Jump to content

Nedlagt regemente?

111 SSK BAT

Recommended Posts

För er som bor i stockholmstrakten så finns det ett överskottsbolag i närheten av Ursvik/Rissne/Solna.

Det ligger på ett område som kanske är ett gammalt regemente. Min första fråga är: Vilket regemente låg där?

Vidare: I Solna, i närheten av Postens HK finns en gata som heter Armegatan samt ett antal kvarter med namnet rekryten, osv. Min andra fråga är: Vilket regemente låg där?

• Replies 66
  • Created
  • Last Reply
Låg inte T1 i Solna?

Linköping...

T1 var Svea Trängregemente/-kår/-bataljon

Sattes upp 1885 i Marieberg, Stockholm. Flyttade till Örebro 1907 och till Linköping 1928 där det blev kvar till nedläggningen 1985. Det levde vidare som bataljon under IB4 och senare kår till nedläggningen av IB4 1997.

Källa:

http://www.algonet.se/~hogman/regementen_f..._forbandsnr.htm

Ing1 låg väl i trakterna kring solna/frösunda ;)

Ing1:

1902-1957, Svea ingenjörskår, Stockholm

1957-1970, Svea ingenjörsregemente, Frösundavik, Stockholm,

1970-2000, Svea ingenjörsregemente, Södertälje (Almnäs).

Källa: http://www.algonet.se/~hogman/regementen_f..._forbandsnr.htm

Glömde skriva källa (samma som tidigare inlägg).

För er som bor i stockholmstrakten så finns det ett överskottsbolag i närheten av Ursvik/Rissne/Solna.

Det ligger på ett område som kanske är ett gammalt regemente. Min första fråga är: Vilket regemente låg där?

Vidare: I Solna, i närheten av Postens HK finns en gata som heter Armegatan samt ett antal kvarter med namnet rekryten, osv.  Min andra fråga är: Vilket regemente låg där?

Har det inte bara varit en massa administration där. Tygförvaltningen och annat.

Ing1 låg väl i trakterna kring solna/frösunda ;)

Ing1:

1902-1957, Svea ingenjörskår, Stockholm

1957-2000, Svea ingenjörsregemente, Frösundavik, Stockholm, från 1970 Södertälje (Almnäs).

Dom höll från början till vid Norrmälarstrand och Rålis; Pontonjärgatan och andra gatunamn skvallrar om det förflutna.

Ajdå :) nu var jag visst ute och cyklade igen... Alla -> :(( <- Mats

Det var natruligtvis Ing1 och I1 som flyttade från Solna 1970 enl. Bra Böckers Lexicon. I1 till Kungsängen och Ing1 till Almnäs...

EDIT: Å så va någon en minut före med en rättelse... :D

Det är bland det roligaste som finns att försöka reda ut FM:s flyttkaruseller.

I 1 låg i Sörentorp (Solna) 1940 - 1970 (nu Polishögskolan)

S 1 låg i Frösunda (Solna) 1938 - 1957 (sedan Intendenturförfaltningsskolan mm)

Ing 1 låg i Frösundavik 1922 - 1970 (nu Radisson Hotel eller nå't annat lyxigt)

Flera regementen har väl inte funnits i Solna, men mycket annat. FOA i Ursvik t ex.

Låna Armens förband, skolor och staber av Björn Holmberg. Rena guldgruvan.

:baskerKav:

När vi ändå är inne på gamla militärområden i Sthlm-området.

Det som nuförtiden heter Rissne verkar ha haft militär anknytning tidigare, dels gatunamnen som Pjäsbacken, Ridvägen, Kavallerivägen, Skvadronsbacken mfl, dels kvarterens namn som Dragonen, Kvartermästaren, Artilleristen mfl. Sen finns där en gammal mäss också.

Vad låg där?

När vi ändå är inne på gamla militärområden i Sthlm-området.

Det som nuförtiden heter Rissne verkar ha haft militär anknytning tidigare, dels gatunamnen som Pjäsbacken, Ridvägen, Kavallerivägen, Skvadronsbacken mfl, dels kvarterens namn som Dragonen, Kvartermästaren, Artilleristen mfl. Sen finns där en gammal mäss också.

Vad låg där?

Det var A 1, mellan 1946 och 1963. Det roligaste är att mässen på Rissne bara användes på lunchen. Officersmässen på Valhallavägen behöll man till 1961.

:baskerKav:

Jag kan rekomendera en sida som jag hittade när jag kollade om släktforskning.Adressen är www.algonet.se/~hogman/slaekt.htm

Sedan välj militaria.

På denna sida finns det mesta om vilka regementen som har funnits i landet och deras historia.

Som så riktigt påpekats har det alrig varit ett regemente på gamla VKÖ. Däremot har armen genom åren haft olika skolor/verksamheter i lokalerna. Tror att bland annat att inf. har haft sin kadetskola där under ett antal år. När det gäller regementen i Solna så har S1 och Ing1 legat där. S1 i Frösunda och Ing1 på Frösundavik.

Om du kör E4 norr ut och mellan Hagaparken och Järvakrog så har du på din vänstra sida Frösunda och gamla S1. Av detta finns barar gamla kanslihuset kvar, resten revs i samband med att man byggde de nya bostadshusen. Tidigare fram till sent 90-tal fanns både kaserner, matsal och andra byggnader kvar. Intressant att veta är att man på 80-talet skört grisar på områdetr som sedan sedan läkare fick öva på.

På din högra sida har du Frösundavik och gamla Ing1, här finns de flästa husen kvar och själva kasernen är i dag en del av hotellet som nu finns på området. Där i dag SAS har sitt huvudkontor fanns tidigare "våta graven" som var en övningsplats med skjutbana för Ing1.

Låg inte T1 i Solna?

Linköping...

T1 var Svea Trängregemente/-kår/-bataljon

Sattes upp 1885 i Marieberg, Stockholm. Flyttade till Örebro 1907 och till Linköping 1928 där det blev kvar till nedläggningen 1985. Det levde vidare som bataljon under IB4 och senare kår till nedläggningen av IB4 1997.

Källa:

http://www.algonet.se/~hogman/regementen_f..._forbandsnr.htm

det finns en mataffär i linköping som heter "lägerhyddan", det var ett martl föråd tillhörande T1, i affären finns massa trevlig bilder som ska påminna om att staden Linköping en gång husade tre regementen(Måste nästan vara nån typ av rekord vid sidan av sthlm)

Edit:stavning

I Linköping får man räkna med alla fingarna:

I 4 - Första Livgrenadjärreg

I 5 - Andra dito

T 1 - Svea Trängreg

T 6 - Östgöta Trängkår

Tyg 1 - Första tygkompaniet

A 1 - Svea Artillerireg

A 10, Lv 2 - Östgöta Luftvärnsreg

Sic transit gloria mundi - Så förgår världens härlighet...

:blink:

Linköping en gång husade tre regementen (Måste nästan vara nån typ av rekord vid sidan av sthlm)

+ en flygflottilj (F3), senare detachement (F13M, F16M, F17M)

och vi får heller inte glömma AF2.

Har för mig att Lkpg var sveriges näst största garnison (efter Boden) vid nedläggningen av IB4 1997.

EDIT: Var visst 3:a på den.

Skall vi även räkna riktigt gamla arméförband så fanns ju kungliga fälttelegrafkårens flygkompani på Malmen, senare tredje flygkåren.

Jag får det till max tre regementen samtidigt plus de på Malmen.

Måste nästan vara nån typ av rekord vid sidan av sthlm

Boden? :blink:

boden? hur många regementen har funnits där då? nu finn sju bara ett, ja ja en stort med massa olika förbandstyper men det är fortfarande ETT.

Alla de som nu är bataljoner under I19 var egna regementen fram till 2000.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...