Tony65 Posted July 4, 2022 Report Share Posted July 4, 2022 (edited) Hej! Jag blir så trött på stridssäck 2000… Med tanke på all materiel som vi i HV tilldelas så rymmer den ju inte ”allt” som ska med (förutom trossen), och dessutom blir den ju cylinderformad när man försökt pressa ner allt. Och dåligt med remmar/fästpunkter på utsidan osv. Vågar man satsa på en Snigel Uppdragssäck 50 liter, eller vet ni om det är nya ryggsäckar/stridssäckar på ingång till HV? Bärsystem 12? Någon som använder Snigel Uppdragssäck 50 liter? https://tacngear.se/products/snigel-50l-mission-backpack-2-0 Eller ska man satsa på sidofickor till Stridssäck 2000? Någon som provat? https://www.recon.se/product/recon-sidofickor-till-stridssack-2000 Edited July 4, 2022 by Tony65 Tillägg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zimme Posted July 4, 2022 Report Share Posted July 4, 2022 (edited) Jag skulle nog ta en titt på den civila marknaden, det beror ju såklart vad som godkänns att du använder, men jag ser ingen anledning att betala 3.500 för en 50-literssäck, ens om den har 'tactical' i namnet. De bästa vandringsryggsäckarna i den storleken går att få för typ halva priset. Jag har (för civilt bruk) en https://www.ospreyeurope.com/shop/se_sv/kestrel-68-2019 och då får man med sig det mesta inkl. tält utan större problem. Edited July 4, 2022 by Zimme Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
27Kilo Posted July 4, 2022 Report Share Posted July 4, 2022 2 hours ago, Tony65 said: /.../ Eller ska man satsa på sidofickor till Stridssäck 2000? Någon som provat? https://www.recon.se/product/recon-sidofickor-till-stridssack-2000 Har sett ett flertal användare, ingen av dem har klagat utan varit till synes nöjda. Har också sett två som haft ett olyckligt möte med mynningsflamma när ryggsäcken används som stöd vid liggande skytte [inte en avrådan, bara att tänka på]. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony65 Posted July 4, 2022 Author Report Share Posted July 4, 2022 19 minutes ago, 27Kilo said: Har sett ett flertal användare, ingen av dem har klagat utan varit till synes nöjda. Har också sett två som haft ett olyckligt möte med mynningsflamma när ryggsäcken används som stöd vid liggande skytte [inte en avrådan, bara att tänka på]. Tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony65 Posted July 4, 2022 Author Report Share Posted July 4, 2022 (edited) 1 hour ago, Zimme said: Jag skulle nog ta en titt på den civila marknaden, det beror ju såklart vad som godkänns att du använder, men jag ser ingen anledning att betala 3.500 för en 50-literssäck, ens om den har 'tactical' i namnet. De bästa vandringsryggsäckarna i den storleken går att få för typ halva priset. Jag har (för civilt bruk) en https://www.ospreyeurope.com/shop/se_sv/kestrel-68-2019 och då får man med sig det mesta inkl. tält utan större problem. 24 minutes ago, 27Kilo said: 1 hour ago, Zimme said: Ja jag har civilt en Osprey Aether (85 liters) också. Nu var tanken att köpa begagnad, ser ibland uppdragssäcken för runt 1500kr. Alldeles för dyr ny. Snigel är det enda som godkänns, inte 5.11 etc. Edited July 4, 2022 by Tony65 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frippe Posted July 5, 2022 Report Share Posted July 5, 2022 Vad är det du måste ha med i stridssäcken som du inte får plats med? Tittar man på packplan enligt soldmtrlP ser inte jag något problem att få plats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony65 Posted July 5, 2022 Author Report Share Posted July 5, 2022 8 hours ago, Frippe said: Vad är det du måste ha med i stridssäcken som du inte får plats med? Tittar man på packplan enligt soldmtrlP ser inte jag något problem att få plats. Jo, standard utrustning enligt packplanen. Och utanpå: Liggunderlag Skyddsmask Hjälm (oftast) Kroppsskydd (oftast) Upplever dessutom att stridssäcken blir knökfull som en korv, och man ska man också lämna plats för extra vatten (1 petflaska) och extra am (typ en limpa). Gratulerar om du har gott om plats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
polman1 Posted July 5, 2022 Report Share Posted July 5, 2022 Packplanen är ett förslag och det är svårt att få i ett minimum av stridspackningen. Dessutom är allting inne i säcken, fickor på utsidan hade varit guld. Jag har några flerbruksfickor från västen på utsidan. En lätt säck som är onödigt stor med många fickor på utsidan hade varit bättre. Skönt att inte ha strid som primär uppgift 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony65 Posted July 5, 2022 Author Report Share Posted July 5, 2022 (edited) 1 hour ago, polman1 said: Packplanen är ett förslag och det är svårt att få i ett minimum av stridspackningen. Dessutom är allting inne i säcken, fickor på utsidan hade varit guld. Jag har några flerbruksfickor från västen på utsidan. En lätt säck som är onödigt stor med många fickor på utsidan hade varit bättre. Skönt att inte ha strid som primär uppgift https://youtu.be/lSxRmpRE3bw Edited July 5, 2022 by Tony65 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted July 6, 2022 Report Share Posted July 6, 2022 Jag gillar min Berghaus Vulcan/Trident. Den har hängt med i 30 år nu och förutom en pikant arom håller den fortfarande måttet. Prisvärd! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frippe Posted July 7, 2022 Report Share Posted July 7, 2022 On 7/5/2022 at 9:14 PM, polman1 said: Packplanen är ett förslag och det är svårt att få i ett minimum av stridspackningen. Dessutom är allting inne i säcken, fickor på utsidan hade varit guld. Jag har några flerbruksfickor från västen på utsidan. En lätt säck som är onödigt stor med många fickor på utsidan hade varit bättre. Skönt att inte ha strid som primär uppgift Förslag eller inte men om det är den föreslagna packningen från FM är det kanske efter det de har normerat storleken på säcken? On 7/5/2022 at 4:36 PM, Tony65 said: Jo, standard utrustning enligt packplanen. Och utanpå: Liggunderlag Skyddsmask Hjälm (oftast) Kroppsskydd (oftast) Upplever dessutom att stridssäcken blir knökfull som en korv, och man ska man också lämna plats för extra vatten (1 petflaska) och extra am (typ en limpa). Gratulerar om du har gott om plats Sa inte att det var gott om plats, bara att allt får plats enligt packplanen. Men visst är det lite trångt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reservingenjör Posted July 7, 2022 Report Share Posted July 7, 2022 Recons sidofickor har jag bara hört gott om. Men jag vill inte ha dem, för då packar jag bara i ännu mer... Ett civilt alternativ är Snugpak Stamina 40l. Påminner lite om SS2000 på lite håll också, så man kan komma undan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanErik Posted July 7, 2022 Report Share Posted July 7, 2022 Jag tänker att även om SS2000 är sub-optimal är det ändå den som finns. Försvarsmakten ersätter inte egen utrustning som går sönder på övning eller utbildning. När kriget kommer och du behöver ny mtrl är det FM-mtrl som delas ut. Det kanske finns en poäng med att öva med krigsmaterielen? Med det sagt förstår jag kritiken och önskan att skaffa nåt bättre. Risken är bara att jag blir sämre på att hantera tilldelad mtrl. T ex att packa stridssäcken... /JE Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reservingenjör Posted July 8, 2022 Report Share Posted July 8, 2022 12 hours ago, JohanErik said: När kriget kommer och du behöver ny mtrl är det FM-mtrl som delas ut. Det kanske finns en poäng med att öva med krigsmaterielen? .... Risken är bara att jag blir sämre på att hantera tilldelad mtrl. T ex att packa stridssäcken... /JE Håller med om det. Jag varvar mellan tilldelat och eget, och packar exakt likadant. Väljer sådant som har liknande funktion och utseende. Och faktiskt, SS2000 är inte så tokig jämfört med Ryggsäck m/39 som jag gjorde GU med :-p Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony65 Posted July 8, 2022 Author Report Share Posted July 8, 2022 Testade denna när jag var i förrådet och bytte min trasiga Stridssäck 2000. Den skulle man ha istället Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frippe Posted July 8, 2022 Report Share Posted July 8, 2022 1 hour ago, Tony65 said: Testade denna när jag var i förrådet och bytte min trasiga Stridssäck 2000. Den skulle man ha istället Den är klart bättre än ss2000, har även en egen innesäck och sitter klart bättre på ryggen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony65 Posted July 9, 2022 Author Report Share Posted July 9, 2022 8 hours ago, Frippe said: Den är klart bättre än ss2000, har även en egen innesäck och sitter klart bättre på ryggen. Ja den satt jättebra på ryggen. Gäller bara att få med den på utlämningslistan…. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted August 18, 2022 Report Share Posted August 18, 2022 On 7/8/2022 at 9:51 PM, Tony65 said: Testade denna när jag var i förrådet och bytte min trasiga Stridssäck 2000. Den skulle man ha istället Men tillverkad Kina. Hur tänkte de där för 10 år sedan egentligen? FMV borde redan då föregått med gott exempel och inte handla med diktaturer som Kina och Ryssland. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony65 Posted August 19, 2022 Author Report Share Posted August 19, 2022 (edited) On 8/18/2022 at 8:32 AM, Lt P said: Men tillverkad Kina. Hur tänkte de där för 10 år sedan egentligen? FMV borde redan då föregått med gott exempel och inte handla med diktaturer som Kina och Ryssland. Håller med. Men kanske offentlig upphandling och lägsta pris? Edited August 19, 2022 by Tony65 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pederb& Posted August 29, 2022 Report Share Posted August 29, 2022 On 8/18/2022 at 8:32 AM, Lt P said: Men tillverkad Kina. Hur tänkte de där för 10 år sedan egentligen? FMV borde redan då föregått med gott exempel och inte handla med diktaturer som Kina och Ryssland. Många av FMs plagg och tillbehör är gjorda i både Ryssland och Kina tyvärr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AR123456789 Posted August 29, 2022 Report Share Posted August 29, 2022 5 hours ago, Pederb& said: Många av FMs plagg och tillbehör är gjorda i både Ryssland och Kina tyvärr. Kina absolut, men Ryssland? Det har jag lite svårt att tro. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted August 29, 2022 Report Share Posted August 29, 2022 1 hour ago, AR123456789 said: Kina absolut, men Ryssland? Det har jag lite svårt att tro. Min sjörock är tillverkad i Ryssland. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
basickarl Posted September 27, 2022 Report Share Posted September 27, 2022 (edited) On 7/4/2022 at 3:25 PM, Zimme said: Jag skulle nog ta en titt på den civila marknaden, det beror ju såklart vad som godkänns att du använder, men jag ser ingen anledning att betala 3.500 för en 50-literssäck, ens om den har 'tactical' i namnet. De bästa vandringsryggsäckarna i den storleken går att få för typ halva priset. Jag har (för civilt bruk) en https://www.ospreyeurope.com/shop/se_sv/kestrel-68-2019 och då får man med sig det mesta inkl. tält utan större problem. Jag skulle rådge att inte köpa något från den civila marknaden som har noll koll på mil-spec. Köp Snigel eller något annat märke som följer mil-spec tex. https://www.tasmaniantiger.info/en/irr-series/, de följer tex "German Bundeswehr standards TL 8305-0278 and TL 8305-0281 with regard to the IRR camouflage effect (IRR 650 - 1250nm / 10 - 42%).". Snigel följer Försvarsmaktens mil-spec, så det är säkrast att köpa från dem. Köp för gudsskull inget från Osprey. Edited September 27, 2022 by basickarl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Herr.Nilsson Posted October 26, 2022 Report Share Posted October 26, 2022 Någon som vet om det går att ta ur "ramen" ur SS12? Tittat lite på det, men inte helt. Den är ganska bastant när det ska knös ner i LK. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lange Posted June 14, 2023 Report Share Posted June 14, 2023 On 9/27/2022 at 4:24 PM, basickarl said: Jag skulle rådge att inte köpa något från den civila marknaden som har noll koll på mil-spec. Köp Snigel eller något annat märke som följer mil-spec tex. https://www.tasmaniantiger.info/en/irr-series/, de följer tex "German Bundeswehr standards TL 8305-0278 and TL 8305-0281 with regard to the IRR camouflage effect (IRR 650 - 1250nm / 10 - 42%).". Snigel följer Försvarsmaktens mil-spec, så det är säkrast att köpa från dem. Köp för gudsskull inget från Osprey. Köpte precis Snigels 50l rygga. Har ite hunnit använda den speciellt mycket, har gjort två små vandringar med den. Tröttnade rejält på SS2000 nu vid Aurora. När "ALL SKALL MED" får inte allt plats. Skulle senare packa för 48 timmar. Då får verkligen inget plats. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony65 Posted June 15, 2023 Author Report Share Posted June 15, 2023 (edited) @Lange ….och skaljacka…och extra vatten (2st 1,5 liters pet flaskor)….. och mat för 2-3 dygn…. plats för extra ammunition… osv Edited June 15, 2023 by Tony65 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baylake Posted June 18, 2023 Report Share Posted June 18, 2023 Fick ut 12:an i höstas. Fick ingen tross dock, men billigare att köpa en tross än en rygga. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts