DayofMilitary Posted September 17, 2022 Report Share Posted September 17, 2022 Godkväll Kära vänner Jag har en liten fundering som jag tänkte dela med mig av och höra lite vad ni har att säga om detta. Jag tycker att alla som är insatsberedda inom försvarsmakten skall ha en Id bricka. Då är frågan varför? Jo efter att ha rådfrågat nära och kära så är vi överens om att det viktigaste är att man kommer hem. Det spelar ingen roll i vilket skick man kommer hem i. Det kan vara att man kommer hem i en påse, flera påsar eller totalt sönder bränd. Då är brickan ett säkert sätt att veta vem det är som ligger på britsen, för den går inte sönder lika lätt som tillexempel ett legitimation eller körkort. I mitt fall så skulle brickan vara en moralhöjare av något slag för jag kan gå ut i den skit som man ska verka i och veta att oavsett vad som händer så kommer jag komma hem. Då skulle Försvarsmaktens beredskapspersonal och Hemvärnet ha dom ute och tas på vid beredskapshöjning. Eftersom personalen i viss mån skall vara insatsberedda efter 24 timmar, 7 dagar i veckan, 52 veckor om året. För som i all annan militärverksamhet så skall all materiell vara hel, ren, funktionsduglig och vara på plats. Då går det inte efter EXEMPEL 2 månader av krisen att komma med brickorna. -Här kommer vi med brickorna, vart är Eriksson? -Nä han stupade för 1 månad sedan. -Vart är Pettersson då? -Har är saknad. -Jaha men är Johansson här då? -Nä han är flyttad till 44de pluton. -Men vafan är Karlsson här då? -Ja Karlsson sitter och skiter så vänta här så kommer han nog snart. Allt från kalsonger, fordon, ammunition, tält och mat mm skall vara på plats och det gäller även brickorna enligt min mening. Detta är egna tankar och funderingar som man har haft med nära och kära samt kamrater inom försvaret/hemvärnet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
polman1 Posted September 18, 2022 Report Share Posted September 18, 2022 Inte ens utomlands har man dödsbricka längre. Man lämnar DNA innan avresa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders G. Posted September 18, 2022 Report Share Posted September 18, 2022 När och hur samplas DNA i det svenska försvaret för det syfte som beskrivs i det inledande inlägget? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
polman1 Posted September 18, 2022 Report Share Posted September 18, 2022 (edited) Man blir svabbad i munnen och det fryses in under missionstiden. Görs under läkarbesöket. Nu är det några år sedan sist för mig och det görs inte till exempel vid systemstöd eller tjänsteresa till vanliga länder. Edited September 18, 2022 by polman1 Förtydligande Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders G. Posted September 19, 2022 Report Share Posted September 19, 2022 Ja, det var ju inte svar på hur hemvärnet ersatt ID-brickorna. Någon som har info om själva frågan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
polman1 Posted September 21, 2022 Report Share Posted September 21, 2022 Har hemvärnet någonsin använt dödsbrickan? Jag var med länge men inte ett pip om det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
27Kilo Posted September 21, 2022 Report Share Posted September 21, 2022 Klart att hemvärnet har använt ID-brickan - stående order. Tilldelad bricka skall bäras/medföras vid mönstring, mobilisering, övning, repetitionsutbildning samt krig/krigsfara. Detta är tydligt angivet på kuvertet. Sedan att de inte har delats ut sedan slutet av 80-talet är en annan femma... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DayofMilitary Posted October 5, 2022 Author Report Share Posted October 5, 2022 Jag är med på att man kommer DNA testa. Men nu tänker jag att det är mitt i en brinnande kris och att ta DNA är nog långt ner på listan. Då skulle man kunna se på brickan och grovsortera så får man finsortera vid ert senare tillfälle. Som jag skrev detta är egna tankar och funderingar som jag går runt och funderar på. Inget om vad som är nu och sånt utan vad folk tycker. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts