Jump to content

Recommended Posts

Hej!

Jag blir så trött på stridssäck 2000…

Med tanke på all materiel som vi i HV tilldelas så rymmer den ju inte ”allt” som ska med (förutom trossen), och dessutom blir den ju cylinderformad när man försökt pressa ner allt. Och dåligt med remmar/fästpunkter på utsidan osv.

Vågar man satsa på en Snigel Uppdragssäck 50 liter, eller vet ni om det är nya ryggsäckar/stridssäckar på ingång till HV? Bärsystem 12?

Någon som använder Snigel Uppdragssäck 50 liter?

https://tacngear.se/products/snigel-50l-mission-backpack-2-0

Eller ska man satsa på sidofickor till Stridssäck 2000? Någon som provat?

https://www.recon.se/product/recon-sidofickor-till-stridssack-2000

Edited by Tony65
Tillägg

Jag skulle nog ta en titt på den civila marknaden, det beror ju såklart vad som godkänns att du använder, men jag ser ingen anledning att betala 3.500 för en 50-literssäck, ens om den har 'tactical' i namnet. De bästa vandringsryggsäckarna i den storleken går att få för typ halva priset. Jag har (för civilt bruk) en https://www.ospreyeurope.com/shop/se_sv/kestrel-68-2019 och då får man med sig det mesta inkl. tält utan större problem.

Edited by Zimme

2 hours ago, Tony65 said:

/.../

Eller ska man satsa på sidofickor till Stridssäck 2000? Någon som provat?

https://www.recon.se/product/recon-sidofickor-till-stridssack-2000

Har sett ett flertal användare, ingen av dem har klagat utan varit till synes nöjda. Har också sett två som haft ett olyckligt möte med mynningsflamma när ryggsäcken används som stöd vid liggande skytte [inte en avrådan, bara att tänka på].

19 minutes ago, 27Kilo said:

Har sett ett flertal användare, ingen av dem har klagat utan varit till synes nöjda. Har också sett två som haft ett olyckligt möte med mynningsflamma när ryggsäcken används som stöd vid liggande skytte [inte en avrådan, bara att tänka på].

Tack :)

1 hour ago, Zimme said:

Jag skulle nog ta en titt på den civila marknaden, det beror ju såklart vad som godkänns att du använder, men jag ser ingen anledning att betala 3.500 för en 50-literssäck, ens om den har 'tactical' i namnet. De bästa vandringsryggsäckarna i den storleken går att få för typ halva priset. Jag har (för civilt bruk) en https://www.ospreyeurope.com/shop/se_sv/kestrel-68-2019 och då får man med sig det mesta inkl. tält utan större problem.

24 minutes ago, 27Kilo said:

1 hour ago, Zimme said:

Ja jag har civilt en Osprey Aether (85 liters) också. Nu var tanken att köpa begagnad, ser ibland uppdragssäcken för runt 1500kr. Alldeles för dyr ny.

Snigel är det enda som godkänns, inte 5.11 etc.

Edited by Tony65

8 hours ago, Frippe said:

Vad är det du måste ha med i stridssäcken som du inte får plats med? 
Tittar man på packplan enligt soldmtrlP ser inte jag något problem att få plats. 

Jo, standard utrustning enligt packplanen.

Och utanpå:

Liggunderlag

Skyddsmask

Hjälm (oftast)

Kroppsskydd (oftast)

Upplever dessutom att stridssäcken blir knökfull som en korv, och man ska man också lämna plats för extra vatten (1 petflaska) och extra am (typ en limpa).

Gratulerar om du har gott om plats :)

Packplanen är ett förslag och det är svårt att få i ett minimum av stridspackningen. Dessutom är allting inne i säcken, fickor på utsidan hade varit guld. Jag har några flerbruksfickor från västen på utsidan. En lätt säck som är onödigt stor med många fickor på utsidan hade varit bättre.

Skönt att inte ha strid som primär uppgift :)

• Thanks 1

1 hour ago, polman1 said:

Packplanen är ett förslag och det är svårt att få i ett minimum av stridspackningen. Dessutom är allting inne i säcken, fickor på utsidan hade varit guld. Jag har några flerbruksfickor från västen på utsidan. En lätt säck som är onödigt stor med många fickor på utsidan hade varit bättre.

;-)
https://youtu.be/lSxRmpRE3bw

Edited by Tony65

On 7/5/2022 at 9:14 PM, polman1 said:

Förslag eller inte men om det är den föreslagna packningen från FM är det kanske efter det de har normerat storleken på säcken? 

On 7/5/2022 at 4:36 PM, Tony65 said:

Jo, standard utrustning enligt packplanen.

Och utanpå:

Liggunderlag

Skyddsmask

Hjälm (oftast)

Kroppsskydd (oftast)

Upplever dessutom att stridssäcken blir knökfull som en korv, och man ska man också lämna plats för extra vatten (1 petflaska) och extra am (typ en limpa).

Gratulerar om du har gott om plats :)

Sa inte att det var gott om plats, bara att allt får plats enligt packplanen. Men visst är det lite trångt. 

Jag tänker att även om SS2000 är sub-optimal är det ändå den som finns.

Försvarsmakten ersätter inte egen utrustning som går sönder på övning eller utbildning.

När kriget kommer och du behöver ny mtrl är det FM-mtrl som delas ut. Det kanske finns en poäng med att öva med krigsmaterielen?

Med det sagt förstår jag kritiken och önskan att skaffa nåt bättre. Risken är bara att jag blir sämre på att hantera tilldelad mtrl. T ex att packa stridssäcken...

/JE

12 hours ago, JohanErik said:

När kriget kommer och du behöver ny mtrl är det FM-mtrl som delas ut. Det kanske finns en poäng med att öva med krigsmaterielen? .... Risken är bara att jag blir sämre på att hantera tilldelad mtrl. T ex att packa stridssäcken...

/JE

Håller med om det. Jag varvar mellan tilldelat och eget, och packar exakt likadant. Väljer sådant som har liknande funktion och utseende.

Och faktiskt, SS2000 är inte så tokig jämfört med Ryggsäck m/39 som jag gjorde GU med :-p

1 hour ago, Tony65 said:

Testade denna när jag var i förrådet och bytte min trasiga Stridssäck 2000. Den skulle man ha istället :)

84822692-7702-4361-BE39-67C70C296B1A.jpeg

Den är klart bättre än ss2000, har även en egen innesäck och sitter klart bättre på ryggen. 

8 hours ago, Frippe said:

Den är klart bättre än ss2000, har även en egen innesäck och sitter klart bättre på ryggen. 

Ja den satt jättebra på ryggen. Gäller bara att få med den på utlämningslistan…. ;)

• 1 month later...
On 7/8/2022 at 9:51 PM, Tony65 said:

Testade denna när jag var i förrådet och bytte min trasiga Stridssäck 2000. Den skulle man ha istället :)

Men tillverkad Kina. Hur tänkte de där för 10 år sedan egentligen? FMV borde redan då föregått med gott exempel och inte handla med diktaturer som Kina och Ryssland. 

• Thanks 1

On 8/18/2022 at 8:32 AM, Lt P said:

Men tillverkad Kina. Hur tänkte de där för 10 år sedan egentligen? FMV borde redan då föregått med gott exempel och inte handla med diktaturer som Kina och Ryssland. 

Håller med. Men kanske offentlig upphandling och lägsta pris?

Edited by Tony65

• 2 weeks later...
On 8/18/2022 at 8:32 AM, Lt P said:

Många av FMs plagg och tillbehör är gjorda i både Ryssland och Kina tyvärr.

• 5 weeks later...
On 7/4/2022 at 3:25 PM, Zimme said:

Jag skulle rådge att inte köpa något från den civila marknaden som har noll koll på mil-spec.

Köp Snigel eller något annat märke som följer mil-spec tex. https://www.tasmaniantiger.info/en/irr-series/, de följer tex "German Bundeswehr standards TL 8305-0278 and TL 8305-0281 with regard to the IRR camouflage effect (IRR 650 - 1250nm / 10 - 42%).". Snigel följer Försvarsmaktens mil-spec, så det är säkrast att köpa från dem.

Köp för gudsskull inget från Osprey.

Edited by basickarl

• 5 weeks later...
  • 7 months later...
On 9/27/2022 at 4:24 PM, basickarl said:

Jag skulle rådge att inte köpa något från den civila marknaden som har noll koll på mil-spec.

Köp Snigel eller något annat märke som följer mil-spec tex. https://www.tasmaniantiger.info/en/irr-series/, de följer tex "German Bundeswehr standards TL 8305-0278 and TL 8305-0281 with regard to the IRR camouflage effect (IRR 650 - 1250nm / 10 - 42%).". Snigel följer Försvarsmaktens mil-spec, så det är säkrast att köpa från dem.

Köp för gudsskull inget från Osprey.

Köpte precis Snigels 50l rygga.

Har ite hunnit använda den speciellt mycket, har gjort två små vandringar med den.

Tröttnade rejält på SS2000 nu vid Aurora.

När "ALL SKALL MED" får inte allt plats.

Skulle senare packa för 48 timmar.

Då får verkligen inget plats.

• Haha 1