Tony65 Posted July 24, 2022 Report Share Posted July 24, 2022 Nyfiken på en sak, ni som åkt på HV mob-larm test med inställelse: Får man milersättning om man t.ex. befinner sig 30 mil från inställelseplatsen? Obs, pratar om övningslarm, ej skarpt läge. Man kan ju befinna sig var som helst när ett larm testas (med inställelse, t.ex. man kör övningen 24 tim innan den avbryts). Er erfarenhet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanErik Posted July 24, 2022 Report Share Posted July 24, 2022 Mitt tips är att ställa frågan via medinflytanderöret innan det händer. Rimligtvis finns det en gräns men i princip ska reseersättning utgå. Du OCH förbandet bör dock värdera övningens betydelse. Är det värt kostnaden att du inställer dig från det avståndet? Jag utgår från att du då inte bor 30 mil bort. //JE 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony65 Posted July 24, 2022 Author Report Share Posted July 24, 2022 5 minutes ago, JohanErik said: Mitt tips är att ställa frågan via medinflytanderöret innan det händer. Rimligtvis finns det en gräns men i princip ska reseersättning utgå. Du OCH förbandet bör dock värdera övningens betydelse. Är det värt kostnaden att du inställer dig från det avståndet? Jag utgår från att du då inte bor 30 mil bort. //JE Tack för tipset. Ja man har troligen en dialog med chefen. Nej, bor 2 mil bort, men man kan ju vara på tjänsteresa eller semester… Skulle vara intressant att höra om andras erfarenheter, man kan ju inte vara stand-by vid orten 24/7 året runt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frippe Posted July 25, 2022 Report Share Posted July 25, 2022 Min tanke är nog att det inte utgår reseersättning från annat än hemort eller annan normal uppehållsort. Ett övningslarm med inställelse är inget obligatoriskt, så utifrån det bör man nog värdera noga hur man väljer att göra. Inte så att man automatiskt ska skita i det men lite förnuft inför oannonserade övningar får vi nog ha, för att livet ska fungera. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ukko Lode Posted August 1, 2022 Report Share Posted August 1, 2022 Nyckeln är övning! Även om det ev sagts test av hv-beredskap, så är det i sig en övning! I grunden är det då anordnad resa, som eg alltid, gäller. Förordningen om förmåner anger i 12 § - Hemvärnssoldater får vid inryckning till och utryckning från tjänstgöring i hemvärnet fri resa mellan bostaden eller arbetsplatsen och tjänstgöringsplatsen. Fri resa, dvs naturaförmån primärt. Den eg frågan resa från annan plats? Endast anordnad resa från bostad (där man är folkbokförd och inte ”annan normal uppehållsort”) och arbetsplats (dvs tjänsteställe), inte från andra platser! Om FM skulle misslyckas med att anordna transport el tillhandahålla biljett med allmänna kommunikationer har man rätt till reskostnadsersättning, fortfarande mellan samma ”platser”. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts