Jump to content

Fråga om matbetalningskaoset på flygdagen i Uppsala


Perman

Recommended Posts

Efter att min son och jag hade stått i en lång kö till ett av hamburger köken på flygdagen den 27 augusti på F16 så kom vi överraskande snabbt fram till disken. Det visade sig då bero på att man inte behövde betala för käket och det utnyttjade man naturligtvis genom att beställa de största hamburgarna. Vid frågan om varför det var gratis så blev svaret från hamburgerkedjan i fråga bara "Det bjuder vi på".  Efteråt diskuterade vi detta och vi kom fram till att det måste bero på att kortbetalningssystemet och/eller swish blivit överbelastat och att man då kanske blivit tvungna att skänka bort maten. Anledningen till att man inte basunerade ut detta i högtalarna måste ha berott på att man inte ville orsaka trängsel och att folk skulle bli klämda eller nedtrampade om de fick veta att det var gratis käk. Frågan är förstås också om FM på nåt sätt varit inblandade och lovat att ersätta hamburgerkedjan för detta för att underlätta utspisningssituationen. Att FM inte gått ut och berättat om dessa betal- och utspisningsproblem offentligt kan man förstå då det inte är nån bra reklam för flygdagen. Jag tror dock inte att detta varade så jättelänge utan man blev nog tvungen att betala för maten igen senare på dagen tror jag. Nån som kan bekräfta nåt av detta eller vet mer om varför man skänkte bort maten och vem som fick betala kalaset?

 

/Per

 

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

  • Perman changed the title to Fråga om matbetalningskaoset på flygdagen i Uppsala

Jag har svaret. Det var vi alla som betalar skatt som bidrog till att alla matställen en stund bjöd på maten. Det var för att kortterminalerna under en tid inte fick kontakt. Det gick även ut att mobiltrafiken hade problem i området. Så det var väl en ganska hög belastning en tid.

 

så Försvarsmakten stod då för notan och ersatte för den beställda maten. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
On 9/24/2022 at 7:50 AM, madman said:

Jag har svaret. Det var vi alla som betalar skatt som bidrog till att alla matställen en stund bjöd på maten. Det var för att kortterminalerna under en tid inte fick kontakt. Det gick även ut att mobiltrafiken hade problem i området. Så det var väl en ganska hög belastning en tid.

 

så Försvarsmakten stod då för notan och ersatte för den beställda maten. 

 

Ungefär som vi misstänkte med andra ord. Beklagar det sena svaret. Tack!

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...