Jump to content

Funderingar kring "Pennan och svärdet"

Roos

Recommended Posts

Jag är nyfiken på era erfarenheter kring tidskriften "Pennan & Svärdet" samt deras försäljning av utrustningsdetaljer. Av vad jag kan förstå verkar de ju helt klart använda en något knepig försäljningsmodell (du köper automatiskt grejer regelbundet om du inte aktivt avbokar varje "erbjudande") och recensioner på t.ex. Trustpilot beskriver verksamheten som rent lurendrejeri (https://se.trustpilot.com/review/pennanochsvardet.se) där man gör det så svårt som möjligt att avbeställa produkter, säga upp medlemskap med mera. Har några av er medlemskap (eller har haft)? Har ni liknande upplevelser?

Har varit medlem i evigheter och det är busenkelt att avbeställa. De få prylar jag köpt har varit bra. En sak som retar mig lite är när man kallar något för äkta originalkopia eller liknande. Det kan vara en kniv eller klocka som är nyproducerad men lika som originalet. Känns inte rätt... Men i stort tycker jag det är mycket bra, både böcker och prylar.

• Thanks 1

15 minutes ago, polman1 said:

Har varit medlem i evigheter och det är busenkelt att avbeställa. De få prylar jag köpt har varit bra. En sak som retar mig lite är när man kallar något för äkta originalkopia eller liknande. Det kan vara en kniv eller klocka som är nyproducerad men lika som originalet. Känns inte rätt... Men i stort tycker jag det är mycket bra, både böcker och prylar.

Tack för din input. Recensionerna på Trustpilot kallar sakerna för "kinakopior" och beskriver undermålig kvalitet, men din erfarenhet är alltså att sakerna håller ok kvalitet även om de är kopior?

16 minutes ago, Roos said:

Tack för din input. Recensionerna på Trustpilot kallar sakerna för "kinakopior" och beskriver undermålig kvalitet, men din erfarenhet är alltså att sakerna håller ok kvalitet även om de är kopior?

Jag var nog inte så tydlig för när jag tänker efter har jag nog inte köpt något på många år. Förr hade man poäng som man kunde få prylar för och det var bara det jag köpte. Prylarna intresserar mig inte, tycker det är dyra och ointressanta. Ointressant för jag har redan det jag tycker jag behöver. Vi snackar stoooor zombiebob här...

Rekommenderar böckerna men är skeptisk till prylarna och argumenten för dem.

• Thanks 1

Jag har varit med och sedan gått ur utan problem. Anledningen till att jag gick ur. Var att jag upplevde att de istället för bokklubb började satsa väl mycket på saker. 

Sedan gick jag tillbaka för något år sedan. Problemet jag har upplevt är att de har gått över till mycket saker. Som man måste också avbeställa ibland. Har sett att en del varor är dyrare än vad som finns på öppna marknaden. 

Har jag missat sista dag för avbeställning så har de även fixat det bara man ringde de närmaste dagarna innan deras egen beställning

.

Deras inhemska böcker är bra och gedigna. De köper även  böcker från andra utgivare.  

Edited by madman
  • Thanks 1

38 minutes ago, polman1 said:

Jag var nog inte så tydlig för när jag tänker efter har jag nog inte köpt något på många år. Förr hade man poäng som man kunde få prylar för och det var bara det jag köpte. Prylarna intresserar mig inte, tycker det är dyra och ointressanta. Ointressant för jag har redan det jag tycker jag behöver. Vi snackar stoooor zombiebob här...

Rekommenderar böckerna men är skeptisk till prylarna och argumenten för dem.

Ja, de verkar onekligen dyra. För mig var det ett "välkomsterbjudande" som lockade där man fick köpa en ylle-/befälströja m/87 för 300 kr (vilken de normalt verkar ta 800 kr för). Men efter vad jag läste på Trustpilot blev jag ju minst sagt tveksam till att gå med.

26 minutes ago, madman said:

Jag har varit med och sedan gått ur utan problem. Anledningen till att jag gick ur. Var att jag upplevde att de istället för bokklubb började satsa väl mycket på saker. 

Sedan gick jag tillbaka för något år sedan. Problemet jag har upplevt är att de har gått över till mycket saker. Som man måste också avbeställa ibland. Har sett att en del varor är dyrare än vad som finns på öppna marknaden. 

Har jag missat sista dag för avbeställning så har de även fixat det bara man ringde de närmaste dagarna innan deras egen beställning

.

Deras inhemska böcker är bra och gedigna. De köper även  böcker från andra utgivare.  

Men du upplevde i alla fall inte att det är svårt att avbetälla saker eller att gå ur? Det är det som oroar mig mest efter att ha sett vad andra skrivit.

Mina erfarenheter av drygt ett decennium av medlemskap är något delade. Deras produkter håller oftast en hög kvalité (med några få undantag som t ex kommando ficklampan Mk2). Priserna är dock oftast höga, men undantag har funnits. Som t ex för 6-7 år sedan när jag kunde köpa det marina uppslagsverket Jane's Fighting Ships nytt som då hade ett ca pris på uppemot 10.000 för 995 kr. Däremot så är deras kund bemötande skit. De har inte sällan ett ganska "aggressivt" förhållandesätt i sin marknadsföring som man ibland kan reta sig lite på. Jag hade t ex flera hundra bonuspoäng som de lyckades trolla bort när jag hade ett uppehåll. Om man glömmer att avbeställa flera gånger och skickar tillbaka så kommer det ett något surt brev där man uppmanas att komma ihåg att avbeställa. 

Sen gillar jag inte att om man är med i flera delklubbar som militära filmstudion och nautiska klubben t ex och tackar nej till en eller två av månadens förmånserbjudande så kommer det direkt ett mail där man bekräftar beställningen av de månadsartiklar som man inte direkt har tackat nej till. Detta trots att det då är flera veckor kvar innan sista datumet att avbeställa. Mycket irriterande. Det kan knappast vara förenligt med konsumentköplagen att man får ett mail där man bekräftar en beställning som man de facto ännu inte gjort. 49 kr i frakt & porto oavsett om man beställer för några tior eller inte är också lite irriterande. Dock säger dom att de försöker samskicka om det är möjligt. Enda anledningen till att jag fortfarande är med är som sagt att det oftast är bra produkter med hög kvalité, och att det kan dyka upp riktiga fynd. Det gäller dock att avbeställa de månadserbjudanden som man inte är intresserad av direkt så att man inte glömmer, för det kostar ofta hundralappar att skicka tillbaka.

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 1

36 minutes ago, Roos said:

Men du upplevde i alla fall inte att det är svårt att avbetälla saker eller att gå ur? Det är det som oroar mig mest efter att ha sett vad andra skrivit.

Nej det är inga problem. Tycker faktiskt de sköter sig bättre än tidigare. Där de tjatade om sina officerstrumpor etc. Du kan även gå med i deras filmklubb om du vill.  Jag har valt att bara vara med i bara deras bokklubb med flera andra saker. Så jag kan inte svara hur de andra är.

Just nu har de en kikare med extra bra förstoring för 1495 kr som månadens beställningsvara. Du måste bestämma dig innan 23 januari. Så  de har nog nu förlängt tiden lite. Men du har tid att fundera.  

Edited by madman
  • Thanks 1

1 hour ago, Perman said:

Mina erfarenheter av drygt ett decennium av medlemskap är något delade. Deras produkter håller oftast en hög kvalité (med några få undantag som t ex kommando ficklampan Mk2). Priserna är dock oftast höga, men undantag har funnits. Som t ex för 6-7 år sedan när jag kunde köpa det marina uppslagsverket Jane's Fighting Ships nytt som då hade ett ca pris på uppemot 10.000 för 995 kr. Däremot så är deras kund bemötande skit. Jag hade t ex flera hundra bonuspoäng som de lyckades trolla bort när jag hade ett uppehåll. Om man glömmer att avbeställa flera gånger och skickar tillbaka så kommer det ett något surt brev där man uppmanas att komma ihåg att avbeställa. 

Sen gillar jag inte att om man är med i flera delklubbar som militära filmstudion och nautiska klubben t ex och tackar nej till en eller två av månadens förmånserbjudande så kommer det direkt ett mail där man bekräftar beställningen av de månadsartiklar som man inte direkt har tackat nej till. Detta trots att det då är flera veckor kvar innan sista datumet att avbeställa. Mycket irriterande. Det kan knappast vara förenligt med konsumentköplagen att man får ett mail där man bekräftar en beställning som man de facto ännu inte gjort. 49 kr i frakt & porto oavsett om man beställer för några tior eller inte är också lite irriterande. Dock säger dom att de försöker samskicka om det är möjligt. Enda anledningen till att jag fortfarande är med är som sagt att det oftast är bra produkter med hög kvalité, och att det kan dyka upp riktiga fynd. Det gäller dock att avbeställa de månadserbjudanden som man inte är intresserad av direkt så att man inte glömmer, för det kostar ofta hundralappar att skicka tillbaka.

