Akk477 Posted June 2, 2022 Report Share Posted June 2, 2022 Har försökt gå in mina marschkänga 90 nu i 3-4 mil i 6km intervaller, men fortsätter få skoskav på hälen även med dubbla silvergrå knästrunpor. Får även ont i fotryggen. Har testat olika snörningar med samma resultat. Har läst att man kan vända sig någonstans för att få alternativ, men hittar ej var jag ska vända mig. Tack på förhand Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AR123456789 Posted June 2, 2022 Report Share Posted June 2, 2022 Håller du på att gå in skorna inför GU, eller har du redan genomfört värnplikt (motsv) och är på väg in i Hemvärnet? I det sistnämnda fallet så är det garanterat inga problem alls att köpa egna bekväma kängor, så länge de är svarta eller möjligen mörkbruna och inte har några utstickande detaljer i konstiga färger. Om det skulle vara så att ditt hemvärnsförband faktiskt kräver att du använder känga 90 så skulle i alla fall jag byta förband till något som är mer vettigt. I det förstnämnda fallet så skulle jag rekommendera dig att kontakta det förband du ska rycka in på, och meddela att kängorna ger dig problem trots att du försökt gå in dem, och att du skulle behöva en alternativ lösning. Det är knappast så att det är ett okänt problem att 90-kängorna inte alltid funkar så bra. Dock gissar jag att du behöver bekosta detta själv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frippe Posted June 2, 2022 Report Share Posted June 2, 2022 (edited) 55 minutes ago, Akk477 said: Har försökt gå in mina marschkänga 90 nu i 3-4 mil i 6km intervaller, men fortsätter få skoskav på hälen även med dubbla silvergrå knästrunpor. Får även ont i fotryggen. Har testat olika snörningar med samma resultat. Har läst att man kan vända sig någonstans för att få alternativ, men hittar ej var jag ska vända mig. Tack på förhand Dubbla gråa är nog ingen bra kombination. Det finns svarta ankelsockar som kan användas som innerstrumpor under de gråa. Om inte det hjälper skulle jag köpa ett par löparstrumpor i ull som du har som innerstrumpor under de gråa. Sedan se om det löser problemet. om du ska ha alternativa kängor från FM ska du ha ett läkarintyg på behovet. Sedan vända dig till din utbildningsgrupp. Edited June 2, 2022 by Frippe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Akk477 Posted June 2, 2022 Author Report Share Posted June 2, 2022 47 minutes ago, Frippe said: Dubbla gråa är nog ingen bra kombination. Det finns svarta ankelsockar som kan användas som innerstrumpor under de gråa. Om inte det hjälper skulle jag köpa ett par löparstrumpor i ull som du har som innerstrumpor under de gråa. Sedan se om det löser problemet. om du ska ha alternativa kängor från FM ska du ha ett läkarintyg på behovet. Sedan vända dig till din utbildningsgrupp. Måste det vara av en läkare på FVM eller valfri läkare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frippe Posted June 2, 2022 Report Share Posted June 2, 2022 5 hours ago, Akk477 said: Måste det vara av en läkare på FVM eller valfri läkare? Får lika bra med vilken läkare som helst som jag förstått av de som jag vet fått ut känga 08. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts