Jump to content

Recommended Posts

Ska rycka in om 3 veckor som FBJ, nån mer som ska det?

Tränar ni mycket? Jag har inte varit så seriös (vart sjuk en del)...

Är iofs ganska bra grundtränad, klarade milen på 42 på förträffen och har ju inte försämrats sen dess...

Vad tror ni? Ska man ut och vandra lite kanske :D

Guest Fågel Fenix
Ska rycka in om 3 veckor som FBJ, nån mer som ska det?

Tränar ni mycket? Jag har inte varit så seriös (vart sjuk en del)...

Är iofs ganska bra grundtränad, klarade milen på 42 på förträffen och har ju inte försämrats sen dess...

Vad tror ni? Ska man ut och vandra lite kanske :D

Inte för att jag skall in som FBJ men tränar gör jag. Framför allt för att försöka bli FBJ-aspirant 2004!

Marschträning kan väl inte skada??

Finns flertalet trådar om träning innan. Bara att söka..som vanligt... LYCKA TILL!

//Högberg, nytränad B)

Guest Fågel Fenix

Jo...när du springer milen..är det platt eller upp och ner hela tiden ??

Det motionsspår jag har att träna på är ganska saftift trots att det bara är 4 eller 5 km...vet faktiskt inte hur långt det är....finns flera skyltar :D

post-5-1057334871.jpg

LITE off topic men jag sänder med en bild på lillbrorsan ( han låg som grp chef på FBJS

91/92 ) från SM-Bodybuilding 2002. Både jag och han tränar fortfarande men det blir

lite mindre spring och mer "lyft".

( Kändes en ANING fel/spännigt att sätta in en bild på mig själv )

Edited by LYNX

Ok när jag springer är det "måttligt" kuperat skulle man väl kunna säga...

Kunde inte se bilden LYNX...

Men är det någon som har erfarnhet av liknande tjänst och vet om man klarar sig utan att träna överdrivet mycket innan?

Nu är det ju ett tag sedan jag låg inne, jag löptränade hyfsat frekvent innan inryck, jag har aldrig varit bra på löpning, rätt tung och tycker det är totalt icke-stimulerande..

Dock hade jag tränat kampsport och styrketränat regelbundet flera år innan inryck, vilket inte var en nackdel.

Jag sprang milen på strax under 45 under GU, jag klarade samtliga del prov, det absolut jobbigaste jag gjorde var 2 milen med stridsutrustning/vapen, mina armar kändes mycket längre efter att ha burit Kulspruta 90 i 2 mil.. huga.. det gör jag inte gärna om..

Jag är övertygad om att du klarar utbildningen med den kondition du har nu, det som folk oftast faller på är gamla/tidigare skador som går upp igen eller att de inte klarar att bita ihop.

Lycka till :huh:

EDIT; tillägg, man måste inte se ut som broder LYNX :D en kul grej, jag och några Fbj vänner hade en monter (för FBJS) under några år på vattenfestivalen, en polare är 1.96 och väger ca: 120 kg, hyfsat deffad, mao, en hel del muskler! en yngre förmåga (typ 10 år) springer omkring och kollar på alla vapen och prylar och springer in i kompisen *bonk* han står nu precis dikt an mot kompisen och har väl sitt huvud i höjd med hans navel eller liknande, killen tittar upp... lååångt däruppe har kompisen sitt huvud och tittat ner på den lille, killen får ögon som fotbollar och säger: -måste man vara stor??? kompisen nickar och säger: -jepp! killen snubblar iväg med öppen mun och ögonen fixerade vid kompisens massiva uppenbarelse 0:)

Stackars grabb... antar att han tränat en del.. :P

Edited by 2Sharp

EDIT; tillägg, man måste inte se ut som broder LYNX 0:) en kul grej, jag och några Fbj vänner hade en monter (för FBJS) under några år på vattenfestivalen, en polare är 1.96 och väger ca: 120 kg, hyfsat deffad, mao, en hel del muskler! en yngre förmåga (typ 10 år) springer omkring och kollar på alla vapen och prylar och springer in i kompisen *bonk* han står nu precis dikt an mot kompisen och har väl sitt huvud i höjd med hans navel eller liknande, killen tittar upp... lååångt däruppe har kompisen sitt huvud och tittat ner på den lille, killen får ögon som fotbollar och säger: -måste man vara stor??? kompisen nickar och säger: -jepp! killen snubblar iväg med öppen mun och ögonen fixerade vid kompisens massiva uppenbarelse :)

Stackars grabb... antar att han tränat en del..  :P

*garv* om ändå man kunde fått sett det :D:huh:

Guest Fågel Fenix
Jag sprang milen på strax under 45 under GU, jag klarade samtliga del prov, det absolut jobbigaste jag gjorde var 2 milen med stridsutrustning/vapen, mina armar kändes mycket längre efter att ha burit Kulspruta 90 i 2 mil.. huga.. det gör jag inte gärna om..

Jag är övertygad om att du klarar utbildningen med den kondition du har nu, det som folk oftast faller på är gamla/tidigare skador som går upp igen eller att de inte klarar att bita ihop.

Lycka till :)

Från samma tidning från F7 som nämdes i tråden "jägarsoldat"

..Samt gå nio mil, till stor del med stor ryggsäck (minst 30 kg), på 40 h.

Var inte detta ganska jobbigt också! ? :o

Tycker det verkar....öh..ja..jobbigt... :((

Lycka till :)

Från samma tidning från F7 som nämdes i tråden "jägarsoldat"

..Samt gå nio mil, till stor del med stor ryggsäck (minst 30 kg), på 40 h.

Var inte detta ganska jobbigt också! ? :o

Diverse löptester är enkla bitar. Soldatprov och baskerprov var inte så blodigt. Att knalla 8-10 mil med full tross, snabbmarscha och göra diverse befattningsprov var jobbigt men inte överjävligt. Alla liknande tester har en förmildrande omständighet och det är tidsaspekten. När du gör den typen av tester är du inte ute i bräsket under så lång tid.

Vad som var jobbigt var långa övningar med lite sömn och mycket förflyttningar med monotona arbetsmoment. Efter ett par veckor så börjar det kännas i huvudet på ett sätt som en niomila marsch på 40h med tross inte kan ge. Det är dom övningarna som är jobbiga.

Lyckades faktiskt klämma milen där på 37.02, och då fanns det tre som var bättre än mig. Jag tror en av dom var en hundförare i 2sharps grupp.

Var inte detta ganska jobbigt också! ?  :o

Jo fan, men det var ju under längre tid! det hade man ju tränat på kontinuerligt, det var "bara" att bita ihop!

Men som sagt, löpning var/är inte min starka sida, så det var tuffast för mig... att kånka sprutan gjorde det (för mig) svårt att jobba med överkroppen på ett bra sätt.

Extra pipa gjorde sitt till också.

Mimesis: Ehh? kan ha varit en av "mina" hundförare? kommer inte ihåg...

Håller helt med, de enskilda fysiska momenten är inte det tuffaste, de låååånga fältveckorna med lite sömn och kontinuerlig fysisk ansträngning tär som f-n...

Var inte detta ganska jobbigt också! ?  :)

Jo fan, men det var ju under längre tid! det hade man ju tränat på kontinuerligt, det var "bara" att bita ihop!

Men som sagt, löpning var/är inte min starka sida, så det var tuffast för mig... att kånka sprutan gjorde det (för mig) svårt att jobba med överkroppen på ett bra sätt.

Extra pipa gjorde sitt till också.

Mimesis: Ehh? kan ha varit en av "mina" hundförare? kommer inte ihåg...

Håller helt med, de enskilda fysiska momenten är inte det tuffaste, de låååånga fältveckorna med lite sömn och kontinuerlig fysisk ansträngning tär som f-n...

Den långe skidåkaren. Killen som jagade älg genom att springa ikapp dom och trötta ut dom. Plutonens konditionsmonster. Var inte han i samma grupp som du? :)

Vad gäller snabbmarsch så var det ju trevligt att inte ha en Kulspruta 90 och släpa på. Jag tyckte att det var jobbigt nog att kuta med en ak5b. Att inte använda vapenrem gjorde det ju lite besvärligare, och då speciellt för er. :D

LYNX >>

Sexig bror , vad har han för nr?

:((

071-66 66 66 välj att bli kopplad till "hårda grabbar som gillar hårda grabbar",

( 19.90 kr/minuten. )

Nja, skulle tro att han och hans fru inte skulle uppskatta "beundrarsamtal" :)

Edited by LYNX

Den långe skidåkaren. Killen som jagade älg genom att springa ikapp dom och trötta ut dom. Plutonens konditionsmonster. Var inte han i samma grupp som du? :)

Vad gäller snabbmarsch så var det ju trevligt att inte ha en Kulspruta 90 och släpa på. Jag tyckte att det var jobbigt nog att kuta med en ak5b. Att inte använda vapenrem gjorde det ju lite besvärligare, och då speciellt för er. :D

Ah! nu är jag med, nä, han var inte i min grupp! men den snubben var en satan på att skida/springa...

Brist på vapenrem sög ju extra mycket just då!

Guest Fågel Fenix

Är det rätt uppfattat att snabbmarschen genomförs utan vapenrem ? :huh:

[LITE off topic men jag sänder med en bild på lillbrorsan ( han låg som grp chef på FBJS

91/92 ) från SM-Bodybuilding 2002.  Både jag och han tränar fortfarande men det blir

lite mindre spring och mer "lyft".

( Kändes en ANING fel/spännigt att sätta in en bild på mig själv )

Det gick ju ganska bra på SM för bror din i alla fall, tävlade du själv ?

Vad gäller snabbmarsch så var det ju trevligt att inte ha en Kulspruta 90 och släpa på. Jag tyckte att det var jobbigt nog att kuta med en ak5b. Att inte använda vapenrem gjorde det ju lite besvärligare, och då speciellt för er. :blink:

Är det rätt uppfattat att snabbmarschen genomförs utan vapenrem ? :blink:

Japp. Vi gjorde det i varjefall. Dom som hade äran att kånka på en Kulspruta 90 hade aparmar efteråt.. jag kan tänka mig att det är så på andra ställen också.

Vi använde bara vapenremmen vid vinterutbildning. Annars så var vapnet i färdigställning hela tiden. För och nackdelar med vapenrem vid patrulltjänst kan diskuteras intill döddagar, men en sak står klart. Utan vapenrem så fuskas det inte så mycket med hur vapnet skall bäras. Inte att förglömma att det är karaktärsdanande. :blink:

LYNX: Hur påverkade värnplikten din träning och "matchvikt"? Antar att du gick ner X antal kg muskler av att vara ute i terrängen och svina.

4.jpg

Jag styrketränade en del innan vp men riktigt seriös blev jag först efteråt. Jag och brorsan har pratat

och insett att en stor del av våra träningsresultat har vi Försvarsmakten att tacka för. För att bygga muskler

så krävs det att "bita ihop" när smärtan kommer, har man då som vi ( anser ) fått "träna" på det innan så

har man redan en hög smärttröskel ( Tack "snälla" FBJS ).

Kronvrak

"Det gick ju ganska bra på SM för bror din i alla fall, tävlade du själv ?"

Nej, jag har inget behov av att visa andra hur bra jag är?!

Allvarligt talat så krävs det ÖVER JÄVLIG vilja och motivation att komma i tävlingsform och än så länge

så har jag inte lust eller ORK att göra det. Jag hyser en STOR respekt för min LILLEbror som gjorde det,

( och det med ett par underbara men krävande tvillingar på 2.5 år som ALDRIG sover samtidigt och som var

sjuka i skift, det resulterade i att han inte kunde komma i så bra form som han ville ) det räckte till ett silver men

som han säger: Inte fan tävlar jag för att komma tvåa! Jag vågar påstå att han är LÄTT revanschsugen.

Edited by LYNX

Det är ju skillnad om du som LYNX är kroppsbyggare eller om du är "medelsvensson".

Jag räknar mig själv till den senare och jag har gått upp ett antal kg sen inryck*.

Hade inte så enormt mycket muskler att bränna bort och sen vräker man i sig mat på permissen.

Godisbudgeten slår rekord! hehe

*Om vi räknar bort baskern där jag gick ner 10 kg

0:) va fan blir man fet på K4?!! borde man inte snarare gå ner i vikt på ett sånt förband?

Varför borde man bli det?

Fysisk träning och du ökar i vikt.

Ps. Dragonen skrev att han gått upp i vikt, inte blivit fet..... Det gäller att skilja på k*kar och morötter

Det är ju skillnad om du som LYNX är kroppsbyggare eller om du är "medelsvensson".

Jag räknar mig själv till den senare och jag har gått upp ett antal kg sen inryck*.

Hade inte så enormt mycket muskler att bränna bort och sen vräker man i sig mat på permissen.

Hur i ***** kunde du gå ner 10kg? Det e ganska mycket! skulle jag gå ner 10kg skulle det inte finnas nåt kvar ju!

Hur i ***** kunde du gå ner 10kg? Det e ganska mycket! skulle jag gå ner 10kg skulle det inte finnas nåt kvar ju!

Prattade med en polare som låg på Karlberg, under Chefens övning gick han ner 8 kg varav 4 kg var vatten!!!

1 g kolhydrater som är lagrat som energi (Glykogen, ATP osv.) binder väl 5-7 g vatten. Kroppen har ca 1 kg kolhydrater lagrat om man har fyllt på ordentligt (samt är ganska stor) innan anträngningen och räknar man med andra förluster så är inte 10 kg så mycket under några dar.