Jump to content

För sent?

Recommended Posts

Är det för sent att göra militär "karriär" om man inte har gjort lumpen? Jag blev satt i utbildningsreserven när jag mönstrade (var ett tag sen, är 23 nu.) mest för att jag vid den tiden inte var intresserad av militär tjänst + dålig syn. Men nu börjar man ju rejält att ångra sig...

Så finns det några utbildningar inom försvaret man kan ta, eller kan man rentutav göra lumpen som gammal? :ph34r:

En kille i min pluton var 26 år gammal, så åldern är nog inte något problem. Problemet är väl snarare att få en omuppskattning utav pliktverket. Hörde att folk som gått igenom 3-mån utbildningen kunde fortsätta i vanlig GU sen. En möjlighet kanske?

Edited by 1317

RING SOM SAGT TILL PLIKTVERKET!! DET ÄR ÄNDÅ DEM SOM SKÖTER SÅDAN HÄR!

Oj vad du låter säker då!

Det funkar faktiskt att gå via förbandet istället. Det är ju trots allt dem som vet bäst vilka platser det finns att tillsätta.

Vill regementet/förbandet ha dig så löser de resten.

Det var iaf så jag gjorde.

Pliktverket sa nej, men när jag själv kontaktade reg. och fick lite underskrifter av majorer etc. så var det hela löst.

(I mitt fall handlade det inte om att rycka in senare utan byte av tjänst)

RING SOM SAGT TILL PLIKTVERKET!! DET ÄR ÄNDÅ DEM SOM SKÖTER SÅDAN HÄR!

Oj vad du låter säker då!

Det funkar faktiskt att gå via förbandet istället. Det är ju trots allt dem som vet bäst vilka platser det finns att tillsätta.

Vill regementet/förbandet ha dig så löser de resten.

Det var iaf så jag gjorde.

Pliktverket sa nej, men när jag själv kontaktade reg. och fick lite underskrifter av majorer etc. så var det hela löst.

(I mitt fall handlade det inte om att rycka in senare utan byte av tjänst)

Jasså du!

Du sa att när du bytte tjänst så fixade det sig genom regementet! hmm när jag skulle byta till Militärpolis så ringde jag till själva livgardet och de sa direkt att jag skulle ringa pliktverket för "Vi beställer det antal platser vi vill ha sedan så tillsätter bara pliktverket dessa"!

Men menn det är klart att om man får lite underskrifter från regementet och så så går det säkert men det är ju plikteverket som har slutgiltliga ordet!! istorsett!

Tycker att han ska ringa pliktverket först och står vid det..funkar inte detta så kan han ju försöka gå via ett regemente!

:baskerKav:

Men, kan man ha mer "otur"... Skrev frågan eftersom jag fick informerat att jag inte kom in på en 2-årig nätverk & kommunikations utbildning jag sökt. Glad i hågen söker man sig fram då mot en militärtjänst istället, och DÅ såklart så får man ett brev att man har blivit antagen trots allt. :2guns::uzi

Så får nog bli hemvärns tjänst för mig för man lär väl inte kunna göra lumpen som 26 åring (vilket jag blir då jag avslutar kursen). :(

Jaja, ska på något sätt göra min plikt för Svea Rike. :ak:

Så tack för alla svaren jag fick, så får jag se vad det blir.. hade ju inte varit helt fel att bli yrkesofficer.