Jump to content

Vill göra lumpen men "slapp" pga dum psykolog...

Recommended Posts

När jag mönstrade så kunde jag visa läkarintyg på att jag varit förskyld i en 3 veckor när jag kom up. Hadde dock ringt till dem innan och raporterat detta par dagar i förväg, svaret jag fick var att om jag orkar så kom, annars så skulle jag ringa och "sjukanmäla" mig. Dock så behövde jag inte ta med kläder för fys-test för jag varit sjuk en längre tid.

Då jag ansåg att jag orkade med att mönstra den dagen så tog jag chansen att få det avklarat. Efter information som att "lumpen är häftigt" och ett rös av powerpoint-presentationer så blev det inskrivningsprov och strässtest. Inskrivningsprovet blev det en 5a på bägge delar ( ordförståelse och logiskt tänkande eller vad det var ). Strässtestet blev en 2a och detta var något som psykologen antyde på var för dåligt för att jag skulle bli "godkänd". Antagligen så verkade inte psykologen förstå vilket tildstånd jag var i. Samt att anledningen till att jag inte hadde något "fösta val" på vilken känst jag ville göra var pga att jag anser att alla passar mig förutom jägarförbanden. Det ända "krav" jag har på utbildingen är att det ska ingå tid ute i fält ( destu mer destu bättre ) och inget fjanteri med vapenfri känst ( detstu mer destu bättre ).

Det psykologen gjorde var att skrev ett "intyg" om att jag slipper göra lumpen, men jag har rätt att överklaga. Dock så fann jag inte bland det fintstilta att jag i sådana fall måste överklaga innom 3 veckor ( vilket är försent nu ), men förvisso så råkade jag ut för en familjetrasedi ( och närmare detaljer gör inte er klokare ) som kostat en hel del tid och engergi samt orsakat en deprition.

Förövrigt så har även den bästa ( jag ) en hel del krämpor. Jag har läs och skrivsvårigheter eller dyslexi som man så fint kallar det. Har pga av depritionen som nämdes tidigare gått upp i vikt ( i skrivande stund 98 kg, är 183 cm lång ). Har pga samma deprition ökat kalloriintaget ungefär 2700 kalorier/dag vilket är en aning för mycket, samt så har jag pga samma deprition slutat simma än 3 gånger i veckan, och leva ett relativt fysiskt liv ( har rent ut sakt issolerat mig framför datorn, men försöker åt minstånde göra vettiga saker som programmering :( ). Detta är nog mina krämpor och som sakt så "normalt" sätt så lever jag ett relativt aktivt liv.

Någon som kan komma med förslag till ännu roligare utbillningar innom det millitära...

Här finner du vad du söker...

Seriöst, det finns bra saker att göra, även inom det militära. Jag överlåter det till er som har mer koll på det att tala om ex vis HV och FBU. Det viktigaste är nog att du rycker upp dig, tar tag i ditt liv och gör något, som INTE har med datorn att göra. Stäng ner den och bestämm att den ska vara nerstängd t ex en vecka. Klara du inte att komma ur själv sök hjälp. INGENTING blir bättre av att tycka synd om sig själv. Lycka till

Det psykologen gjorde var att skrev ett "intyg" om att jag slipper göra lumpen, men jag har rätt att överklaga. Dock så fann jag inte bland det fintstilta att jag i sådana fall måste överklaga innom 3 veckor (vilket är försent nu)

Det är inte försent att överklaga, jag gjorde det 1,5år efter mönstring. Det gick bra :baskerPa:

Vad gäller din depression, så bör du kontakta en psykiater om detta ännu är gjort.

FM vill inte ha deprimerade personer, som tur är.

Detta var ju jätte uppmuntrande.

Nej, men ärligt.

Jag tycker själv inte att personer som lider av depression hör hemma i en möljö där det kan kommas att ställas höga krav på dem, jag tycker även att det är en säkerhetsfråga vid användning av maskiner/fordon/vapen/verktyg.

Att inte orka leva upp till ev. krav eller att skada sig själv eller andra personer kommer inte att få dig att må bättre. Erfarenhet från vpl. av personer som upplevde att de inte hade några som helst problem innan GU mådde otroligt dåligt när de inte klarade av tjänsten.

Men, viljan att göra vpl. ser jag ju som ett friskhetstecken, det är ju aldrig försent, jag tycker att du skall kontakta psykolog och först och främst se till att du mår bra, sedan kan du överklaga.

Lycka till :baskerPa:

Håller med föregående talare. Och tänk på att du har fram till 24 års ålder på dig att göra lumpen, gott om tid alltså för att träna och komma i form, både fysiskt och psykiskt. Kan du visa upp att du har gjort sådana stora ansträngningar för att kunna göra din värnplikt så är det nog ett stort plus när pliktverket gör en ny bedömning.

Kämpa på ;)

Min deperation beror på att nära och kära höll på att köra ner sig på amfetamin, medas "samhället" bara stog och tittade på samtidigt som be bara stog och gapa för att se till att situationen för mig och de andra inblandade förvärs. Finns så mycket hjälp att få när man är drogfri ( denna menig får ni dock tolka med otroligt mýcket irroni ) men ingen seriös hjälp alls finns att få för att få folk drogfria. Samt de andstälda på socialförvaltingen var inte äns sakkunniga. Samt de såkallade sakkunniga hjälporganisationer ( RNS, Hassela, FMN med flera ) var inte till någon hjälp, snarare var det till någon enorm belastning då det ända de verkar kunna är att propagera för ett krig mot narkotika, som är ett krig som inte går att vinna. Lösningen var att temporärt flytta till Holland och få in dem på en privatklenik där. Då denna metod gav enorma framsteg bara de försa dagarna så kan ni väll räkna ut att soc, hassela, RNS, FMN, Björn Fries och Morgan Johansson förklarade en för högföräderi. Men den som inte vet att svensk narkotikapolitik redan har skjutigt sig i foten samt sprängt bort hela foten med kärnvapen, är väll knappast allmänbildad. Men iaf detta slet väldigt mycket på en fysiskt och så en dag så brast det.

Men åter till ämnet. Jag tycker att det är konstigt att allt så många la märke till att jag är deprimerad, men inte att min deprition kom efter jag mönstrat. Förvisso så jag jag jävligt seg i skallen då jag mönstra pga av 3 veckors förskylning, och på så sätt fick en 2:a på stresstestet, vilket psykologen ansåg var för dåligt resultat. Fick 5 på logik och ordförståelse ( inskrivningsproven ). Hur bra resultat är det?

Om mitt sk "spelberoende" så gäler det nog bara de spel jag själv knopat i hop... sk "Beta testning". Blitz3D är en aldeles underbar miljö att knopa ihop små ( och stora ) spel. Har nog världens största samlig på pac-man- och pongkloner som jag själv gjort. Om det inte skulle varit att 30-dagas demoversionen tog slut så skulle jag nog bli klar med min C&C-klon. Får väll sätta mig ner och cracka demot eller hosta ihop 100$.

Att det stäls hårda krav i vpl är man berädd på. När jag jick i 9:an praktiserade jag en vecka ute på P7 revingehed, samt har varit med i arméns ungdomsverksamhet ( både sommar- och vinterkurs ). Har förutom det jag fick skjuta på praoen ( 4 lösa patroner med en AK5 ) och ungdomsverksamheten även skjutigt en hel del med hagel och stutsare, närmare bestämpt så har jag jägarexamen ( alltså jag är en sådan jägare som jagar djur, inte människor ). Min kunskap om stora maskiner är inte så värst imponerande ( "if it ain't broken, don't fix it" ). Fick förövrigt under praoen leka med en stor grävskopa. Under sommarkursen råkade jag köra i sönder en jeep av nogot slag, förvisso så sa en Löjtnad att jag skulle föra han till sitt kontor så snabbt som möjligt. :) ( och så är det här vi citerar thåstöm "... jag lydde bara årder och mit land. Jag lydde bara årder och mitt land" eller något i den stilen ).

