Jump to content

Recommended Posts

Må vara ålders-livs-exentiell-kris men det enda målet just nu är att få möjligheten att göra en insats... 

Om vi är realistiska, finns det en möjlighet för en 43-årig farbror att klara GMU? Är jag helt ute och cyklar? Vilken väg ska jag gå? Finns det behov, om köttet klarar det, för även oss åldersstigna stutar inom försvarsmakten? Friviliga försvarsorganisationerna verkar inte vara allt för på att svara på ansökningar... vet inte vilken väg jag ska gå....

Påbörjade värnplikten, på för er gissningsvis på stenåldern, men fick uppskov efter 2-3 månader pga studier och har därför ej slutförd värnplikt. 

Fick jag bara möjligheten att göra GMU eller GU-F anmäler jag mig på minuten, vet bara inte vilken väg man ska gå..... ?

Tips mottages ödmjukt och tacksamt.... 

• Thanks 1

Hemvärnet har haft en rätt stor hög med ansökningar så det kan ta tid. Men det låter ju som att det är den mest framkomliga vägen för dig. Att ta kontakt med närmaste hemvärnsbataljon är väl en början, kanske gå på nån infoträff som de brukar anordna.

Finns GMU kvar? Annars är det ingen nackdel att vara lite äldre när man har exempelvis tjänst i logistik. Jag var 45 när jag blev soldat (GSS). Sova under en gran och bajsa i påse kanske är sämre men det finns folk som gör det i 40-årsåldern med. Annars finns civila tjänster med.

Vill du gå till Hemvärnet så finns befattningar via de så kallade frivilligorganisationerna som inte kräver så lång utbildning: tänk åtskilliga veckor snarare än åtskilliga månader. Det är t.ex. fordonsförare (Bilkåren), sjukvårdare (Försvarsutbildarna), signalist (FRO).

Du skriver att du fick uppskov efter 2-3 månader. Det kan ha betydelse om det var 2 eller 3 månader: var det 3 månader kan det vara värt att undersöka om du uppfyller minimikravet på militär utbildning för att kunna bli antagen till Hemvärnet.

Som skrivs ovan, Hemvärnet har fått in många ansökningar de ska hantera.

• 1 month later...

Jag gjorde själv värnplikt i 14 månader, ryckte in som 38-åring, muyckade som 39-åring för ett halvår sen. Trodde jag var äldste värnpliktige för året, men den platsen knep jägarsoldaten i artikeln ovan :P

Jag är i ganska okej fysisk form får jag säga ändå, så den biten var aldrig några problem. Enda som var lite påfrestande ibland var att övriga värnpliktiga som ofta var hälften så gamla inte hade samma kärlek för tyst på logementet som mig förrän framåt 23.30, men det var ganska lindrigt i sammanhanget. Summa summarum så har du samma möjlighet att klara det hela som vem som helst annars. Mönstringen genomfördes utan att nån tyckte det var konstigt. Vid inryck behandlades jag som alla andra. Gå bara in med ett öppet sinne och var ödmjuk så löser det sig!