Jump to content

Försvarsmakten: Efterlängtat nordiskt mästerskap i mål


Recommended Posts

I dagarna tre har ett drygt fyrtiotal tävlande i militär femkamp, från sju olika länder, kämpat om medaljer och mästerskapstitlar i Halmstads garnison. Efter några år där pandemin kraftigt begränsat möjligheten att tävla uppskattades verkligen möjligheten att äntligen träffas och mäta sina krafter mot varandra – många fina prestationer levererades.

– Det är fantastiskt, nästan som en pånyttfödelse, att kunna utöva sporten igen på det här sättet, berättar Tobias Åberg, en av de tävlande i det svenska laget. Jag tycker att alla grenar är lika roliga och har verkligen sett fram emot detta. Sen är vi ett väldigt gott gäng med bra sammanhållning som har roligt tillsammans både på och utanför tävlingsarenan.
– Den senaste internationella tävlingen var i Wuhan 2019 och det är jättekul att få tävla igen, tillägger Henri Taipale, tävlande från Finland. Nu får man kvitto på var man står efter de senaste årens träning.

Ändamålsenlig sport som kräver mycket

Egentligen har två tävlingar genomförts i en  – ett ”riktigt” nordiskt mästerskap och ett öppet nordiskt mästerskap där även länder som Italien, Tyskland och Österrike tävlat.
– Vi ville ge möjlighet för fler att tävla i år då de internationella tävlingstillfällena av naturliga skäl varit få de senaste åren, förklarar Jesper Lindberg, tävlingsledare på Luftvärnsregementet. Sporten är dessutom ganska utrustningskrävande med fem olika tävlingsarenor som ska hålla mästerskapsstandard.

Det krävs mycket av arrangören, men också av utövaren. Militär femkamp med de fem grenarna skytte, hinderbana, handgranatkastning, hindersimning och terränglöpning är sprungna ur de färdigheter man behöver som soldat.
– Man behöver vara mångsidig, berättar Tobias. Man måsta också ha vilja och motivation att träna inför alla grenar. Det kan ibland vara logistiskt utmanande att hitta bra träningsmöjligheter, men man får ta mycket eget ansvar och vara kreativ i sin träning.

Både kontinuerligt och tidvis tjänstgörande kan delta

Tobias är reservofficer sedan några år tillbaka. Han har tidigare genomfört reservofficersutbildning vid Militärhögskolan Halmstad. Nu varvar han tjänstgöring på K 3 med ett civilt liv som revisor, och självklart mycket träning.
– Det blir någon form av träning varje dag, berättar Tobias. Man får anpassa tillvaron och se till att det fungerar med alla delar.
– Ibland blir det två träningspass om dagen, berättar Henri, som är officer. Ambitionen är att vi ska göra vårt bästa för att ta medaljer både i lag och individuellt i de mästerskap Finland deltar i.

Danskt guldregn

Inför den avslutande jaktstarten i löpning hade danskan Juliane Hvid kämpat sig till att få gå ut först av alla på den fyra kilometer långa banan. Det var en placering som hon inte släppte ifrån sig och hon kunde sträcka armarna i vädret efter målgången i det strålande solskenet. Än mer strålade ändå Juliane Hvid.
– Jag är så glad! Jag började på allvar med militär femkamp ungefär samtidigt som pandemin startade. Äntligen fick jag tävla. Och så vinner jag! Jag har verkligen älskat atmosfären under tävlingarna, alla har varit så trevliga och jag har fått många nya vänner. Funktionärerna här har också varit fantastiska och gjort allt för att vi tävlande ska få det så bra som möjligt. Jag ser redan fram emot VM:et som hålls här nästa sommar, säger Juliane Hvid.

De danska damerna vann även lagguldet, med Sverige på en silver plats. Och även de danska herrarna vann lagguld och individuellt segrade dansken Jonas Lemvig.

Jesper Lindberg summerar årets mästerskap:
– Det här var ett jättebra och lyckat ”genrep” inför nästa års VM. Då ska Halmstads garnison äntligen få ta sig an det mästerskap vi skulle ha arrangerat sommaren 2020. Nu vet vi vad som fungerar och vad vi ska slipa på. Hela arrangemanget kommer att bli betydligt större på alla sätt. Det ser vi fram emot!

Läs hela inlägget här >>

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...