Pontus54 Posted December 16, 2022 Report Share Posted December 16, 2022 Får jag först nämna att när jag skulle registrera mig för detta forum fick jag veta att min e-postadress redan användes av en annan person. Till min förvåning upptäckte jag att jag registrerat mig för drygt fyra år sedan utan att ha något minne av det. Seniliteten smyger sig på. Nåväl, jag behöver hjälp med att identifiera uniformer. Har bilder från sent 20- till sent 40-tal som jag tänkte låta färglägga. Har lånat Svenska arméns uniformer 1875-2000 av Simon Olsson men den är svårnavigerad för ett otränat öga som mitt. Vad jag veta är vilka årsmodeller och typer av uniformer det rör sig om. Syftet är att få korrekta beskrivningar av dessa uniformers färger. Så är detta rätt ställe att få svar på dessa frågor eller finns det andra forum som är mer inriktade på sånt. Om detta är rätt ställe var ska jag öppna tråden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted December 16, 2022 Report Share Posted December 16, 2022 https://www.facebook.com/groups/1581818998739132 Svenska uniformer från m/Ä till m/42 - " 50 shades of Swedish fieldgray" 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pontus54 Posted December 16, 2022 Author Report Share Posted December 16, 2022 52 minutes ago, Lt P said: https://www.facebook.com/groups/1581818998739132 Svenska uniformer från m/Ä till m/42 - " 50 shades of Swedish fieldgray" Tack, men det är en facebookgrupp. Skulle helst vilja slippa gå med i facebook för denna fråga. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HV Kristoffer Posted December 19, 2022 Report Share Posted December 19, 2022 Kollat denna: http://www.hhogman.se/uniformer_armen_19.htm 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pontus54 Posted December 19, 2022 Author Report Share Posted December 19, 2022 (edited) 42 minutes ago, HV Kristoffer said: Kollat denna: http://www.hhogman.se/uniformer_armen_19.htm Ser matnyttig ut. Sen undrar man lite grann över färgbeskrivningarna grå/brun/grön. Låter som att det var lite väl lösa boliner på den tiden. Visserligen är RGB och CMYK äldre än både första och andra världskriget men jag tror inte att det användes i försvaret på den tiden. Så vad hade man som hjälp för standardisering på den tiden? Edited December 19, 2022 by Pontus54 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
griffon Posted December 20, 2022 Report Share Posted December 20, 2022 18 hours ago, Pontus54 said: Sen undrar man lite grann över färgbeskrivningarna grå/brun/grön. Låter som att det var lite väl lösa boliner på den tiden. Så vad hade man som hjälp för standardisering på den tiden? Gråbrungrön är namnet på en färg: Inga snedstreck. Vet inte hur man gjorde i det här fallet, men typiska brukade vara att man tillverkade prototyper som tillverkarna skulle efterlikna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pontus54 Posted December 21, 2022 Author Report Share Posted December 21, 2022 19 hours ago, griffon said: Gråbrungrön är namnet på en färg: Inga snedstreck. Vet inte hur man gjorde i det här fallet, men typiska brukade vara att man tillverkade prototyper som tillverkarna skulle efterlikna. Mycket bra information. Ger träffar inte bara genom Google utan även på arkiven hos SvD och DN. I dessa fall är de första träffarna från början av 1920-talet. Antagligen fanns det som du säger inte några avancerade standarder på den tiden så man kanske måste använda sig av moderna fotografier från nutid för att få en uppfattning om hur de såg ut. Det verkar finnas mycket kunskap i detta forum så jag tänkte fortsätta ställa frågor om det är OK med er. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pontus54 Posted January 7, 2023 Author Report Share Posted January 7, 2023 On 12/20/2022 at 1:25 PM, griffon said: Gråbrungrön är namnet på en färg: Inga snedstreck. Vet inte hur man gjorde i det här fallet, men typiska brukade vara att man tillverkade prototyper som tillverkarna skulle efterlikna. Har ska man tolka Gråbrungrön? Det rör sig knappast om nutidens kamouflagemönster. Var det en blandning av dessa färger som användes för att färga kläderna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pontus54 Posted January 7, 2023 Author Report Share Posted January 7, 2023 (edited) Vi börjar med en svår uppgift. Denna bild är troligen från början av 30-talet. Min pappa finns med på bilden. Han står högt upp och har båda händerna runt axlarna på kamraten framför. Några iakttagelser från hans stamkort under aktuell tid. Reg J.15 Komp., skv., batt. osv. ksp Tre tjänstgöringar i snabb följd, samtliga under 1930. Utbildad till Kulsprutemanskap Användbar såsom Gruppchef Ing. 3 fr.o.m. 1930-11-01 I mina ögon ser det ut som att alla har samma uniformer på sig, och därmed samma färg, Dock med ett undantag. I mitten står en man med mörkare uniform. Han har också bälte och någonting runt halsen. Vad var hans rank och färg på uniformen? Vad kan vi säga om knapparna och märkena på hattarna. Och kragarna på manskapets skjortor?. Edited January 7, 2023 by Pontus54 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
griffon Posted January 8, 2023 Report Share Posted January 8, 2023 19 hours ago, Pontus54 said: Har ska man tolka Gråbrungrön? Vadå tolka? Om du bara ska färglägga räcker det väl med att titta på en uniform, eller färgfoto, för de finns ju kvar. Jag bara förklarade för dig att du verkade missförstå det som att det kunde vara olika färger och inte en färg t ex som gulgrönt eller blåsvart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted January 9, 2023 Report Share Posted January 9, 2023 Jag föreslår att du köper Simon Olssons förträffliga bok "Svenska arméns uniformer 1875-2000". Där kan du lära dig grunderna om svenska uniformer och rätt terminologi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pontus54 Posted January 9, 2023 Author Report Share Posted January 9, 2023 38 minutes ago, Lt P said: Jag föreslår att du köper Simon Olssons förträffliga bok "Svenska arméns uniformer 1875-2000". Där kan du lära dig grunderna om svenska uniformer och rätt terminologi. Den finns inte att köpa någonstans men jag har lånat den på biblioteket. Dock är den skriven på ett sådant att sätt att man bör vara insatt i militär terminologi från början för att förstår sammanhangen. Den lär alltså inte ut grunderna utan förutsätter att man redan har dessa kunskaper. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted January 9, 2023 Report Share Posted January 9, 2023 Uniformer m/10 verkar vara från S 3 eller (T 3) och inte I 15. Det syns på siffran på axelklaffen samt att mössa m/1865-99 har kompanimärke m/1873 med blixtarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cykelskytt Posted January 9, 2023 Report Share Posted January 9, 2023 Beträffande plåtbrickan på mannen i mitten på bilden ovan. Han är nog dagkorpral, dagunderofficer, eller något liknande, dvs har en uppgift som cirkulerar inom en befälskategori, typ att hålla ordning på plutonen när inte chefen är där och se till att vissa praktiska detaljer blir ordnade. Under min lumpartid kallades det dag-elev eftersom vi inte fått några grader ännu, men var befäls-elever. Liknande brickor i mer pråligt utförande var vakthavande befäl på regementet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pontus54 Posted January 9, 2023 Author Report Share Posted January 9, 2023 6 hours ago, Lt P said: Uniformer m/10 verkar vara från S 3 eller (T 3) och inte I 15. Det syns på siffran på axelklaffen samt att mössa m/1865-99 har kompanimärke m/1873 med blixtarna. Det står antecknat på hans stamkort att han efter exercisen var på Ing. 3 från 1930-11-01 till 1933-10-31. Jag tror att detta var någon sorts stamanställning och anteckningar från sådan tjänstgöring finns inte med på värnplikts/stamkorten. Passar Ing. 3 in på ditt förslag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pontus54 Posted January 9, 2023 Author Report Share Posted January 9, 2023 5 hours ago, Cykelskytt said: Beträffande plåtbrickan på mannen i mitten på bilden ovan. Han är nog dagkorpral, dagunderofficer, eller något liknande, dvs har en uppgift som cirkulerar inom en befälskategori, typ att hålla ordning på plutonen när inte chefen är där och se till att vissa praktiska detaljer blir ordnade. Under min lumpartid kallades det dag-elev eftersom vi inte fått några grader ännu, men var befäls-elever. Liknande brickor i mer pråligt utförande var vakthavande befäl på regementet. Det verkar finnas många benämningar på brickan. vaktbricka ringkrage officerskrage dagofficersbricka Är några av de namn jag hittade vid en snabb sökning. Letade i Simon Olssons bok men det var övermäktigt då den saknar index för terminologin. Den bricka jag tycker stämmer överens bäst med den på bilden (och även senare bilder med min pappa) är denna. https://digitaltmuseum.se/011024380840/dagbricka-m-1799 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cykelskytt Posted January 9, 2023 Report Share Posted January 9, 2023 41 minutes ago, Pontus54 said: Den bricka jag tycker stämmer överens bäst med den på bilden (och även senare bilder med min pappa) är denna. https://digitaltmuseum.se/011024380840/dagbricka-m-1799 Brickan i din länk har ju lilla riksvapnet med blå emalj och krona för officer, men finns också utan blå emalj för underofficer. Svårt att urskilja vilket på bilden, och andra varianter har funnits, men mina vibbar säger att det är utan blå emalj. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pontus54 Posted January 9, 2023 Author Report Share Posted January 9, 2023 Det här är detaljer från en bild jag vill ha era åsikter om senare. Bilden är troligen något år efter 1930. Här syns 3 sådana brickor där den högra syns tydligast. Behöver ju inte vara samma typ av bricka men tänkte jag kunde slänga in denna jämförelse ändå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted January 11, 2023 Report Share Posted January 11, 2023 On 1/9/2023 at 6:17 PM, Pontus54 said: Det står antecknat på hans stamkort att han efter exercisen var på Ing. 3 från 1930-11-01 till 1933-10-31. Jag tror att detta var någon sorts stamanställning och anteckningar från sådan tjänstgöring finns inte med på värnplikts/stamkorten. Passar Ing. 3 in på ditt förslag? Ja. Vägledning till uniform m/ä för Kungl. Fortifikationen säger: "Manskap vid Fältsignalkompaniet bar kompanimärke m/1873 för Fältsignalkompaniet i mössan". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cykelskytt Posted January 14, 2023 Report Share Posted January 14, 2023 Beträffande de tre bilderna i bredd ovan. De tre stolparna på kragen på soldaten på högra bilden kanske ska tolkas som furir med genomgången underofficersskola. I ett senare skede var ju tre stolpar rätt och slätt underbefälsgraden furir. Han skulle då, nätt och jämt, kunna bära dagbricka för underofficer trots att han inte är sergeant. De som vet mer än mig om det här får komma med rättelser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted January 19, 2023 Report Share Posted January 19, 2023 Dagbrickor (för manskap/ubef) hänger i kedja, med varierande märkning på brickan. Vaktbrickor (för uoff/off) hänger i blått sidenband. Jag tror man ofta använde vaktbricka för underofficer även som dagbricka, fast då i kedja Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts