Jump to content

Roligt eller osmakligt?

Guest Fågel Fenix

113 members have voted

1. 1. Roligt eller osmakligt?

• Ja, värste roliga texten ju!
      19
    • Nja, roligt är det ju men det är ju inte rätt...
      45
    • Nej, osmakligt! de som kom på det här kan ju få åka tidsmaskin tillbaka till Titanic och se hur det var!
      39

Recommended Posts

Guest Fågel Fenix

66627.jpg

Finns flertalet byxor och tröjor på Alienbase.com

Vet faktiskt inte vad jag tycker...Tragiskt roligt på något sätt. Men jag skulle inte kunna bära kläderna, skulle kännas fle gentemot de som var med..

Det här är min typ av humor ! Om det gör mig till en sämre människa så, ja då är det så.

Och ALLT går att skämta om, ALLT, det är tidpunkten som kan behöva väljas med omsorg.

"Det som inte går att skämta om förtjänar heller inte att tas på allvar"

Respektlöst att skämta om såna saker. Det spelar ingen roll om det var 91 år sedan eller om det var igår. Jag hade själv en släkting som faktiskt var med på Tictanic och som var en av de få som överlevde katastrofen. Har ett minne hemma från henne som varit med på fartyget. Det var en sak hon hade med sig på resan från Sverige och som var den enda ägodel hon lyckades rädda. Den påminner en varje gång man ser den om det som hände.

Guest J-Star
Respektlöst att skämta om såna saker. Det spelar ingen roll om det var 91 år sedan eller om det var igår. Jag hade själv en släkting som faktiskt var med på Tictanic och som var en av de få som överlevde katastrofen. Har ett minne hemma från henne som varit med på fartyget. Det var en sak hon hade med sig på resan från Sverige och som var den enda ägodel hon lyckades rädda. Den påminner en varje gång man ser den om det som hände.

Och en stor del av mormors släkt följde med skeppet ned.

/J

När kan man skämta om en katarstrofen i tryck? Estonia skämten haglade vecka efter katastrofen, men en sån tröja skulle aldrig vara accebtabel. Har för mig att nån oskriven regel sa 50år? Tja vette fan..Tröjjan var snygg iaf även om inte jag skulle ha på mig den

Guest Fågel Fenix
Inget kul alls, även om jag tycker att Ailenbase har tuffa kläder.

Kan bara hålla med. Dom har allt en hel del sjyssta grejer också! :)

Edit.... hur f*n stavas "sjyssta, schysta, justa" ?? alltså snäll, men med fräckare utal :huh::huh:

Jag är glad över att jag slapp sätta mitt arsel i det 0:gradiga vattnet.

Vad är det för grej då? som hon/du har från Titanic?

Jag är glad över att jag slapp sätta mitt arsel i det 0:gradiga vattnet.

Vad är det för grej då? som hon/du har från Titanic?

Det är en liten spegel där ramen har kraftiga vattenskador.

Vad får man lov att skämta om då? Det finns ju alltid någon som har tragiska minnen till något. Är det antalet berörda som sätter gränsen? Eller mängden tragig i situationen?

Det som möjligen sätter någon slags outalad gräns är väl avståndet till händelsen i tid och/eller rum. Jag skulle t.ex. aldrig drömma om att gå in till grannkäringen och dra ett skämt om någon som får en hjärtinfarkt när hennes gubbe fick en för två dagarsedan, men samma skämt hade förmodligen gjort susen hemma hos mina föräldrar eftersom det är över femton årsedan min farfar dog av en.

Thomas Petersson (ståupp-komikern från Halmstad) höll ett litet föredrag om just detta på en sponsorträff innan en IFK - HBK-match på Gamla Ullevi. Han menade att om han backar på grannens sprillans nya bil så kan han ju inte springa ut och börja garva och klappa grannen på ryggen och säga "Det här var ju en lustig händelse!". Men och han och grannen springer på varandra på stan efter tjugo år (utan att ha setts däremellan) så skulle han mycket väl kunna dra upp det och skämta om det.

Jag håller helt med Axial: "ALLT går att skämta om, ALLT, det är tidpunkten som kan behöva väljas med omsorg."

Edit: Stavning

En del saker ska man nog passa sig för att göra. En nuvarande klasskamrat har berättat en historia om när han gick på högstadiet. Året var 1994 och Estonia hade precis förlist. Hans klass hade hand om cafeterian, och fick därmet välja musik. Någon person var slug nog att välja en låt från lilla sjöjungfrun, nämligen låten "Havet är djupt" med texten "nere på botten, här är det toppen.." osv, givetvis syftande på olyckan.

Tydligen kom det som en komplett överraskning att flertalet personer blev fruktansvärt ledsna och behövde hjälp av kurator osv. Fruktansvärt korkat :)

Väntade nästan på den här tråden, den kom som ett mail i ethern: på WFF-festivalen såg jag att de sålde fotbollströjor med tryck som "43 Stalingrad" och "44 Omaha".

Sedan när jag kom hem till byn (dvs Södermalm) såg jag en d00d iklädd fotbollströja med trycket "KSP 58" - och den rockade i alla fall min värld!!

:)

Jag har faktiskt sett tröjor som nästan faller utanför min smak med:

Runt 1990-91 (måste det ha varit) fanns det "turnétröjor" för Hitler att köpa på marknaderna.

En bild på honom och alla länder han invaderat fanns med som konsertdatum, "England" och "Russia" var märkta med "cancelled" om jag kommer ihåg rätt. Rubriken på tröjan tror jag var "Adolf Hitler World Tour 1939-45"

Fanns även lknande tröja för Saddam Hussein efter första Gulfkriget.

Jag vet att jag i mitt tidigare inlägg sa att allt går att skämta om men jag ska fundera lite på det sedan jag kom ihåg den här tröjan....

"Treblinka - Class of '45" var kul för det tillfället. Skulle aldrig gå runt med den. Timing är honörsordet. Hur kul skulle det vara med en t shirt med texten "World trade center base-jumpers" ? Tiden är ovesäntlig. Det finns katastrofer som är ännu äldre, men det är osmakligt att skämta om dem.

Någon hade lagt in en länk till t-shirts that sux eller motsv. Det var roligt.

Skulle inte ha något emot att gå runt med "fat kids are hard to kidnapp"

• 1 month later...

Råka glida in på detta i en annan tråd, så jag fortsätter här.

någon skämtade om Flink dramat vilket jag inte tycker är okej.

Så här ser jag på det hela;

Alla väljer vi våran egna väg, vill man skämta sig igenom livet och allt så visst.

Men man bör respektera andra, och tar nån illa upp så får man ju stå för det man sagt och inte säga:

"vi har snackat om det här med att skämta om tragiska händelser i en annan tråd och vad jag minns så tyckte dom flesta att det var ok att skämta om saker som estonia o liknande så varför inte om Flink?"

Istället för att be om ursäkt på en gång så käftar han emot. DÅ, har man gått för långt, stör sig männsikor på skämt om tragiska händelser eller annat som kan vara stötande så ska man hålla käfften, be om ursäkt.

Inte fan fortsättare man med att dra upp en moral diskussion, nu va det inte sååå extremt för mig, men tänk om jag hadde haft en syster eller något bland lottorna?

Eller om jag varit pojken vars far dog den kvällen.

När det kommer till såna saker och någon säger SLUTA! då gör man det och ber om ursäkt, det är vad jag tycker iaf.

EDIT: Ska bara tillägga att personen i fråga har bett om ursäket så allt är förlåtet :sniper:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...