Perman Posted August 22, 2022 Report Share Posted August 22, 2022 (edited) I stället för att vi som hittills skapar en ny tråd varje gång det är en flygdag så tänkte jag starta en tråd för alla FM.s flygdagar. Försvarsmaktens flygdag i Uppsala (sempermiles.se) Synd att man aldrig mer kommer att få se flygvapnets genom tiderna mest imponerande flygmaskin nämligen en Jakt-Viggen. /Per Edited August 22, 2022 by Perman 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted August 23, 2022 Report Share Posted August 23, 2022 14 hours ago, Perman said: Synd att man aldrig mer kommer att få se flygvapnets genom tiderna mest imponerande flygmaskin nämligen en Jakt-Viggen. /Per Hur kommer det sig att inte Swedish Air Force Historic Flight inte har någon Jaktviggen flygande? Sk 37 och AJS 37 har de. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adeptus Bellum Posted August 23, 2022 Report Share Posted August 23, 2022 1 hour ago, vikingman said: Hur kommer det sig att inte Swedish Air Force Historic Flight inte har någon Jaktviggen flygande? Sk 37 och AJS 37 har de. Det är av samma motsägelsefulla anledning som vi aldrig kommer att se museumflygningar med dagens moderna flygplan: för mycket föråldrad och integrerad elektronik som inte kan ersättas. AJ- och Sk 37 ur den äldre elektronikgenerationen (t.o.m. viss utrustning som är mekanisk), där kan du fortfarande lappa och laga på komponentnivå. I teorin så finns det en möjlighet att riva ut och ersätta elektroniken även i JA 37, men då krävs ett omfattande testprogram för att säkerställa flygsäkerheten. Så när teori ska omsättas i praktik: vem betalar? 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted August 23, 2022 Author Report Share Posted August 23, 2022 (edited) 2 hours ago, Adeptus Bellum said: Det är av samma motsägelsefulla anledning som vi aldrig kommer att se museumflygningar med dagens moderna flygplan: för mycket föråldrad och integrerad elektronik som inte kan ersättas. AJ- och Sk 37 ur den äldre elektronikgenerationen (t.o.m. viss utrustning som är mekanisk), där kan du fortfarande lappa och laga på komponentnivå. I teorin så finns det en möjlighet att riva ut och ersätta elektroniken även i JA 37, men då krävs ett omfattande testprogram för att säkerställa flygsäkerheten. Så när teori ska omsättas i praktik: vem betalar? Tack för förklaringen! Om man bara får drömma sig kvar i nostalgins värld för ännu en liten stund så finns det många siffror som imponerar alt. förvånar när det gäller just Jakt-Viggen. Två siffror speciellt kommer jag aldrig att glömma: Den första är stighastigheten. Från det att planet stod med tillslagna bromsar på startbanan till att det nådde 10.000 m så ska det ha tagit 1 minut med en JA 37. Den andra gäller bränsleförbrukningen. Med ebk i zon III så ska den interna bränsletanken på 8 kubik i Jakt-Viggen ha räckt i 10 min. Snacka om bränsleförbrukning! Till sist bara en liten hyllning till "min" flygflottilj F 13 Bråvalla, Martin Blå och piloten Jerry Pousette: F13 BRÅVALLA - SAAB JA37 VIGGEN (youtube.com) /Per Edited August 23, 2022 by Perman 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slenke Posted August 23, 2022 Report Share Posted August 23, 2022 Nån mer än jag som ska till F16 nu på lördag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
madman Posted August 23, 2022 Report Share Posted August 23, 2022 (edited) Tror faktiskt jag står över. Då jag inte är så förtjust i köer och trängsel. Samt att jag nog kommer att se det mesta som då flyger. Senast när det begav sig blev det långa köer för att slussa ut alla fordon. Så man hade extra uppträdande för att folk skulle stanna kvar. Nu har man förberett ännu bättre. Vid bl.a. katastrofutfarterna ut på Lv600 (g:a E4). Så har man byggt om så att två fordon kan mötas. Svartbäckgatan pratas det om att den ska vara avstängd i norrgående fil från luthagsleden i Uppsala. För att bättre kunna slussa bussarna som går från Centralstationen etc. I dess närområden kommer det att vara parkeringsförbud. Men du behöver inte känna dig ensam. Då det spekuleras i uppskattning på mellan 100.000 till 160.000 personer. Och ska vara en generalrepetition inför 100 års jubileum 2025. Edited August 23, 2022 by madman 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slenke Posted August 24, 2022 Report Share Posted August 24, 2022 Kommer ta bilen dit och anlända 0630 hade jag tänkt. Parkeringen öppnar 0600, kommer det vara mycket trängsel för parkeringsplats då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pederb& Posted August 24, 2022 Report Share Posted August 24, 2022 Någon som vet vart 2023 kommer att hållas? Har hört rykte om Malmen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted August 24, 2022 Forumsledning Report Share Posted August 24, 2022 Jag kommer att finnas på Spotter-läktaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted August 24, 2022 Report Share Posted August 24, 2022 12 hours ago, Slenke said: Kommer ta bilen dit och anlända 0630 hade jag tänkt. Parkeringen öppnar 0600, kommer det vara mycket trängsel för parkeringsplats då? Nä, men köer till den. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slenke Posted August 25, 2022 Report Share Posted August 25, 2022 20 hours ago, Pederb& said: Någon som vet vart 2023 kommer att hållas? Har hört rykte om Malmen Har vi hunnit bli fullvärdiga medlemmar i Nato till dess tror jag att vi kan komma att få se mycket spännande då. Eller jag hoppas iaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TKraften Posted August 25, 2022 Report Share Posted August 25, 2022 14 minutes ago, Slenke said: Har vi hunnit bli fullvärdiga medlemmar i Nato till dess tror jag att vi kan komma att få se mycket spännande då. Eller jag hoppas iaf Med tanke på att 23 Natoländer av 30 redan har ratificerat klart och 21 länder av 23 även deponerat protokollet så är chansen stor att innan årets slut så är Sveriges och Finland Natomedlemmar. (Status 24/8) //TF 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
madman Posted August 25, 2022 Report Share Posted August 25, 2022 (edited) Hade tydligen fel. Det beslutades 1925 att flygvapnet skulle bildas 1926. Tydligen är det ännu mer avstängningar på stadens gator i riktning mot F16. Samt parkeringsförbud ganska långt därifrån. Så bil till parkeringen på fälten inne på F16 från g:a E4 Lv 600. Eller att hoppa på en buss rekommenderas. Sedan finns det nog även alternativet Gysingevägen lv? via Ulva kvarn i år igen. Hade så trevligt. ni som åker dit. Edited August 25, 2022 by madman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
polman1 Posted August 25, 2022 Report Share Posted August 25, 2022 Jag ska dit, det har jobbats hårt på att förbättra trafiksituationen från förra gången. Man kan komma rätt sent och ändå se allt enligt programmet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted August 31, 2022 Report Share Posted August 31, 2022 Hur var Försvarsmaktens flygdag i Uppsala? Vilka utländska flygvapen var representerade? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slenke Posted August 31, 2022 Report Share Posted August 31, 2022 1 hour ago, vikingman said: Hur var Försvarsmaktens flygdag i Uppsala? Vilka utländska flygvapen var representerade? Det var riktigt ball tycker jag. Det var finska, brittiska, tyska och amerikanska representerade. Mina favoriter var ändå Team 50, B-52 (såklart) och uppvisningarna med J-35 (han tog i rätt duktigt med det gamla planet). 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted February 4, 2023 Author Report Share Posted February 4, 2023 Helikopterflottiljen på Malmen arrangerar FM:s flygdag i år: Helikopterflottiljen arrangerar Försvarsmaktens flygdag i år (svt.se) Vad bra! Då behöver man inte åka så långt i år. Hoppas att man kommer att basera även S-106 på Malmen. /Per 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted December 6, 2023 Author Report Share Posted December 6, 2023 Quote Flygvapnets förband kommer att genomföra traditionsenlig formationsflygning – julgransflygning – över delar av Sverige i december. I år blir det speciellt eftersom det blir sista gången som Flygskolan genomför julgransflygning med SK 60. Formationsflygningen planeras att genomföras över Mälardalen och Östergötland den 18 december. I samband med detta anordnas det en pressträff i Linköping. FLYGVAPNETS JULGRANSFLYGNINGAR 2023 Reservdag är 19 Dec. /Per Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted February 20, 2024 Author Report Share Posted February 20, 2024 Quote Skolflygplan 60 (SK 60) har utbildat generationer av piloter och har använts i över 60 år i Flygvapnet. I juni i år avvecklas SK 60 vilket Luftstridsskolan uppmärksammar med olika aktiviteter under våren och sommaren. Quote Avvecklingsceremoni SK 60 på Flygvapenmuseum tisdag den 18 juni I juni genomförs en avvecklingsceremoni med Flygvapnet på Flygvapenmuseum med bland annat en flyguppvisning och en pressträff. Tid & Plats: Kl. 14.30 - 16.00 på Flygvapenmuseum i Linköping Övrigt: Öppet för allmänheten, observera att entré krävs för ceremonin inne på museet men flyguppvisningen utomhus är gratis. Flygvapnet tar farväl av Skolflygplan 60 (mynewsdesk.com) /Per Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted March 15, 2024 Report Share Posted March 15, 2024 Den 24 augusti är det dags för Försvarsmaktens Flygdag 2024. I år är du välkommen till Blekinge flygflottilj i Ronneby, där du får ta del av en heldag med flygvapnet och delar av övriga Försvarsmakten samt det civila försvaret. Mer information om Flygdagens schema, hur du hittar hit, mat- och fikamöjligheter, samt mycket mer kommer inom kort och vi uppdaterar kontinuerligt med ny information. Så håll koll på den här sidan! https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/uppvisningar-och-evenemang/forsvarsmaktens-flygdag-2024/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pederb& Posted March 15, 2024 Report Share Posted March 15, 2024 Så inget på Malmen alltså Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted March 15, 2024 Report Share Posted March 15, 2024 1 hour ago, Pederb& said: Så inget på Malmen alltså Om du bor i Linköpingstrakten kommer de närmasta flygdagarna vara i Nyköping och Norrköping i år. https://www.flygdagar.se/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pederb& Posted March 15, 2024 Report Share Posted March 15, 2024 Ja, detta för man ju inte missa, Mini-disco och meet & greet med Lollo & Bernie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slenke Posted March 15, 2024 Report Share Posted March 15, 2024 Första sen natointrädet, detta kan bli spännande! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tecanus Posted April 27, 2024 Report Share Posted April 27, 2024 Enligt andra sajter så deltar Finland med F/A-18 och RAF med Typhoon. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted August 28, 2024 Report Share Posted August 28, 2024 Försvarsmaktens Flygdag 2024, F17 Kallinge, Blekinge. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted November 16, 2024 Report Share Posted November 16, 2024 Ingen Försvarsmaktens flygdag år 2025. Flygvapnet firar 100 år med flera evenemang 2026 Citat: Under nästa år samlar Flygvapnet kraft inför jubileumsåret 2026. Av den anledningen kommer det inte att arrangeras någon flygdag år 2025. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slenke Posted November 18, 2024 Report Share Posted November 18, 2024 Buuu Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts