Jump to content

Mönstra med tidigare självskadebeteende?

Recommended Posts

Hur tänker försvarsmakten på mönstringen gällande ett tidigare självskadebeteende. Förstår att de förmodligen är ett big no, men ändå. Hade en lite tuff period när jag var yngre och visste inte hur jag skulle hantera den mer än på det sättet. Mår mycket bättre idag och ser det hela mest som en erfarenhet. Har inga problem med stress eller krav och har inga diagnoser på papper alls, aldrig pratat med en psykolog eller något sådant. Men ärren syns, och kommer förmodligen upptäckas redan under sjuksköterskeundersökningen. Någon som varit med om detta och vet hur de resonerar? Förstår ifall det är ett såklart nej, men ändå lite segt eftersom det är det förgångna.

Sjukvårdens journaler är hemliga ändå så FM har inte tillgång till dem och kan inte tänka mig de skulle kräva utdrag från dem.

Personligen tror jag inte det är ett problem så länge du är ärlig och säger som det är till psykologen (om man fortfarande har sådan men det antar jag). Men då det är förhållandevis få som gör militärtjänst så kan det säkert påverka slutligt urval. Det påverkar alltså troligen chansen negativt men tror inte det är något som omöjliggör.

Lycka till och bra att du mår bättre.

8 hours ago, Peo said:

Sjukvårdens journaler är hemliga ändå så FM har inte tillgång till dem och kan inte tänka mig de skulle kräva utdrag från dem.

Personligen tror jag inte det är ett problem så länge du är ärlig och säger som det är till psykologen (om man fortfarande har sådan men det antar jag). Men då det är förhållandevis få som gör militärtjänst så kan det säkert påverka slutligt urval. Det påverkar alltså troligen chansen negativt men tror inte det är något som omöjliggör.

Lycka till och bra att du mår bättre.

Fördelen med sjuksystemet är att man kan bifoga ett utlåtande från läkare som bilaga till mönstringen.

Ifall psykologen eller någon annan funderar över eventuella ärr eller liknande.