutläggning var de främsta. Fartygets dimensioner krympte avsevärt genom att funktionen som isbrytare inte längre var aktuell. Storleken kunde därmed minska men fartygets isbrytande funktion slopades inte helt. I och med att storleken minskade så reducerades även bollard pull dragkraften och man ansåg att minst 60 ton skulle krävas. Som jämförelse så har den svenska kustbevakningen's KBV001-klass en bollard pull dragkraft på 150 ton. Fartyget kan användas för följande militära uppgifter: kabelläggning, bränsletransporter (1 000 ton drivmedel och 100 ton däckslast). minutläggning (bestyckning 1-40 mm, 2-12,7 mm ksp och minor), samt moderfartyg för undervattensoperationer med fjärrstyrda undervattensfarkoster. Dessutom så kan hon stödja marinens operationer vintertid med isbrytning. Med samma känsla för samarbete mellan myndigheter och innovationskänsla så tror jag att ett eller två liknande fartyg även skulle kunna byggas för den svenska marinen. De skulle vara en vinst för alla inblandade myndigheter.

 

Mer än ett miljöfartyg

 

Finnish pollution control vessel Louhi

 

image.thumb.png.ef348526ef3209bf5dac581a3d7e9e49.png

 

image.thumb.png.6768fe722edcb6ccc67c2c03bc5d98db.png

(foto: Aker Arctic)

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Perman said:

Jag hittade en informativ artikel från 7 april 2023 på sjöfartstidningen.se om det finska kombinationsfartyget FNS Louhi. Jag tyckte att hon är ett mycket intressant fartyg som borde få en egen tråd. Fartyget är ju ett exempel på hur innovativa finnarna kan vara. Hon skulle ursprungligen byggas som ett större kombinationsfartyg med betydande isbrytande egenskaper och för sanering av olje- och kemikalieutsläpp. När de offererade tjänsterna blev för dyra så la man inte ned projektet, utan man föreslog att marinen skulle bli samarbetspartner till miljöcentralen så att kombinationsfartyget skulle kunna utnyttjas kontinuerligt året runt i hemmavattnen. Nästa steg blev att anpassa projektet till marinens behov, av vilka kabelläggning, bränsletransporter och minutläggning var de främsta. Fartygets dimensioner krympte avsevärt genom att funktionen som isbrytare inte längre var aktuell. Storleken kunde därmed minska men fartygets isbrytande funktion slopades inte helt. I och med att storleken minskade så reducerades även bollard pull dragkraften och man ansåg att minst 60 ton skulle krävas. Som jämförelse så har den svenska kustbevakningen's KBV001-klass en bollard pull dragkraft på 150 ton. Fartyget kan användas för följande militära uppgifter: kabelläggning, bränsletransporter (1 000 ton drivmedel och 100 ton däckslast). minutläggning (bestyckning 1-40 mm, 2-12,7 mm ksp och minor), samt moderfartyg för undervattensoperationer med fjärrstyrda undervattensfarkoster. Dessutom så kan hon stödja marinens operationer vintertid med isbrytning. Med samma känsla för samarbete mellan myndigheter och innovationskänsla så tror jag att ett eller två liknande fartyg även skulle kunna byggas för den svenska marinen. De skulle vara en vinst för alla inblandade myndigheter.

 

Mer än ett miljöfartyg

 

Finnish pollution control vessel Louhi

 

image.thumb.png.ef348526ef3209bf5dac581a3d7e9e49.png

 

image.thumb.png.6768fe722edcb6ccc67c2c03bc5d98db.png

(foto: Aker Arctic)

 

/Per

Jag håller med till 100%. KBV001-klassen skulle med små modifieringar kunna användas till ett flertal av Marinens uppgifter. Typ dykoperationer, mindre drönare, miniubåt, och även bunker/träng, och kabelläggning/reparation. (Tänk hantera sabotage av vindkraftpark till havs).

 

1 eller 2 gemensamt finansierade sådana från KBV och Marinen skulle kunna användas dagligen av KBV, men finnas till hands för militära övningar och operationer vid behov.

 

(och de kan förstås förberedas för eldledning om man nu önskar bestycka dem senare)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tombola said:

Jag håller med till 100%. KBV001-klassen skulle med små modifieringar kunna användas till ett flertal av Marinens uppgifter. Typ dykoperationer, mindre drönare, miniubåt, och även bunker/träng, och kabelläggning/reparation. (Tänk hantera sabotage av vindkraftpark till havs).

 

1 eller 2 gemensamt finansierade sådana från KBV och Marinen skulle kunna användas dagligen av KBV, men finnas till hands för militära övningar och operationer vid behov.

 

(och de kan förstås förberedas för eldledning om man nu önskar bestycka dem senare)


För att inte tala om att kunna tillhandahålla torpeder, LOX, diesel, färskvatten och förnödenheter till sjöss till våra ubåtar så att de inte som idag behöver gå långt in i skärgården i ytläge till en kaj där dom kan bunkra (med "till sjöss" menar jag inte norr om Gotska Sandön utan kanske innanför de yttersta öarna i skärgården). 

 

Vad hjälper det att ha en av världens modernaste AIP ubåtar om den blir utslagen i ytläge när den ska bunkra? Visserligen måste den gå upp i ytläge även vid bunkring till sjöss, men det blir ju under en betydligt kortare tidsperiod. Dessutom så lär ju ubåten då ha större möjligheter att kunna dyka någorlunda djupt om ett hot skulle uppträda.

/Per

Edited by Perman
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Perman said:


För att inte tala om att kunna tillhandahålla torpeder, LOX, diesel, färskvatten och förnödenheter till sjöss till våra ubåtar så att de inte som idag behöver gå långt in i skärgården i ytläge till en kaj där dom kan bunkra (med "till sjöss" menar jag inte norr om Gotska Sandön utan kanske innanför de yttersta öarna i skärgården). 

 

Vad hjälper det att ha en av världens modernaste AIP ubåtar om den blir utslagen i ytläge när den ska bunkra? Visserligen måste den gå upp i ytläge även vid bunkring till sjöss, men det blir ju under en betydligt kortare tidsperiod. Dessutom så lär ju ubåten då ha större möjligheter att kunna dyka någorlunda djupt om ett hot skulle uppträda.

/Per

Ja, varför inte? Man skulle också kunna tänka sig någon form av maskineri för att låta en AIP ubåt ”vädra ur”, så den slipper gå upp överhuvudtaget (eller fylla på O2). Då kan man stäva lugnt i 3-4 knop och fylla på under tiden, utan att det märks alls. Typ som man tankar flygplan i luften, men med ett utfällbart maskineri under vattnet, som då ubåten dockar in i? 
 

Har man dykarsluss i fartyget så kan ju t.o.m. personal omsättas på det sättet på de nya Blekinge-ubåtarna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...