/Per

Tusen tack för det utförliga svaret! 

På er som svarat låter det ju i alla fall som att det inte är så illa eller svårt att gå ur, så kanske behöver jag inte dra mig för att prova.

1 hour ago, madman said:

Nej det är inga problem. Tycker faktiskt de sköter sig bättre än tidigare. Där de tjatade om sina officerstrumpor etc. Du kan även gå med i deras filmklubb om du vill.  Jag har valt att bara vara med i bara deras bokklubb med flera andra saker. Så jag kan inte svara hur de andra är.

Just nu har de en kikare med extra bra förstoring för 1495 kr som månadens beställningsvara. Du måste bestämma dig innan 23 januari. Så  de har nog nu förlängt tiden lite. Men du har tid att fundera.  

Ja, i så fall kan jag ju gå med i bokklubben för att få ta del av välkomsterbjudandet och sen gå ur om det inte verkar vara något för mig. Tack för att du tog dig tid!

13 minutes ago, Roos said:

Ja, i så fall kan jag ju gå med i bokklubben för att få ta del av välkomsterbjudandet och sen gå ur om det inte verkar vara något för mig. Tack för att du tog dig tid!

Kolla bara så de inte har ett krav på ett par köp till ordinarie pris innan du går ur. Som en del klubbar har.

• Thanks 1

37 minutes ago, polman1 said:

Jag har aldrig gått ur men kan inte tänka mig att det skulle vara något problem. Befälströja M/87 skulle jag aldrig köpa, gillar inte dom tröjorna alls.

Jasså? Är det något särskilt du inte gillar med dem?

1 minute ago, Roos said:

Jasså? Är det något särskilt du inte gillar med dem?

Nej, inget speciellt, gillar bara inte den sortens tröja. Har skjorta till 87 de få gånger jag har den på mig. Tycker den är för tjock, varm och stickig.

• Like 1

10 minutes ago, polman1 said:

Nej, inget speciellt, gillar bara inte den sortens tröja. Har skjorta till 87 de få gånger jag har den på mig. Tycker den är för tjock, varm och stickig.

Ahh ok.

• 3 weeks later...

Jag var medlem i MSB-bokklubben under några år. Har blandade erfarenheter. Jag gick med för att köpa några av deras tidigare utgivna böcker, men de flesta var slutsålda. Jag hart inte köpt så mycket prylar, mest bara det jag fick i välkomsterbjudandet och något mer. En fällkniv, persedelpåse och en ficklampa vet jag att jag köpt. Ficklampan har jag nog aldrig använt, men bra grejer i övrigt.

Böckerna är verkligen högklassig kvalitet, om de har hemma vad man vill ha. Det är svårt att hitta militärhistoriska böcker av den kvaliteten där ursprungsspråket är svenska. Jag läser nu en bokserie om SS-förbanden, som jag tror kommer någon annanstans ifrån (jag har ärvt dem) och de är rena google-översättningen i jämförelse.

Jag gick ur för att jag tycker det är jobbigt att alltid behöva tacka nej till erbjudanden, vilka tyvärr ofta omfattade saker/böcker jag inte var intresserad av. När min ekonomi inte längre tålde att jag glömde avboka erbjudanden så gick jag ur. Det var inga problem annat än att jag tydligen var skyldig dem lite pengar jag fick betala in först.

• 8 months later...

Som Soldf redan rapporterat om på X (f d Twitter) så kommer upplevelseklubben (f. d bokklubben) SMB (Sveriges Militärhistoriska Bibliotek) alias Pennan & Svärdet att läggas ned vid nyåret. Detta enligt Björn Hellqvist på FB (som är en av medarbetarna). En mer uttömmande analys från honom av orsakerna till nedläggningen står att finna i hans inlägg från 27 Sept i FB gruppen "Svenska Militärhistorisk Köpguide" (som är en offentlig FB grupp). 

Själv är jag inte särskilt förvånad med tanke på den höga prisnivån och på hur man behandlar kunderna. Vem vill ha ett mail med rubriken "Tack för beställningen!" när man ännu inte har beställt något?

image.thumb.png.3b45fa9d97d819c2b30f3b94d97dbf58.png

Edited by Perman
  • Like 1
  • Thanks 1

18 hours ago, Perman said:

Som Soldf redan rapporterat om på X (f d Twitter) så kommer upplevelseklubben (f. d bokklubben) SMB (Sveriges Militärhistoriska Bibliotek) alias Pennan & Svärdet att läggas ned vid nyåret. Detta enligt Björn Hellqvist på FB (som är en av medarbetarna). En mer uttömmande analys från honom av orsakerna till nedläggningen står att finna i hans inlägg från 27 Sept i FB gruppen "Svenska Militärhistorisk Köpguide" (som är en offentlig FB grupp). 

Själv är jag inte särskilt förvånad med tanke på den höga prisnivån och på hur man behandlar kunderna. Vem vill ha ett mail med rubriken "Tack för beställningen!" när man ännu inte har beställt något?

image.thumb.png.3b45fa9d97d819c2b30f3b94d97dbf58.png

Tack för informationen. Tycker väl att de själva är på väg att gräva sin egen grav. 

• 2 months later...

Oj, det var oväntat...men ändå inte. Halkade in här av en slump för att själv kolla upp det här med medlemskap (via en bekant som undrade).

Jag var medlem i ett par år och stämmer in i kören. Det kändes som alla de där klassiska säljföretagen som lever på abonnemang. Böckerna var bra, inget ont i det. Men det var för ofta och man glömde helt enkelt bort att avbeställa...sedan blev det mer och mer annat sälj. Jag har varit inom FM i ca 20 år och vet vad som är vad. Deras produkter var ofta rejält dåliga kopior som de marknadsförde (inte om man läste det finstilta) som samma produkter som originalen. 

Jag gick ur när jag bokstavligt talat satt på en extrem mängd av litteratur, säker 20% hade jag inte läst alls eftersom böckerna kom hela tiden.

Men nog känns det tråkigt att SMB har gått i graven.

• 1 month later...

Sedan 4 dagar kommer jag inte in på SMBs hemsida, varken via SMB.nu eller pennanochsvardet.se . Är det fler som har samma problem?
Efter ett par månader med dagligt bombardemang med e-post om "fantastiska" reaerbjudanden har jag missat att avbeställa månadens tvångsleverans. Försvann i mängden...

Hittade en e-postadress till "medlems"service, [email protected], och fick ett blixtsnabbt svar. Tydligen inte ensam, då texten verkar väl förberedd och genomarbetad :) .

"Hej, tack för ditt mail!

OBS: Om du missat att avbeställa: Vi kan inte avboka försändelsen nu, numret kom ut den 19:e januari och sista svarsdag var 29/1.

Om paketet kommer hem till dig: återkom så skickar vi en retursedel till dig som du kan använda för returen.

Om paketet kommer till ett ombud: låt paketet ligga kvar hos ombudet (hämta ej ut det), så kommer det att returneras automatiskt efter ett tag.

Tyvärr är Pennan och Svärdets förlags- och medlemsverksamhet under avveckling. Det finns därför ingen aktiv tidning online, och alla medlemskap kommer att avslutas automatiskt när alla kvarvarande och restnoterade ordrar har skickats ut.

Det sista numret av P&S kom ut 19/1 och hade sista svarsdag 29/1, därefter stängde tidningen ner och även vår hemsida.

Anledningen till avvecklingen beror på att många som sitter i styrelsen ska gå/har gått i pension och det finns ingen som just nu har möjlighet att ta över stiftelsen.

Vi kommer att finnas kvar i sociala medier ett tag till, men exakt hur detta kommer att se ut vet vi idag inte till hundra procent.

Vi kommer också att finnas tillgängliga här via mail för garanti- och reklamationsärenden under ett tag framöver.

Alla medlemskap kommer att avslutas.

De medlemmar som har förhandstecknat sig för varor som inte är levererade än, kommer att få sina varor levererade så fort de kommit in i lager."

• 2 weeks later...

Hum, jag beställde en nödkompressor att ha till bilen som visade sig vara felaktig. Skickade tillbaka den under hösten, fick brev tillbaka att den var restnoterad. Nyligen kom ett nytt brev där det stod kort att den har utgått, ingen mer info än så och ingen utbetalning (kostade drygt 1000 kr). Är det någon idé att försöka få tillbaka de pengarna nu när de lagt ner tro? 

• 3 weeks later...