Jocke_HV Posted February 16 Report Share Posted February 16 Hej! Jag ska flytta och funderar på att byta hemvärnsförband till min nya bostadsort Lund i Skåne. Vilken hemvärnsbataljon är det bäst att tillhöra då? Malmöhusbataljonen (48)? Eller annan? Tänker på närhet till samlingsplats vid övning/larm, KU, etc. Ni som tjänstgör i Skåne; vet ni om alla plutoner är fulla nu i och med anstormningen av sökande under 2022? Tjänstgör idag som stf pc. Måste man börja som menig skyttesoldat och arbeta sig uppåt igen när man byter bataljon? Måste men lämna in sin personliga utrustning och hämta ut ny om man t.ex. byter från Jönköping till Skåne? Det är ju tyvärr mycket brister idag.... Eller kan man "överföra" utrustningen mellan olika militärregioner/serviceförråd? Jag kan ju kontakta Skånska Gruppen men tänkte börja med er här Tack. Många frågor blev det..... Hälsningar Jocke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke_HV Posted February 20 Author Report Share Posted February 20 On 2/16/2023 at 3:16 PM, Jocke_HV said: Hej! Jag ska flytta och funderar på att byta hemvärnsförband till min nya bostadsort Lund i Skåne. Vilken hemvärnsbataljon är det bäst att tillhöra då? Malmöhusbataljonen (48)? Eller annan? Tänker på närhet till samlingsplats vid övning/larm, KU, etc. Ni som tjänstgör i Skåne; vet ni om alla plutoner är fulla nu i och med anstormningen av sökande under 2022? Tjänstgör idag som stf pc. Måste man börja som menig skyttesoldat och arbeta sig uppåt igen när man byter bataljon? Måste men lämna in sin personliga utrustning och hämta ut ny om man t.ex. byter från Jönköping till Skåne? Det är ju tyvärr mycket brister idag.... Eller kan man "överföra" utrustningen mellan olika militärregioner/serviceförråd? Jag kan ju kontakta Skånska Gruppen men tänkte börja med er här Tack. Många frågor blev det..... Hälsningar Jocke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frippe Posted February 20 Report Share Posted February 20 Du behåller utrustning förutom vapen. Vapnet ska lämnas in där du är nu innan du kan flyttas till annan bataljon. All personlig utrustning skrivs över så du kan ta med den, förutsagt att du inte har någon specialutrustning. Vilken position du kommer in som beror helt på vad som finns ledigt och vad du bedöms som lämplig för. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts