Perman Posted May 23 Report Share Posted May 23 Quote Saab kan vara på väg mot ett stort kontrakt på bolagets nya radar- och stridsledningsflygplan Globaleye. Polens försvarsminister Mariusz Blaszczak bekräftar nu att landet är i långt framskridna förhandlingar med Sverige och Saab om att köpa Globaleye. Polen på väg att köpa Saab-plan (svd.se) /Per 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peo Posted May 24 Report Share Posted May 24 (edited) Det som skulle vara intressant är om SAAB skulle kunna gå ihop med airbus och integrera en större version i en A320 eller liknande som reell konkurrent till E-7 för NATOs ersättning av E-3. Edited May 24 by Peo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IED Posted May 24 Report Share Posted May 24 Det vore oerhört bra om Polen köpte Globaleye. Framför allt för att det är en fantastisk resurs att ha för NATO så nära gränsen. Sedan är det förstås även bra för svensk försvarsindustri och för Sverige. En uppenbar konsekvens av Ukrainakriget är att ganska många länder får byta fokus från vad-ser-bra-ut-att-vi-köper till vad-tycker-vår-fiende-illa-om-att-vi-köper. Det gynnar svensk försvarsindustri tror jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tombola Posted May 24 Report Share Posted May 24 23 minutes ago, IED said: Det vore oerhört bra om Polen köpte Globaleye. Framför allt för att det är en fantastisk resurs att ha för NATO så nära gränsen. Sedan är det förstås även bra för svensk försvarsindustri och för Sverige. En uppenbar konsekvens av Ukrainakriget är att ganska många länder får byta fokus från vad-ser-bra-ut-att-vi-köper till vad-tycker-vår-fiende-illa-om-att-vi-köper. Det gynnar svensk försvarsindustri tror jag. Helt klart. Sveriges försvarsindustri är ju 100% inställd på att tillverka saker som gör livet så jävligt som möjligt just för Ryssland. Inget annat. De flesta andra länder har ju andra hänsyn när de tar fram sina produkter. CV9040 är ett lysande exempel där just den grövre kalibern gör den till en annan nivå av hot mot den ryska operationella doktrinen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darkjak Posted May 25 Report Share Posted May 25 Jag har inte premium. Vilket plan är radarn tänkt att sitta på? Med tanke på att Saab köpt in sig på Hart Aerospace, vad tror ni om sannolikheten att det planet kommer erbjudas för att paras med liknande radarsystem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zimme Posted May 25 Report Share Posted May 25 Verkar som att det är SAAB 340, gissningsvis begagnade från UAE. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Granis Posted May 25 Report Share Posted May 25 2 hours ago, Zimme said: Verkar som att det är SAAB 340, gissningsvis begagnade från UAE. https://www.janes.com/defence-news/air-platforms/latest/poland-in-advanced-talks-with-sweden-for-early-warning-aircraft Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
griffon Posted May 26 Report Share Posted May 26 17 hours ago, darkjak said: Med tanke på att Saab köpt in sig på Hart Aerospace, vad tror ni om sannolikheten att det planet kommer erbjudas för att paras med liknande radarsystem? Det är gjort för att flyga mellan flygplatser som är 20 mil (och om 20 år 40 mil) ifrån varandra, så från Malmslätt kommer man nästan till Gotland innan det är dags att vända tillbaka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peo Posted May 26 Report Share Posted May 26 16 hours ago, Zimme said: Verkar som att det är SAAB 340, gissningsvis begagnade från UAE. Globaleye är hittills endast integrerat på bombardier global jetflygplan. Lär alltså vara sådana snarare än snart 40 år gamla Saab 340. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darkjak Posted May 26 Report Share Posted May 26 1 hour ago, griffon said: Det är gjort för att flyga mellan flygplatser som är 20 mil (och om 20 år 40 mil) ifrån varandra, så från Malmslätt kommer man nästan till Gotland innan det är dags att vända tillbaka. På ren eldrift, ja. Enligt hemsidan kommer man redan från början erbjuda en variant med räckviddsförlängare som ger räckvidd på 80 mil. Jag skulle bli förvånad om Saab genom sin inblandning inte skulle vilja erbjuda en mer militärt orienterad variant utan batterier. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
griffon Posted May 27 Report Share Posted May 27 20 hours ago, darkjak said: Jag skulle bli förvånad om Saab genom sin inblandning inte skulle vilja erbjuda en mer militärt orienterad variant utan batterier. Själv blir jag förvånad om de inte ändrar sig gällande storlek på flygplanet och batteriteknologi minst en gång till innan de börjar bygga nåt som kan flyga. Vad gäller Saab är de bara en av flera som investerat och jag tycker inte du ska glömma bort att tillverkar till civil flygindustri också fastän det inte står deras namn på produkterna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted June 25 Author Report Share Posted June 25 On 5/26/2023 at 9:25 AM, Peo said: Globaleye är hittills endast integrerat på bombardier global jetflygplan. Lär alltså vara sådana snarare än snart 40 år gamla Saab 340. Enligt Edward Hunt på shephardmedia så är det fråga om Saab 340 AEW & C flygplan som Polen förhandlar om (inte Global Eye alltså): Quote The recent announcement that Poland is negotiating with Saab for the sale of two 340 Airborne Early Warning and Control aircraft is the latest in a long line of high-end procurements by Warsaw. These turboprops – not the more advanced Saab GlobalEye as reported by some sources – will join the F-16 Block 50s, F-35s and F/A-50s as part of a new and shiny air force. The fighter acquisition largely mirrors that of NATO neighbours, but the AEW&C purchase is unique. Given the current situation in Ukraine, it worth considering whether this will remain a one-off decision or become more common, either as a country-specific capability and/or a shared, networked element. - Quote - But for smaller operators such as Poland the appeal of a compact offering such as Saab’s 340 or GlobalEye may prove higher. Sweden and Finland are moving towards shared use of the capability (if not yet the aircraft themselves), and with Poland now on board, a Saab geographic zone may start to form among the northern and eastern NATO members. IAI, with a sale to Italy, is likely also to become a competitor. Aside from Boeing it is Saab that potentially stands to enjoy a string of sales across both existing and new customers, as Poland is unlikely to be the last swift adopter of new AEW&C aircraft. Decisive Edge Newsletter | Air | June 2023 (plus.shephardmedia.com) /Per Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Optimisten Posted July 19 Report Share Posted July 19 Bombardier hat levererat ett Global 6000 plan till SAAB som ska bli försvarsmaktens första GlobalEye. https://businessaircraft.bombardier.com/en/news/bombardier-defense-delivers-global-6000-aircraft-saabs-globaleye-program-destined-join-swedish Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slenke Posted July 19 Report Share Posted July 19 30 minutes ago, Optimisten said: Bombardier hat levererat ett Global 6000 plan till SAAB som ska bli försvarsmaktens första GlobalEye. https://businessaircraft.bombardier.com/en/news/bombardier-defense-delivers-global-6000-aircraft-saabs-globaleye-program-destined-join-swedish Undrar varför man inte gick direkt på 6500 istället? Längre räckvidd.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TKraften Posted July 19 Report Share Posted July 19 3 hours ago, Slenke said: Undrar varför man inte gick direkt på 6500 istället? Längre räckvidd.. Troligtvis en pengafråga... //TF Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zkurt Posted July 20 Report Share Posted July 20 11 hours ago, Slenke said: Undrar varför man inte gick direkt på 6500 istället? Längre räckvidd.. 6500 modellen visades upp första gången 2018 och då var GlobalEye mer eller mindre färdig man höll i alla fall på med provflygningar. Om jag förstått rätt så är 6500 modellen i princip bara nya motorer så det borde vara relativt enkelt att göra GE på den modellen men helt gratis är det aldrig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TKraften Posted July 20 Report Share Posted July 20 2 hours ago, zkurt said: 6500 modellen visades upp första gången 2018 och då var GlobalEye mer eller mindre färdig man höll i alla fall på med provflygningar. Om jag förstått rätt så är 6500 modellen i princip bara nya motorer så det borde vara relativt enkelt att göra GE på den modellen men helt gratis är det aldrig. Då är det väl perfekt att om några år göra en HTM på systemet och då kan man ju bland annat uppgradera motorerna. //TF Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
madman Posted July 25 Report Share Posted July 25 (edited) SAAB har nu släppt att Polen köper två radarspaningsplan. Baserat på SAAB 340 AEW. Leverans under 2023-2025 till en kostnad 600 miljoner. Edited July 25 by madman 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted July 25 Author Report Share Posted July 25 (edited) 14 hours ago, madman said: SAAB har nu släppt att Polen köper två radarspaningsplan. Baserat på SAAB 340 AEW. Leverans under 2023-2025 till en kostnad 600 miljoner. Skulle tro att det är en sorts interim lösning i avvaktan på en ev. beställning av Global Eye. Måste vara frågan om begagnade plan. Enligt en uppgift på twitter så är de två EriEye som Polen ska köpa plan som tidigare tillhört det svenska flygvapnet och senare Förenade Arabemiratens flygvapen, och som sedan återvände till Sverige i december 2020. Den polska ordern är alltså värderad till 600 miljoner SEK jämfört med den svenska ordern på Global Eye som är värderad till 7,3 miljarder SEK. /Per Edited July 26 by Perman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peo Posted July 26 Report Share Posted July 26 Är väl inte helt osannolikt att polen ser dem mer som flygande radarmast än stridsledning också. (Vilket ju var hur de byggdes) ge bättre räckvidd och länka till stridsledning på land. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.