Jump to content

Försvarsmaktens kapacitet att bygga amfibiebroar ökar väsentligt


vikingman

Recommended Posts

https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2022/07/forsvarsmaktens-kapacitet-att-bygga-amfibiebroar-okar-vasentligt/

https://en.wikipedia.org/wiki/M3_Amphibious_Rig
 

Armén tillförs nya amfibiebroar. FMV har tecknat ett kontrakt med tyska
tillverkaren General Dynamics Europe Land Systems (GDELS) på tolv stycken
Amfibiebrosystem M3.

Leveranserna kommer att påbörjas 2024 och det nya systemet döps till Amfibiebro 400.
 

 

Edited by vikingman
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

För att vara ett system som nyanskaffas på 2020-talet (och som designats på 80- och 90-talet) ser pontonbron väldigt mycket ut som en flykting från femtiotalet när den är hopfälld.

 

Nu följer ju form funktion i det här läget mer än vad som är brukligt, men fortfarande oj vad det här ser gammaldags ut. 

Link to comment
Share on other sites

On 7/9/2022 at 11:46 AM, Winchester said:

För att vara ett system som nyanskaffas på 2020-talet (och som designats på 80- och 90-talet) ser pontonbron väldigt mycket ut som en flykting från femtiotalet när den är hopfälld.

 

Nu följer ju form funktion i det här läget mer än vad som är brukligt, men fortfarande oj vad det här ser gammaldags ut. 

 

Gällande utseendet spelar det ingen som helst roll att du tycker den ser gammaldags ut, M3 är toppmodern och det bästa som går att uppbringa när det kommer till flytbroar. Kortar byggtiderna drastiskt och ökar därmed överlevnadschanserna, jämför med revolutionen Archer innebar för artilleriet. 

 

On 7/8/2022 at 12:00 PM, Chassi said:

Från 0% till 100%;-)

 

Fördelen med att vi beställer så få är att det är svårt för motståndaren att hitta dem.

 

 

Som du ser i nedanstående artikel så ingick det optioner på att köpa fler i kontraktet, och det kommer vi göra.

Som jämförelse har Tyskland 30st M3 i bruk och Storbritannien 10st. Vi har som bekant beställt 12st nu, den beställningen kan ses som en förserie och när samtliga planerade är levererade kommer vi som det ser ut nu vara Europas största operatör av M3 med viss marginal. 

 https://www.fmv.se/aktuellt--press/aktuella-handelser/fmv-tecknar-kontrakt-pa-flytbroar/ 

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

On 7/10/2022 at 7:51 PM, Meteor said:

 

Gällande utseendet spelar det ingen som helst roll att du tycker den ser gammaldags ut, M3 är toppmodern och det bästa som går att uppbringa när det kommer till flytbroar. Kortar byggtiderna drastiskt och ökar därmed överlevnadschanserna, jämför med revolutionen Archer innebar för artilleriet. 

 

 

Som du ser i nedanstående artikel så ingick det optioner på att köpa fler i kontraktet, och det kommer vi göra.

Som jämförelse har Tyskland 30st M3 i bruk och Storbritannien 10st. Vi har som bekant beställt 12st nu, den beställningen kan ses som en förserie och när samtliga planerade är levererade kommer vi som det ser ut nu vara Europas största operatör av M3 med viss marginal. 

 https://www.fmv.se/aktuellt--press/aktuella-handelser/fmv-tecknar-kontrakt-pa-flytbroar/ 

Vad är det då som motiverar att vi från i princip noll helt plötsligt kan bli Europas största operatör av M3? Landskapet har inte förändrats nämnvärt. Enligt texten så prövade vi systemet för 20 år sedan. Men då blev det inget av det dels p.g.a  ekonomin.

 

ARCHER var i och för sig en revolution. Från noll kanoner till 24 st som skulle täcka hela Sverige.

Edited by madman
Link to comment
Share on other sites

Om man får spekulera så då rådde ju den ”eviga freden” samt att Sverige försvarades bäst någon annanstans. Man tänkte väll att den lede fi inte hade kapacitet att ta sig över samt att den ”normala” vägnätet skulle fungera. Men om man ser på läget nu så är ju logistiken väldigt viktig (se ryssarna i Ukraina) för att kunna förflytta förbannad (de få vi har) och materiel till rätt plats samt nu när NATO kommer in i bilden så är det ju av yttersta vikt att logistiken fungerar samt att sprängda broar inte  blir flaskhalsar för truppförflyttningar och sådant. 

Link to comment
Share on other sites

On 7/10/2022 at 7:51 PM, Meteor said:

Gällande utseendet spelar det ingen som helst roll att du tycker den ser gammaldags ut, M3 är toppmodern och det bästa som går att uppbringa när det kommer till flytbroar. Kortar byggtiderna drastiskt och ökar därmed överlevnadschanserna, jämför med revolutionen Archer innebar för artilleriet. 

 

Jag sade ju att form följer funktion, och jag förstår hur klart som helst att det här är en optimal form för systemet och att tekniken som används för att konstruera broarna i fält är i ett helt annat slag än förr... men fordonet ser fortfarande ut som nånting ur ett nummer av Popular Mechanics från femtiotalet. Jämför senast presenterade tyska stridsvagn (KF-51) som ser ut som nånting Call of Duty: Infinite Warfare, med pontonbro M3 som ser ut som nånting från koreakriget....

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, madman said:

Vad är det då som motiverar att vi från i princip noll helt plötsligt kan bli Europas största operatör av M3? Landskapet har inte förändrats nämnvärt. Enligt texten så prövade vi systemet för 20 år sedan. Men då blev det inget av det dels p.g.a  ekonomin.

 

ARCHER var i och för sig en revolution. Från noll kanoner till 24 st som skulle täcka hela Sverige.

Motivet är att vi nu har pengar. När M3 provades första gången konstaterades det att den var extremt bra, men sen kom nedskärningarna och det ensidiga fokuset på internationella insatser. Broförmågan i FM avvecklades i det närmaste helt i FM under en period. 

Du har helt rätt i att landskapet inte har förändrats, därför är det lätt att inse att vårt verkliga behov inte har ändrats när man tittar på en karta. 

Vi har ju också under senare år anskaffat Däcksbro 300, en modernare variant av Däcksbro 200, det var heller inte aktuellt under en tidsperiod men nu gör vi med rätta stora investeringar i vår broförmåga. 

Edited by Meteor
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Winchester said:

 

Jag sade ju att form följer funktion, och jag förstår hur klart som helst att det här är en optimal form för systemet och att tekniken som används för att konstruera broarna i fält är i ett helt annat slag än förr... men fordonet ser fortfarande ut som nånting ur ett nummer av Popular Mechanics från femtiotalet. Jämför senast presenterade tyska stridsvagn (KF-51) som ser ut som nånting Call of Duty: Infinite Warfare, med pontonbro M3 som ser ut som nånting från koreakriget....

Man tycker förstås som man vill. För mig som gammal ingenjörssoldat är detta en helt magisk syn! Rundade hörn var absolut populära på fordon under koreakriget men här är det ju flytelementen som är upp-och-nervända och för den som ser funktionen så är formen väldigt modern.

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Meteor said:

Motivet är att vi nu har pengar. När M3 provades första gången konstaterades det att den var extremt bra, men sen kom nedskärningarna och det ensidiga fokuset på internationella insatser. Broförmågan i FM avvecklades i det närmaste helt i FM under en period. 

Du har helt rätt i att landskapet inte har förändrats, därför är det lätt att inse att vårt verkliga behov inte har ändrats när man tittar på en karta. 

Vi har ju också under senare år anskaffat Däcksbro 300, en modernare variant av Däcksbro 200, det var heller inte aktuellt under en tidsperiod men nu gör vi med rätta stora investeringar i vår broförmåga. 

Visst kan vi ha ett behov av dem. Likaså att vi har behov av mycket. Men förstår inte att som du nämner att vårt lilla land kan bli de som kan tänkas ha flest av dem. Så varför ska vi sikta på att få fler än Tysklands 30 st. Och förstår inte att man ska sikta så högt. Så 12 st borde i det här skedet räcka ganska långt. Då Stor Britannien bara hade 10 st. Såg även att den passade bra med just nya  däcksbro 300.   

Edited by madman
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, madman said:

Visst kan vi ha ett behov av dem. Likaså att vi har behov av mycket. Men förstår inte att som du nämner att vårt lilla land kan bli de som kan tänkas ha flest av dem. Så varför ska vi sikta på att få fler än Tysklands 30 st. Och förstår inte att man ska sikta så högt. Så 12 st borde i det här skedet räcka ganska långt. Då Stor Britannien bara hade 10 st. Såg även att den passade bra med just nya  däcksbro 300.   

 

Madman, du ifrågasätter ständigt materielanskaffningar som görs med hänvisning till att pengarna behövs till "annat". Du verkar inte förstå hur stora ekonomiska tillskott som sker för materielanskaffning för tillfället. 2018 var den årliga budgeten för materielanskaffning knappt 11 miljarder kronor, 2025 planeras den årliga budgeten för materielanskaffning med aviserade förstärkningar vara uppe på ca 43 miljarder kronor. Denna budget kommer sedan fortsätta stiga fram till 2028 då vi ska vara uppe på en föbudget som motsvarar 2% av BNP.  Om detta kan du läsa i budgetpropositioner och budgetunderlag som finns att tillgå på internet. 

 

Försvarsmakten har gjort analysen att våra framtida förband/brigader kommer ha ett visst behov av rörlighet över vattendrag och har således kommit fram till att ett visst antal M3 är den bästa lösningen för det, i kombination med andra brosystem. Sverige är i dessa sammanhang inget litet land, utan ett stort land med många vattendrag där arméns förmåga till rörlighet är avgörande för att våra förband ska kunna verka vid rätt tidpunkt på rätt plats.

Detta tränger INTE undan andra anskaffningar då materielanslaget framöver kommer öka så snabbt att det största problemet kommer vara att hinna förbruka alla pengar kopplat till bland annat industrins leveranskapacitet.  

 

  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, Meteor said:

 

Madman, du ifrågasätter ständigt materielanskaffningar som görs med hänvisning till att pengarna behövs till "annat". Du verkar inte förstå hur stora ekonomiska tillskott som sker för materielanskaffning för tillfället. 2018 var den årliga budgeten för materielanskaffning knappt 11 miljarder kronor, 2025 planeras den årliga budgeten för materielanskaffning med aviserade förstärkningar vara uppe på ca 43 miljarder kronor. Denna budget kommer sedan fortsätta stiga fram till 2028 då vi ska vara uppe på en föbudget som motsvarar 2% av BNP.  Om detta kan du läsa i budgetpropositioner och budgetunderlag som finns att tillgå på internet. 

 

Försvarsmakten har gjort analysen att våra framtida förband/brigader kommer ha ett visst behov av rörlighet över vattendrag och har således kommit fram till att ett visst antal M3 är den bästa lösningen för det, i kombination med andra brosystem. Sverige är i dessa sammanhang inget litet land, utan ett stort land med många vattendrag där arméns förmåga till rörlighet är avgörande för att våra förband ska kunna verka vid rätt tidpunkt på rätt plats.

Detta tränger INTE undan andra anskaffningar då materielanslaget framöver kommer öka så snabbt att det största problemet kommer vara att hinna förbruka alla pengar kopplat till bland annat industrins leveranskapacitet.  

 

Det är lite det jag undrar över. Då det kan bli en köphysteri. När det satsas på försvaret. Sedan kanske det räcker med 20 st. Istället för att få flest i Europa.

 

Ser en farhåga att man köper för mycket av vissa saker. Att annat som också behövs får stå tillbaka.

 

Eller att nu har vi råd att beställa de 20 talet JAS39E som vissa förespråkar. Så försvinner mycket av dessa pengar. Att försvaret behöver byggas upp det delar jag.

Edited by madman
Link to comment
Share on other sites

Att vi får flest amfibiebrosystem i Europa säger mer om övriga länder än om oss. Att vi sedan kanske kommer drar det största strået till broförbindelse-stacken gällande försvaret utav Nordkalotten-området är kanske inte så hemskt ändå.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, madman said:

Det är lite det jag undrar över. Då det kan bli en köphysteri. När det satsas på försvaret. Sedan kanske det räcker med 20 st. Istället för att få flest i Europa.

 

Ser en farhåga att man köper för mycket av vissa saker. Att annat som också behövs får stå tillbaka.

 

Eller att nu har vi råd att beställa de 20 talet JAS39E som vissa förespråkar. Så försvinner mycket av dessa pengar. Att försvaret behöver byggas upp det delar jag.

 

Köphysteri? Snälla någon.. Det finns strukturerade processer inom FM där medel för anskaffningar fördelas. Du behöver inte vara orolig. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Smeghead said:

Att vi får flest amfibiebrosystem i Europa säger mer om övriga länder än om oss. Att vi sedan kanske kommer drar det största strået till broförbindelse-stacken gällande försvaret utav Nordkalotten-området är kanske inte så hemskt ändå.

Ja men då ska vi få det uppdraget inom Nato också. Om vi själva väljer att skaffa flest I Europa. Så har vi redan visat vår inriktning.

 

Jag ser hellre att vi får uppdraget med viss mängd av tyngre vapen istället. Både artilleri och rakart behövs också i norr. Alt RBS 15KA för att täcka in del av Östersjön.

 

Danmark fick uppdraget med HAWK Rb97. Som skulle uppgraderas igen efter fem år. Då sa slutligen deras Regering ifrån. Och förbandet lades ner. Sverige köpte sedan delar av det.

Edited by madman
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, madman said:

Ja men då ska vi få det uppdraget inom Nato också. Om vi själva väljer att skaffa flest I Europa. Så har vi redan visat vår inriktning.

 

Jag ser hellre att vi får uppdraget med viss mängd av tyngre vapen istället. Både artilleri och rakart behövs också i norr. Alt RBS 15KA för att täcka in del av Östersjön.

 

Danmark fick uppdraget med HAWK Rb97. Som skulle uppgraderas igen efter fem år. Då sa slutligen deras Regering ifrån. Och förbandet lades ner. Sverige köpte sedan delar av det.

Men herrejösses karl vad du yrar. Nato detaljstyr inte sina medlemsländer på det sättet. Hur vi utformar vår försvarsmakt är ett nationellt beslut precis som för övriga länder. Däremot sker det ju operativ planering tillsammans med Nato som i sin tur kan ha en påverkan på vad vi prioriterar och hur vi utformar vår FM. Men det du framförallt måste förstå är att vi inte längre lever på en svältdiet. 

 

De förmågor du nämner är till mkt stor del redan inplanerade. Det kommer vi ha råd med utan det minsta problem med en materielanskaffningsbudget som överstiger 50 miljarder årligen. Kom ihåg att när vi beställde våra 60 Jas 39E hade vi och planerade ha en materielanskaffningsbudget på ca 10 miljarder/år.  

Edited by Meteor
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Meteor said:

Men herrejösses karl vad du yrar. Nato detaljstyr inte sina medlemsländer på det sättet. Hur vi utformar vår försvarsmakt är ett nationellt beslut precis som för övriga länder. Däremot sker det ju operativ planering tillsammans med Nato som i sin tur kan ha en påverkan på vad vi prioriterar och hur vi utformar vår FM. Men det du framförallt måste förstå är att vi inte längre lever på en svältdiet. 

 

De förmågor du nämner är till mkt stor del redan inplanerade. Det kommer vi ha råd med utan det minsta problem med en materielanskaffningsbudget som överstiger 50 miljarder årligen. Kom ihåg att när vi beställde våra 60 Jas 39E hade vi och planerade ha en materielanskaffningsbudget på ca 10 miljarder/år.  

Förhoppningsvis blir det bra ändå.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 year later...
  • 2 weeks later...

FMV utnyttjar optionen och köper ytterliggare nio stycken General Dynamics Europe Land Systems (GDELS) Amfibiebrosystem M3. Nu får armen brosystem till mer än en brigad. Yttnyttjas alla optioner får vi 25 st brosystem 2027.

https://www.thedefensepost.com/2024/03/08/sweden-amphibious-bridge-systems-army/

flytbro_2000.thumb.jpg.cd14a0c28d61b89024dc747c7ccc643e.jpg

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Såg detta för ett par dagar sedan. Så vi är väl nu uppe 21 st med option på 25 st. 

 

Förstår fortfarande inte varför vi ska bli bäst i Europa på pontonbroar.

 

Men vi ska väl serva andra så att de ska åka på våra broar. För att låta våra brigader att åka där tar det nog tid till.

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, madman said:

Såg detta för ett par dagar sedan. Så vi är väl nu uppe 21 st med option på 25 st. 

 

Förstår fortfarande inte varför vi ska bli bäst i Europa på pontonbroar.

 

Men vi ska väl serva andra så att de ska åka på våra broar. För att låta våra brigader att åka där tar det nog tid till.

Alla älvar som korsar Sverige och Finland behöver korsas även om broarna slås ut.

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, vikingman said:

Yttnyttjas alla optioner får vi 25 st brosystem 2027.

 

Nja, FMV har i.o.m. den nu utnyttjade optionen beställt totalt 25 Amfibiebro 400. Om det finns ytterligare optioner som utnyttjas så innebär det att det beställs mer än 25 system.

 

FMV tecknar kontrakt på amfibiebro

 

2 hours ago, madman said:

Förstår fortfarande inte varför vi ska bli bäst i Europa på pontonbroar.

 

Som jag förklarat för dig tidigare så finns det naturligtvis ingen som helst sådan ambition från FM. Man avser beställa så många system som man anser behövs för att säkerställa Arméns rörlighet i händelse av krig. Målet är inte att ha flest amfibiebroar i Europa, men däremot kan det bli resultatet.

Och vad gäller anledningen till att FM har behov av mobila brosystem så finner du anledningen här.

Link to comment
Share on other sites

On 3/16/2024 at 2:58 PM, madman said:

Såg detta för ett par dagar sedan. Så vi är väl nu uppe 21 st med option på 25 st. 

 

Förstår fortfarande inte varför vi ska bli bäst i Europa på pontonbroar.

 

Men vi ska väl serva andra så att de ska åka på våra broar. För att låta våra brigader att åka där tar det nog tid till.

 

Eller så är vår bedömning att alla andra har för dålig kapacitet. 

Jag är inte helt 100 på exakt var organisatoriskt dessa broar kommer vara men gissningsvis är de i brigadernas ingenjörsbataljoner. Det är alltså ett avgörande av brigadens takiskt-operativa rörlighet som avgör hur många broar man behöver. (är de utanför brigaderna är det framförallt den operativa rörligheten)

Alltså om "brigC" (eller vad nu det heter idag) anser att man behöver 45 broar för att uppnå nödvändig rörlighet så kommer man eftersträva 45 broar. Vad Italien, Spanien och Lichtenstein anser man behöver spelar därmed ingen roll.

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 3/17/2024 at 6:59 PM, Mainrr said:

Vi kommer fortfarande ha färre Amfibiebroar än Tyskland, Så bäst i Europe är vi inte på det.

Det har du rätt i. Men vid första beställningen så var det någon som drömde om att vi skulle kunna beställa flest i Europa. Och det var det som jag reagerade på. Vi beställde först 12 st och nu 9 st. Så vi har nu 21 med framtida option upp till 25 st, Så vem vet det kan ju bli en beställning över 30 st. Stor Britannien hade väl 18 st och det verkar räcka för dem.

 

Men det spekuleras att även Ukraina ska skaffa några. Frågan är bara från vem.  

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, madman said:

Det har du rätt i. Men vid första beställningen så var det någon som drömde om att vi skulle kunna beställa flest i Europa. Och det var det som jag reagerade på. Vi beställde först 12 st och nu 9 st. Så vi har nu 21 med framtida option upp till 25 st, Så vem vet det kan ju bli en beställning över 30 st. Stor Britannien hade väl 18 st och det verkar räcka för dem.

 

Men det spekuleras att även Ukraina ska skaffa några. Frågan är bara från vem.  

Storbritannien vars armé i praktiken är helt inriktad på att åka till tredje världen med usa är nog inte bästa jämförelsen. Men det visar bara på olika ställningstaganden till taktisk mobilitet inget mer.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Peo said:

Storbritannien vars armé i praktiken är helt inriktad på att åka till tredje världen med usa är nog inte bästa jämförelsen. Men det visar bara på olika ställningstaganden till taktisk mobilitet inget mer.

Det gör ju vi med. De skickar fartyg. Medans vi bidrar med fyra officerare till röda havet.;-) Då vi inte har tillräckligt bra fartyg för att skicka dem till Röda havet.

Men jaga pirater utanför Afrikas kust gick ju bra.

 

Hade tydligen fel om man läser längre upp i tråden. Vi har gått om Stor Britannien redan i första beställningen. Då de bara hade 10 st. Så nu har vi dubbelt så många mot Stor Britannien.

 

Så jag tycker ändå att vi har fel prioriteringar med bl.a. brovagnar. Har redan nämnt lite saker som jag anser är betydligt viktigare. Som olika typer av vapen etc.

Edited by madman
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...