Jump to content

Dagsebehovet för en division

Tomas

Recommended Posts

Jag tycks dra mig till minnes att jag läste om ett tanke-experiment(om att relativt små jägarförband bakom fiendens linjer binder upp ganska stora enheter som skulle kunna vara vid fronten)i ett gammalt nummer av arménytt. Hur som helst, man räknade att en "Motoriserad infanteridivision"(antagligen av rysk/f.d sovjetisk modell)behövde 1800ton materiel dagligen. Stämmer det? Nån som kan bekräfta eller dementera?

Hur kan det tänkas se ut för andra typer av divisioner?

Det brukar ju heta att "amatörer studerar taktik och de erfarna studerar underhållstjänst" :baskerPa: .

1800 ton/dygn låter inte orimligt inklusive drivmedel och am. Snarare är det väl så att alla fredstida underhållsberäkningar utan undantag har visat sig vara i underkant, för alla länder under alla tider.

Napoleon lär ha vart duktig på att bedömma sådana saker. Han dikterade ur huvudet vad han behövde för sina underställda för det ryska fälttåget: 200.000 flaskor cognac osv...

Har jag läst nånstans...

Sett i backspegeln skulle de ju satsat på varma kläder som alla andra innan... och efter... :((

Jag kom att tänka på det igår när jag såg ett program på Discovery om just underhåll. Om jag minns rätt så sas det att tyskarnas omringade armé i Stalingrad(250,000man)behövde 250ton drvimedel+550ton ammunition/dag. Så då kan man tycka att 1800ton/dag låter mycket för en division. Å andra sidan gick det inget vidare för tyskarna i Stalingrad.

Jag kom att tänka på det igår när jag såg ett program på Discovery om just underhåll. Om jag minns rätt så sas det att tyskarnas omringade armé i Stalingrad(250,000man)behövde 250ton drvimedel+550ton ammunition/dag. Så då kan man tycka att 1800ton/dag låter mycket för en division. Å andra sidan gick det inget vidare för tyskarna i Stalingrad.

Såg också den, sitter även här med boken "Stalingrad"

Citerar sidan 270"...När riksmarskalk Göring fick höra vad Hitler önskade kallade han genast sin transportofficerare till ett möte. Han berättade att 500 ton underhåll krävdes per dag. (6.arméns krav på 700 ton ignorerades). De svarade att 350 ton var maximum...) Orkar inte bläddra genom boken men har för mig att man i medel fick in 125 ton. Har ännu en gång för mig att medeltalet för antal skott till PV-kanonerna låg på 2 st/dag.

6.armén var som du säger Tomas ca 250 000 man vid den här tiden.

Sedan var det kanske inte så otroligt smart att flyga in kondomer och A4 papper...

Den KVM:en tror jag inte var så poppis...

EOD

Har läst en del om just stalingrad. 700 ton var 6:e arméns absoluta minimum för att inte gå på knäna. Och det var endast am och livsmedel. Drivmedel var inte att tänka på då de satt fast i en kittel och skulle behöva andra för att hämta ut dem. Mot slutet gick artilleriet på en till två skott om dagen och bassarna hade ransoner jämförbara med en koncentrationslägerfånges.

Stackars satar, jag undrar hur det kändes att höra begravningstalet för sitt eget förband.

/OT men va fan.

1800 ton låter inte otroligt. Det är väl sådant som gör jägarna så förbannat farliga. En mekaniserad division utan drivmedel och livsmedel är ju i stort sett bara en massa plåtburkar med hungriga tonåringar i. :baskerKav:

Har läst en del om just stalingrad. 700 ton var 6:e arméns absoluta minimum för att inte gå på knäna. Och det var endast am och livsmedel. Drivmedel var inte att tänka på då de satt fast i en kittel och skulle behöva andra för att hämta ut dem. Mot slutet gick artilleriet på en till två skott om dagen och bassarna hade ransoner jämförbara med en koncentrationslägerfånges.

Stackars satar, jag undrar hur det kändes att höra begravningstalet för sitt eget förband.

/OT men va fan.

1800 ton låter inte otroligt. Det är väl sådant som gör jägarna så förbannat farliga. En mekaniserad division utan drivmedel och livsmedel är ju i stort sett bara en massa plåtburkar med hungriga tonåringar i. :huh:

Förbannat dumt att vi har minskat antalet jägarförband de senaste åren....bara K4 som har klassiska jagarbataljoner. :Malaj::banana

/OT men va fan.

1800 ton låter inte otroligt. Det är väl sådant som gör jägarna så förbannat farliga. En mekaniserad division utan drivmedel och livsmedel är ju i stort sett bara en massa plåtburkar med hungriga tonåringar i. :Malaj:

Angående jägare tänkte jag fortsätta berätta om tankeexperimentet(med risk att bli OT).

1800ton per dag blir 360 lastbilslaster per dag med 5ton per lastbil. Dessa 360 fördelas på 18 kolonner med 20 i varje. Varje kolonn eskorteras av 3st APC's(med skyttegrupper?)eftersom man vet att lastbilarna annars är så gott som försvarslösa mot de jägarförband som finns i området. 3x18=54 APC's(+skyttegrupper?)går åt till att skydda underhållstransporterna(enligt artikeln i arménytt motsvarar detta huvudstyrkan i en motoriserad infanteribataljon)

Om jag minns rätt så kunde en "jägarskvadron"(minns inte om det stog att det var 60 eller 80 jägare i en sådan)uppnå detta uppbindande av stridande enheter som den lede fi skulle behöva vid fronten.

Som jag uppfattade det så var största behållningen med jägarförband som saboterar underhållslinjerna just att deras blotta existens kräver att fordon och soldater flyttas från strid vid fronten till skydd av underhållet, och att det mer eller mindre var ett plus i kanten om de lyckades hindra materiel att nå fronten.

Guest Fågel Fenix
Gammal hederlig partisantaktik!

Fungerade utmärkt för ryssarna under kriget.

Partisan ??

"Man är ju inte mer än människa"

Är det lite gerilla krigsföring ? :D:huh:

Tack på förhand!

Inte så lite Guerilla krigföring heller.

Partisaner är irreguljära soldater som inte tillhör något förband.

En av de viktigaste fronterna under Vk2 var "Partisanfronten"

Denna "Partisanfront" bestod utav lokalbefolkning, som tog till vapen mot den tyska ockupationsmakten, och kvarlämnade sovjetiska soldater som fortsatte att slåss.

I det sista exemplet kan man jämföra med fria kriget.

Efter ett tag märkte Moskva hur mycket besvär dessa partisaner ställde till för tyskarna och beslöt sig för att stödja deras ansträngningar.

Partisanerna fick underhåll via luften men "Stödet" bestod även i befäl och kommunistiska kommisarier som skulle se till att partisanerna hade den rätta inriktningen.

En förutsättning för att kunna verka bakom tyskarnas linjer var en total hänsynslöshet.

För att sätta stopp för lokalbefolkningens stöd till patisanerna så straffade tyskarna dem när motståndsrörelsen/partisanerna hade genomfört ett företag.

1 död tysk -> 20 döda locals

Denna taktik fungerade inte, tvärtom så styrktes lokalbefolkningens hat mot tyskarna.

Efter de stora framgångarna mot tyskarna skapade Sovjet Spetsnaz.

Förbannat dumt att vi har minskat antalet jägarförband de senaste åren....

Absolut, speciellt eftersom den utbildningen är relativt billig ekonomiskt... jämfört med mycket annat...

Sörjer I22 :blink:

I22 är väll det ända som lades ner där det utbildades jägare... tycker vi har många olika former av jä'gare jämfört med storleken på FM. Men liksom ett Artilleriregemente står inte i propotion till antalet jägarförband vi har.. kanske skulle lagt ner mer jägare grejs i tället ocxh behållt Norrlands artilleriregemente.

Nu får jag väll rätt mkt skit anatr jag ;)

kanske skulle lagt ner mer jägare grejs i tället ocxh behållt Norrlands artilleriregemente.

A8, Norrlands artilleriregemente, lever kvar som en bataljon under I19 så det har inte försvunnit helt.

Men jag håller helt klart med om att vi har för lite artilleri och i jämförelse med andra system är väl inte haubits 77 hypermodernt direkt.

Många klagar på priset på JAS och liknande, men en slutövning för armén är knappast gratis den heller.

hmm

(dxl tänker till lite)

Alla förband (såväl musik kårer som hkp piloter) ska väl köra fria kriget om de skiljs från sina linjer.

Jägarna kör väl lixom fria kriget direkt.

Som jag har fattat det så räknade man med att Sovjet skulle rulla över oss och alla som överlevde skulle fortsätta som "jägare"

Elfgren: Givetvis borde sverige satsa mer på artelleri, det känns som en liten akilleshäl just nu...

menade inte att sätta förbandstyperna mot varandra..

Dock som jag skrev, att utbilda jägare är som sagt billigt. väldigt billigt jämfört med många andra förband, och det känns som man skär bort väldigt mycket värden (som kan svåra att ta på) för att spara väldigt lite pengar... dvs lakta mycket för att vinna litet...

Men givetvis, jag låg där själv och är inte objektiv vad gäller det, men att få sitt regemente slaktat av dålig politik är jag varken den första och antagligen inte den sista som får.... Tänker på KA2 tråden... och bävar oxå för nästa försvarsbeslut... :(

Edited by D-G

Guest järv

Lite OT men en bra poäng av de som påpekar att jägare är bland de allra billigaste att utbilda. Stridseffekten i förhållande till kostnaden måste vara väldigt hög. Skulle vara intressant att se siffror på det.

Tomas:

Håller med dig i mycket, visst binder jägarförband upp trupp. Om det är huvudsyftet kan väl diskuteras. Nu krävs det ju inte att man skjuter ut alla transporter för att helt få stopp på underhållet till en division. Finns andra smartare sätt.

Edited by järv