Jump to content

Ksp 58 mörkerriktmedel

Guest Fågel Fenix

Recommended Posts

Guest Fågel Fenix

2664927_1.jpg

Vad skiljer detta från det vanliga siktet ?

Kan man inte ha ett sikte som funker både i mörker och ljus ?? :huh:

All info mottages!

Nu tänker jag gissa lite.

på en pistol har man siktesskåra och stolpkorn vilket gör att man kan lägga på tre tritiumprickar för användande både dag och natt utan problem.

På Kulspruta 58 har man dioptersikte med stolpkorn vilket ger god precision dagtid. Blir svårt att göra något vettigt med tritium på ett sådant sikte för bruk nattetid. På Pskott 86 har man ju större diopterhål vid skymning/mörker (alltid nuförtiden).

Alltså tror jag man har gjort på det sättet för att det är enklast, god precision med de vanliga riktmedlen dagtid och iaf användbart vid skymning/mörker med riktmedlen på bilden.

Observera att ovanstående är gissningar (jag vet att gissningar inte hör hemma på detta forum) och jag har aldrig sett siktena tidigare, däremot vet jag att det fanns till gevär m/96 och Ag m/42.

Detta var ju reservriktmedel från den gamla goda [onda] tiden, de fanns för k-pist M45, Ak4, Ag42, gevär m/96(m/38-) samt Kulspruta 58.

Radioktiv lysfärg, inte en aning om det var tritium dock?

Enl. SoldI Mtrl. 1977 får skjutavståndet inte överstiga 100m när man använder mörkerriktmedlen.

Jag har för mig att dessa betecknades mörkerriktmedel hv under senare år? rätt eller bara jag som är korkad?

jag skulle tro att de flesta har förlorat sina "lysande" egenskaper idag, men jag tycker det är imponerande att man faktiskt låg såpass långt framme i tänkandet...

Dessa sikten är inte av tritium typ utan måste laddas med ficklampa som tex lysväv. Sedan sätts de över de ord. riktmedlen och vad jag vet så funkar det hyfsat, varför de försvunnit är för mig en gåta!

Tritium funkar bra att använda även till diopter där de bakre prickarna sätts på ömse sidor om diopterhålet, nackdelen är att man får ett bredare riktmedel och dessuton är det relativt dyrt ca 1000:- per vapen. tritium sikten till ak4 (g3) och ksp 58/90 finns givetvis på marknaden.

/Jörgen

Dessa sikten är inte av tritium typ utan måste laddas med ficklampa som tex lysväv. Sedan sätts de över de ord. riktmedlen och vad jag vet så funkar det hyfsat, varför de försvunnit är för mig en gåta!

Jag ville bara påpeka att det står att de ICKE för belysas med ex: ficklampa, de skall då lysa för mycket :)

Detta var ju dock för ett par år sedan, böckerna jag kollade i är från 1969, 1972 och 1977.

De är ju ohälsosamma, kan ju varit därför de försvann? som det ryktas att lysväven gjorde..

Riktmedel med tritiumkapslar hade ju fått mig att svimma.. :D (av lycka)

Guest Fågel Fenix

Frågan kvarstår...varför hade man inte detta som dagssikte också ??

Prickarna behövs ju inte på dagen...men dom kan väl få sitta kvar?

Tack för alla svar!

Guest Fågel Fenix
därför att det inte medger någon vidare precision, därför att det är av en klen konstruktion, därför att det inte sitter fast på vapnet.

Tackar!

• Forumsledning

Det är skrämmande att man bara plockar bort saker ochinte ersätter.

Tycker FM är dåligt rustade för mörkerstrid. PÅ 70-80 talet fanns ju iaf dessa nödlösningar, Öppna Mörkersikten, IR_dektektorer, etc, för att åtminstonde kunna skjuta tillbaka och se om fienden kollade på oss.

Numera tycker de flesta bara att GN1 och SPAN6, etc duger, men dessa är dyra och få till antalet.

I KS06 fanns det 5 GN1 per skyttegrupp, vid slutet skulle några skickas hem till Sverige eftersom de var för få där.

Så om man då uppskattningsvis hade 300 st GN1 i Kosovo och det vart brist hemma i Sveirge, det säger lite om vår kapacitet på en mobiliserad trupp... Det är väl tur då att vi åtminstonde har fått miljövänlig spårljus till AK5 så vi kan köra som Iraks LV , skjuta blint men se porjektilens bana. :-/

Orsaken till att mörkerriktmedlen försvunnit ligger nog delvis i att FM ändrade mörkstridsdoktrin för ett antal år sedan.

Mörkerriktmedlen kom till när man utbildade soldaterna i att strida i mörker. Sedan kom man på att det blev billigare att bara utbilda soldaterna att strida i dagsljus. Eftersom det fortfarande blev mörkt när solen går ner så införde man alla dessa närlys, mellanlys med flera system för att "göra natten till dag". I och med detta så utgick behovet av särskilda mörkerriktmedel som därmed skyfflades över till HV som ju inte fick dessa hypermoderna närlys med flera.

Att det sedan kanske inte var den bästa lösningen är en annan sak. Att spara pengar är ju trots allt FMs huvuduppgift verkar det som ibland :-(:)

Det är skrämmande att man bara plockar bort saker ochinte ersätter.

Tycker FM är dåligt rustade för mörkerstrid. PÅ 70-80 talet fanns ju iaf dessa nödlösningar, Öppna Mörkersikten, IR_dektektorer, etc, för att åtminstonde kunna skjuta tillbaka och se om fienden kollade på oss.

Numera tycker de flesta bara att GN1 och SPAN6, etc duger, men dessa är dyra och få till antalet.

I KS06 fanns det 5 GN1 per skyttegrupp, vid slutet skulle några skickas hem till Sverige eftersom de var för få där.

Så om man då uppskattningsvis hade 300 st GN1 i Kosovo och det vart brist hemma i Sveirge, det säger lite om vår kapacitet på en mobiliserad trupp...

Låter ju hel kasst, att vi har så dålig mörker kapacitet. Våra grupper (MPJ) hade iofs ganska bra kapacitet så jag har aldrig vetat att det är så kasst ställt.

Har inte vissa förband dessa redan?

Det vet jag inte. Men är det tilldelad mtrl eller försöksmtrl?

Dock så har en del gogglarna i mtrl-klossen nu så vilket århundrade som helst borde de ramla ner i händerna på truppen.

Är det för ett öga elller för båda ögonen som går ihop till ett titthål ??  :camo:  :)

Den är för ett öga. Däremot kan man enligt uppgift bära två samtidigt, vilket borde ge djupseende.

Dock är ju mörker riktmedel på pistolen kvar och ev kommer det tillbaka även på Ak:n. Detta pga de nya NVG som testas  :baskerKav:

Pa den vanliga 88:an finns det inga morkerriktmedel. Det ar vanliga plastpluppar som inte lyser ett skit. daremot sa kan man ju byta ut plupparna till tritiumpluppar eller motsv. som lyser, men det far man gora sjalv eller sa maste man ha behov av det for att FM ska betala det.

JAKE THE SNAKE som skriver pa en dator i holland, darfor inga A, A eller O :((

Var inne i en överskottsbutik idag. Och när jag som bäst står och funderar på om en helt ny Glock kniv kan vara värd 550:- av mina surt förvärvade pengar så vad ser mitt norra öga ligga under disken? Just detta sikte till Ksp 58 som diskuterats! Jag blev riktigt hänförd pillade lite på det. Är det någon som har skjutit med ett sådant? Funderar på om jag skall köpa det lite senare....kanske kniven med! :lala:

@jake the snake: Du får djupseende (så länge du inte blundar med ögat utan goggel), dvs du kan t.ex. göra avståndsbedömningar med goggeln påtagen. Med hjälp av informationen som din hjärna får av "goggels-ögat" parat med bilden från det andra ögat får du en 3D-bild över terrängen framför dig.

Prova det med en GN1!

Edit: Felstavat.

Edited by Fu Fredriksson

Var inne i en överskottsbutik idag. Och när jag som bäst står och funderar på om en helt ny Glock kniv kan vara värd 550:- av mina surt förvärvade pengar så vad ser mitt norra öga ligga under disken? Just detta sikte till Ksp 58 som diskuterats! Jag blev riktigt hänförd pillade lite på det. Är det någon som har skjutit med ett sådant? Funderar på om jag skall köpa det lite senare....kanske kniven med! :)

Jag har inte skjutit med mörkerriktmedel till ksp 58 men jag har skjutit med mörkerriktmedel till ak4 och k-pist.

Det fungerar hyffsat men man ska väl inte räkna med några 50-serier precis.

The Swede

@jake the snake: Du får djupseende (så länge du inte blundar med ögat utan goggel), dvs du kan t.ex. göra avståndsbedömningar med goggeln påtagen. Med hjälp av informationen som din hjärna får av "goggels-ögat" parat med bilden från det andra ögat får du en 3D-bild över terrängen framför dig.

Prova det med en GN1!

fattar inte... :)

Prova det med en GN1!

fattar inte... :)

Tror han menar att det ögat utan goggel ser tillräckligt mycket i mörkret för att du ska få djupseende.