Mitt psyke är förövrigt på bättringsväg. Sakta men säkert så sabliliceras det sig. Ska snart påbörja en sådan där mirakelkur för att bränna bort lite fett, vilket kan behövas. Samt så finns det ett fotbollslag ( korp-fotboll eller något sådan... ) som behöver en ny back så min fysik kommer nog hamna på där jag var innan ganska så snart. Om mitt schema tillåter det så kommer jag börja simma igänn till hösten en 3 - 4 gånger i veckan samt se om man kan utnjutja skolans jym. Har förövrigt funderat på att välja anpassad studiegång och välja bort lite ämne i skolan för att läsa upp det jag har missat och för att kunna träna mer.

Till sist så nej jag sitter inte hemma och tycker synd om mig själv, jag sitter hemma och ger mig själv produktiv kretik så jag kan bedömma vad det är som är fel och vad det krävs för att rätta till felen.

Betongungen: Du har rätt attityd, kör hårt och hoppas att det ordnar sig för dig. När du känner dig OK igen så kan du skicka ett brev till Pliktverket och meddela att du vill mönstra igen. Lägg fram så många bra argument du kan. Även om det finns "sista-datum" för överklagningar så går det att göra det senare, det är jag ett levande exempel på. Var först inskriven som Bevakningsgruppchef på A9, men ångrade mig efter ett halvår (hade ännu inte ryckt in). Skrev att jag ville byta p.g.a att jag ville bli yrkesofficer, och att jag ville att befälen skulle ha lite mer att gå på. Strax efteråt fick jag ett brev från Pliktverket där det stod att jag hade fått min befattning ändrad.

Jag kommer att rycka in lite senare än de flesta ändra, jag är 21 nu och jag antar att de flesta andra kommer vara 18-19. Men vad gör det!?

Lycka till!!

Jag var också äldre när jag ryckte in pga utlandsvistelse.

Skriv OCH ring och tala med pliktverket, låt gärna någon kika på brevet, du har ju redan påpekat din dyslexi. Det ser ju alltid bättre ut om det är rättstavat

Lycka till, än en gång

-edit- Rätsatvning :)

Edited by Wehrwolf

Fick 5 på logik och ordförståelse ( inskrivningsproven ). Hur bra resultat är det?

Testerna på mönstringen är graderade efter en standardkurva där 5 är medel. Att det är en standardkurva betyder att fördelningen inte är jämn och att det därmed är väldigt många som får fyror, femmor och sexor och jättefå som får ettor, tvååor, åttor och nior.

Om du väljer "inskrivningsprov" och trycker på "hämta" på följande sida så får du se hur det fördelar sig:

http://www.pliktverket.se/Statistik/Egetva...l/se-search.asp

Kunde inte avhålla mig för att tillägga: Jobba på!!

Du har ju redan en plan på hur du ska förändra ditt liv.... BRA!!

Sätt upp mål för dig, realistiska sådana.

Att göra lumpen kan vara både negativt och positivt, för mig överväger klart den positiva sidan.

Som tidigare sagts, får du inte någon plats pga av platsbrist eller nåt så finns ju allltid 3 mån. HV-utb.

Good on you!

/Thomas

Men åter till ämnet. Jag tycker att det är konstigt att allt så många la märke till att jag är deprimerad, men inte att min deprition kom efter jag mönstrat.

Ja, men det är väl en bra idé att vara "klar" med en depression innan man gör vpl? mao, jag menar inte att du blir deprimerad av att göra lumpen, men det kan vara nog jobbigt ändå, utan depression.

Jag har haft kamrater som haft div. problem innan inryck och de har haft det otroligt jobbigt, allt från problem med lagen till flickvänner, det är inte kul att behöva deala med det också.

Jag tycker du är på helt rätt väg.

Är 3 månaders ett alternativ då? :baskerPa:

Det låter som han inte blev inskriven i utbildningsreserven så då är svaret nej.

betongungen: Angående övervikten så funkar nutrilett jäkligt bra. Var beredd på att det blir några jobbiga veckor. Dock blir det mycket resultat.

*dem spänner fast dig i en stol

*håller upp dinna ögon med klämmor "ala Clockwork"

*Sätter ett blinkande specrum fram för dinna ögon

Om du svimmar är det 1-0 till pliktverket

Nej stresstestet lär bestå av ett a4 med flyttande text, där du ska utföra småuppgifter på tid. Uppgifterna är ganska enkla men det handlar om att "tänka efter", och det handlar om att få maximalt antal rätt.

Nej stresstestet lär bestå av ett a4 med flyttande text, där du ska utföra småuppgifter på tid. Uppgifterna är ganska enkla men det handlar om att "tänka efter", och det handlar om att få maximalt antal rätt.

Eller så menar han delprovet på inskrivningsprovet som går på tid. Dvs. typ logiska delen fast X antal sekunder på varje uppgift. Jag gjorde iaf. inget annat stresstest.

Den mest meningslösa testet är ju fan psykologen, dem bara bedömmer sådär... efter personlighet enligt mig...

dem tar inte hänsyn till nervösitet eller sjukdom...

Aja lycka till finns mycket att välja emellan, kanske elektriker? osv....

Edited by Greenment

Den mest meningslösa testet är ju fan psykologen, dem bara bedömmer sådär... efter personlighet enligt mig...

Är det inte personligheten som ska bedömas hos en psykolog? Har jag hamnat i fel yrke? Nervositet? Klarar man inte av att prata med en psykolog pga nervositet så är det nog mycket man inte klarar av när man är nervös. Vad menar du med sjukdom? Om personen är förkyld (eller någon annan "mindre" sjukdom) så ska det förhoppningsvis inte inverka allt för mycket på dennes psyke (man blir sjuk även i krig). Snackar vi om depressionen (jag vet den kom efteråt)? Som tidigare nämnts är det väl ganska juste att inte deprimerade människor vistas i miljöer med vapen och andra instrument för våld och förstörelse.

Fram för längre och mer djupgående bedömningar av mönstrandes personlighet!!!!

Betongungen, jag tror inte att det gjordes något stresstest när jag mönstrade, men om det är så att läsning ingår, som någon annan sade här, så kan jag förstå att du får ganska dåligt resultat, utan att det behöver ha något med din egentliga stressnivå att göra, detta borde psykologen tagit hänsyn till, känner han/hon till din dyslexi? Finns det alternativa test att göra? Test som i så fall inte är beroende av läsning.

Om jag satt som mönstringspsykolog och tog del av din livssituation som du beskriver den, så skulle jag nog inte ge dig någon befattning (Hoppas du inte tar illa upp för att jag säger det). Detta är nu, bedömningar är färskvara och mycket kan ändras, jävlar anamma saknar du ju inte så det kan säkert lösa sig.

Hjälp till narkomaner, jag har varit i en liknande situation som du under lång tid, för personen i min närhet, löste det sig till slut, hoppas jag i alla fall, man är fortfarande rädd att något ska hända. Nog är det underligt att man måste vara fri från sitt missbruk för att få hjälp med sitt missbruk, snacka om moment 22.

Lycka till!!

:D

Håller med... jag vet en som mönstarde två gånger i karlstad... varför vet jag inte.

Olika värden vid psykologen, va ju två olika psykologer också...

Första gången fick han inte ha stridande befattning, andra gången gick det...

:baskerPa:

Min deperation beror på att nära och kära höll på att köra ner sig på amfetamin, medas "samhället" bara stog och tittade på samtidigt som be bara stog och gapa för att se till att situationen för mig och de andra inblandade förvärs. Finns så mycket hjälp att få när man är drogfri ( denna menig får ni dock tolka med otroligt mýcket irroni ) men ingen seriös hjälp alls finns att få för att få folk drogfria. Samt de andstälda på socialförvaltingen var inte  äns sakkunniga. Samt de såkallade sakkunniga hjälporganisationer ( RNS, Hassela, FMN med flera ) var inte till någon hjälp, snarare var det till någon enorm belastning då det ända de verkar kunna är att propagera för ett krig mot narkotika, som är ett krig som inte går att vinna. Lösningen var att temporärt flytta till Holland och få in dem på en privatklenik där. Då denna metod gav enorma framsteg bara de försa dagarna så kan ni väll räkna ut att soc, hassela, RNS, FMN, Björn Fries och Morgan Johansson förklarade en för högföräderi. Men den som inte vet att svensk narkotikapolitik redan har skjutigt sig i foten samt sprängt bort hela foten med kärnvapen, är väll knappast allmänbildad. Men iaf detta slet väldigt mycket på en fysiskt och så en dag så brast det.

Men åter till ämnet. Jag tycker att det är konstigt att allt så många la märke till att jag är deprimerad, men inte att min deprition kom efter jag mönstrat. Förvisso så jag jag jävligt seg i skallen då jag mönstra pga av 3 veckors förskylning, och på så sätt fick en 2:a på stresstestet, vilket psykologen ansåg var för dåligt resultat. Fick 5 på logik och ordförståelse ( inskrivningsproven ). Hur bra resultat är det?

Om mitt sk "spelberoende" så gäler det nog bara de spel jag själv knopat i hop... sk "Beta testning". Blitz3D är en aldeles underbar miljö att knopa ihop små ( och stora ) spel. Har nog världens största samlig på pac-man- och pongkloner som jag själv gjort. Om det inte skulle varit att 30-dagas demoversionen tog slut så skulle jag nog bli klar med min C&C-klon. Får väll sätta mig ner och cracka demot eller hosta ihop 100$.

Att det stäls hårda krav i vpl är man berädd på. När jag jick i 9:an praktiserade jag en vecka ute på P7 revingehed, samt har varit med i arméns ungdomsverksamhet ( både sommar- och vinterkurs ). Har förutom det jag fick skjuta på praoen ( 4 lösa patroner med en AK5 ) och ungdomsverksamheten även skjutigt en hel del med hagel och stutsare, närmare bestämpt så har jag jägarexamen ( alltså jag är en sådan jägare som jagar djur, inte människor ). Min kunskap om stora maskiner är inte så värst imponerande ( "if it ain't broken, don't fix it" ). Fick förövrigt under praoen leka med en stor grävskopa. Under sommarkursen råkade jag köra i sönder en jeep av nogot slag, förvisso så sa en Löjtnad att jag skulle föra han till sitt kontor så snabbt som möjligt.  :lol: ( och så är det här vi citerar thåstöm "... jag lydde bara årder och mit land. Jag lydde bara årder och mitt land" eller något i den stilen ).

Mitt psyke är förövrigt på bättringsväg. Sakta men säkert så sabliliceras det sig. Ska snart påbörja en sådan där mirakelkur för att bränna bort lite fett, vilket kan behövas. Samt så finns det ett fotbollslag ( korp-fotboll eller något sådan... ) som behöver en ny back så min fysik kommer nog hamna på där jag var innan ganska så snart. Om mitt schema tillåter det så kommer jag börja simma igänn till hösten en 3 - 4 gånger i veckan samt se om man kan utnjutja skolans jym. Har förövrigt funderat på att välja anpassad studiegång och välja bort lite ämne i skolan för att läsa upp det jag har missat och för att kunna träna mer.

Till sist så nej jag sitter inte hemma och tycker synd om mig själv, jag sitter hemma och ger mig själv produktiv kretik så jag kan bedömma vad det är som är fel och vad det krävs för att rätta till felen.

DU har bra attityd, jag tycker du skall överklaga... har inte läst hela tråden än... hur som helst, skriv till pliktverket!

Skulle vilja ge dig ett tips, ta det inte personligt, jag har själv samma fel, jag ser att du har svårt för att stava, kanske dyseleksi? ska inte vara nåt hinder, men du bör använda rättstavnings program när du mailar dom, eller be någon skriva det du vill ha sagt i brevet!

När du skriver bör du inte gå in för mycket på deprisioner osv, pliktverket är rädda för sånt.

;)

Jag har fåt använda andras hjälp och stavnings program... inte alltid dom hjälper heller.

Edit: Sorry!!! såg att dyseleksi hadde blivt nämnt redan!

jag lykades även fast jag har samma problem...

Edited by Wittman

:((

Håller med... jag vet en som mönstarde två gånger i karlstad... varför vet jag inte.

:blink:

Vilket väl kanske inte är så jättemärkligt.

Vet man hur ett test går till så är det väl självklart att det går bättre än om man kommer oförberedd!

Det här med ommönstring tycker jag känns fel. Alla ska väl ha samma chans, och enda anledningen till att man inte skulle ha samma förutsättningar inför första mönstringen är väl att man är SJUK inför fystesterna? Klarar man inte av att prata hos psykologen så kanske det inte är riktigt rätt att göra lumpen heller? Som sagt, det är en ganska tuff miljö/jargong i grönkläderna ibland.

Låter kanske lite.. hårt? :lol:

Stå på dig och tjata. Du får jobba med pannbenet redan innan lumpen, så kanske du kommer in ändå.

Pliktverkets vägar äro outgrundliga.

,O

:((

,O

Vilket väl kanske inte är så jättemärkligt.

Vet man hur ett test går till så är det väl självklart att det går bättre än om man kommer oförberedd!

Det här med ommönstring tycker jag känns fel. Alla ska väl ha samma chans, och enda anledningen till att man inte skulle ha samma förutsättningar inför första mönstringen är väl att man är SJUK inför fystesterna? Klarar man inte av att prata hos psykologen så kanske det inte är riktigt rätt att göra lumpen heller? Som sagt, det är en ganska tuff miljö/jargong i grönkläderna ibland.

Låter kanske lite.. hårt? :lol:

Stå på dig och tjata. Du får jobba med pannbenet redan innan lumpen, så kanske du kommer in ändå.

Pliktverkets vägar äro outgrundliga.

,O

Jo, abslout... Men Samtidigt tycker jag att det är lite konstigt... finns b la en som inte klarade värnplikts psykologens krav men som kom in på polishögskolan.

Visst är det som du säger, men en psykolog är ju en männsika(?) som man pratar med, inte riktigt samma sak som att göra samma prov två gånger, har varit i kontakt med psykologer även privat... vet ganska väl hur det funkar, och dom är inte speciellt lätta att lura...

:D

Personligen tycker inte jag att en förkyling ska räknas som sjukdom när det kommer till psykologen, failar man där så är det så, men ändå förstår jag killens problem...

Men som jag ser det; klarar man inte att prata med psykologen när man är förkyld så kanske man inte passar i stridande befatting.

Och även fast personliga tragidier kan va påfrestande bör man klara psykologen, annars är det ju ett bevis på att man har svårt att hantare personliga nederlag, vilket i sin tur kan va förödande i stridande förband.

T ex om kamraten blir skadad eller om man för veta att flickvänne görslut... doms er det förmodligen så att kalrar man inte det som cvili och i fredstid gör man inte det sen heller... man måste vara strak... så är det nog vid närmare eftertanke.

:blink::((

Jag hade en kille i min grupp som hade dysselexi (stavning?).

Han var ingen stjärna, men det fanns värre än han.

När han hade kvaddat lavett nr 14 (av 18 stycken) på grund av att han inte hade fällt upp stödbenet fick jag (efter den femte felskrivna av honom) skriva skadeanmälan. Skitkul!

Han blev därefter degraderad från försteförare på våt tgb 30 till XXX-förare. Jag skulle till och med köra före honom i ordningen, trots att jag inte hade någon utbildning