vikingman Posted November 26, 2022 Report Share Posted November 26, 2022 Ombord på hangarfartyget USS Gerald R Ford som är världens största krigfartyg 2022. Det ankrade utanför Portsmouth i November 2022. USS Gerald R Ford är det första fartyget i Ford-klassen som skall ersätta Nimitz-klassen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tombola Posted November 27, 2022 Report Share Posted November 27, 2022 Sjukt intressant design med den smala mitten och så breda överhäng åt sidorna. Undrar hur det funkar i hög sjö med manövrar och så? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted December 27, 2022 Author Report Share Posted December 27, 2022 https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2022/12/svensk-officer-ombord-pa-gerald-r-ford/ "Svensk officer ombord på Gerald R Ford. Under knappt tre veckor arbetade kommendörkapten Carl-Christer Drangel på världens största och modernaste hangarfartyg – USS Gerald R. Ford." "Men det var förstås inte för att imponera som amerikanerna hade bjudit in Carl-Christer Drangel som en av fem svenska officerare att följa med på resan över Atlanten. I stället var det ett slags studiebesök och ett steg mot målet att bygga ett svenskt Nato-integrerat sjö-buret luft- och missilförsvar." 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tombola Posted December 27, 2022 Report Share Posted December 27, 2022 Jag gillar jämförelsen när han beskriver antalet flygplan och helikoptrar som i paritet med hela svenska flygvapnet. Det ger lite perspektiv. Precis som när USS Kearsarge var här och visade upp sig. Visst är fartyget massivt stort och imponerande? Men det blir riktigt tydligt när man tänker på att USA har 10 likadana nån annanstans… Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted May 27 Author Report Share Posted May 27 USS Gerald R. Ford anländer till Oslo 24 maj 2023 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tombola Posted June 5 Report Share Posted June 5 Finns mer info om hur det är ombord via Navy Productions på Youtube: Det jag kan fascineras över är omfånget av logistik när det gäller underhåll av allt som INTE är direkt militärt kopplat. Som att det lagas 18000 mål mat per dag ombord, med ett helt eget logistiksystem där de har mathissar, frysar, lager, tillagning osv. Eller tvätt av alla kläder/uniformer, toaletter, elsystem, påfyllning av allt från bränsle till Pringles. Det är här man tydligt kan se skillnaden på hur länder som har gjort detta länge (USA, UK, Frankrike t.ex), och de som är nya på det (Kina mfl). Ett hangarfartyg är en flytande flygplats, men det innebär precis all bakomliggande logistik för en flygplats också måste finnas på plats. Fast mitt i havet… 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted June 5 Report Share Posted June 5 (edited) 48 minutes ago, Tombola said: Det jag kan fascineras över är omfånget av logistik när det gäller underhåll av allt som INTE är direkt militärt kopplat. Som att det lagas 18000 mål mat per dag ombord, med ett helt eget logistiksystem där de har mathissar, frysar, lager, tillagning osv. Eller tvätt av alla kläder/uniformer, toaletter, elsystem, påfyllning av allt från bränsle till Pringles. Det är här man tydligt kan se skillnaden på hur länder som har gjort detta länge (USA, UK, Frankrike t.ex), och de som är nya på det (Kina mfl). Ett hangarfartyg är en flytande flygplats, men det innebär precis all bakomliggande logistik för en flygplats också måste finnas på plats. Fast mitt i havet… Imponerande räcker inte till i sammanhanget. Då kan man ändå betänka att Kitty Hawk-klassen och USS Enterprise hade en besättning på ca 5.600-5.800 sjömän och flygare. Dvs. grovt räknat ca 25% fler än vad som finns ombord på USS Gerald R. Ford. Minst 40% av besättningen består tydligen av personal som på nåt sätt direkt är associerad med flygverksamheten. /Per Edited June 5 by Perman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tombola Posted June 5 Report Share Posted June 5 1 hour ago, Perman said: Imponerande räcker inte till i sammanhanget. Då kan man ändå betänka att Kitty Hawk-klassen och USS Enterprise hade en besättning på ca 5.600-5.800 sjömän och flygare. Dvs. grovt räknat ca 25% fler än vad som finns ombord på USS Gerald R. Ford. Minst 40% av besättningen består tydligen av personal som på nåt sätt direkt är associerad med flygverksamheten. /Per Jo, man kan tydligt se vad de lärt sig genom åren när man tittar på skillnaden i antal av besättningen som bara ”kör fartyget”, och alltså inte är en del av flygpersonalen på något sätt. Ett Nimitz-klass fartyg har 3500 personal för ”bara” fartygsrelaterade sysslor, och Gerald R. Ford har 2600. Rätt amazing skillnad i effektivitet, som man då istället kan lägga på flygplansmekaniker, vapentekniker, piloter osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted June 5 Author Report Share Posted June 5 Googlade på besättningsantal jämfört Gerald R. Ford aircraft klass och Nimitz klass. Observera att sifforna är ungefärliga! Gerald R. Ford aircraft klass Totalt: 4600 Besättning fartygsdelen: 2500 Flygdelen: 2100 Nimitz klass: Totalt: 5700 Besättning fartygsdelen: 3200 Flygdelen: 2500 Det ger ca 20% färre besättningsmedlemmar för Gerald R. Ford aircraft klassen. Källor: https://www.quora.com/What-is-the-crew-size-of-the-USS-Gerald-R-Ford The USS Gerald R. Ford (CVN-78) aircraft carrier has a crew of approximately 4,660 sailors. This includes the air wing, which has an additional 2,600 personnel. https://www.military.com/equipment/gerald-r-ford-class-aircraft-carrier#:~:text=Ford Class Aircraft Carrier,-Ford Class Aircraft&text=Propulsion%3A Two nuclear reactors%2C four shafts.&text=Crew%3A 4%2C539 (ship%2C air wing and staff). Crew: 4,539 (ship, air wing and staff). The CVN 78 is designed to operate effectively with nearly 700 fewer crew members than a CVN 68-class ship. Improvements in the ship design will allow the embarked air wing to operate with approximately 400 fewer personnel. https://navalpost.com/aircraft-carrier-uss-gerald-r-ford-set-to-sea-trials-after-a-long-break/ Each ship in the new class will save more than $4 billion in total ownership costs during its 50-year service life, compared to the Nimitz-class. The CVN 78 is designed to operate effectively with nearly 700 fewer crew members than a CVN 68-class ship. Improvements in the ship design will allow the embarked air wing to operate with approximately 400 fewer personnel. New technologies and ship design features are expected to reduce watch standing and maintenance workload for the crew. Gerald R. Ford is the first aircraft carrier designed with all electric utilities, eliminating steam service lines from the ship, reducing maintenance requirements and improving corrosion control. Nimitz klass: https://en.wikipedia.org/wiki/Ship's_company#:~:text=The number of personnel assigned,30 officers and enlisted personnel Besättning: 5700 The number of personnel assigned to the ship's company of a Nimitz-class aircraft carrier averages 3,200 officers and enlisted, while the associated carrier air wing has approximately 2,500 officers and enlisted personnel, and the embarked carrier strike group staff will average 25 to 30 officers and enlisted personnel. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted June 10 Author Report Share Posted June 10 On 11/27/2022 at 2:38 AM, Tombola said: Sjukt intressant design med den smala mitten och så breda överhäng åt sidorna. Undrar hur det funkar i hög sjö med manövrar och så? Den här videon kanske besvarar din fråga: 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.