NericiaBrigade Posted May 14, 2022 Report Share Posted May 14, 2022 Som titeln avslöjar så är jag mycket intresserad av att få reda på vad de så kallade skärgårdsskytteförbanden var, hur det var organiserat osv. Det jag vet sedan innan är att det var någon form av föregångare till dagens amfibieförband och att de fanns på KA3 i slutet av 90-talet. Så vad exakt var det? Vilka var huvuduppgifterna? Vilken materiel hade de? Hur var det organiserat? Tack på förhand! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted May 14, 2022 Report Share Posted May 14, 2022 Jag har hittat lite olika uppgifter ang "skärgårdsskyttet". Bland annat kan man kika på Ka3 samlingssida och där läsa om krigsorganisationen 1998 https://www.gotlandsforsvarshistoria.se/ka3/ka3-33.htm. Av det som går att utläsa där har det enda skärgårdsskyttekompani som nämns en tydlig skydda/försvara uppgift mot landstigning och luftlandsättning, i bataljonen ingår även två enheter av KA batterier. Vid googlande dyker ett inlägg upp från en facebooksida där det berättas om skärgårdsskyttet, bifogar den skärmdumpen här. Vidare nämns skärgårdsskyttet i tidningen Kustjägaren 4 mars 1998 Där KA inspektören Stellan Fagrell Öv.1 säger följande efter att ha nämnt "amfibieskyttekompanier". Jag citerar. "Det sistnämnda är en vidareutveckling av skärgårdsskytteförbanden som består av värnpliktiga av hög klass (med ungefär samma krav som dagens amfibiesoldater). Skärgårdsskytteförbanden har bara funnits i ett par år, men vi har mycket goda erfarenheter av dem säger Stefan Fagrell. De visar att man kan komma långt även med icke frivilliga värnpliktiga." Man får således bilden av att skärgårdsskyttarna bestod av inte alltid helt övertygade pliktade soldater. Läser man lite om när man inledde försök och bildadande av de första amfibieförbanden nämns även där att det främst bestod av "frivilliga". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts